0 310 visningar

14 svar

Gulingarna slut?

Lisa

23 okt 2006 kl. 09:53

Har varit ute och letat gula kantareller sista tiden men hittar bara trattisar och blek taggsvamp. Är säsongen slut för dom gula?

0

Christian Nilson

23 okt 2006 kl. 09:59

Vad du än gör säg Aldrig “gulisar” högt- de finns de på forumet som får tokspel och blir skogstokiga då
-se längre ned i forumet angg G..a kantareller
-men som svar på frågan så nej de finns allt kvar- leta på bergknallar i vitmossan

0

Sök i Rapporter

Annika Eriksson

23 okt 2006 kl. 10:03

Lisa - om du söker bland Rapporter här till vänster på sidan så kan det ge en vägledning för ditt landskap och område.

0

Bo Reyer

23 okt 2006 kl. 11:00

Säg inte heller “trattisar”, det kan reta någon, då de benämns trattkantareller.

0

Tina Nordberg

23 okt 2006 kl. 11:05

I Kolsvatrakten finns de kvar. Tittade på ett “säkert” ställe i går.

0

Daniel Persson

23 okt 2006 kl. 11:18

Tina N: Skulle vilja ifrågasätta ditt sätt att skriva “...“säkert” ställe…”.

Är stället inhägnat och patrulleras av hemvärnet? Känner du dig extra trygg där? Vänligen förtydliga.

Vi är ju alla mån om att alla ska begripa precis vad som menas överallt på hela forumet, eller va? :)

0

Christian Nilson

23 okt 2006 kl. 11:18

Jag tycker vi Bara skall använda de latinska namnen på svamparna här på forumet- så begriper ingen vilken svamp vi åsyftar- men då är vi åtminstone helt korrekta

0

Daniel Persson

23 okt 2006 kl. 11:22

quod erat demonstrandum, Christian! :)

0

Christian Nilson

23 okt 2006 kl. 11:26

Pax Vobiscum!
Daniel

0

Christian Nilson

23 okt 2006 kl. 11:28

Eller som vi svamplockare brukar säga
” Ta din boletus och gå”
:))

0

Christian Nilson

23 okt 2006 kl. 11:32

Errare humanum est, perseverare diabolicum till den det sig bör
:))

0

Daniel Persson

23 okt 2006 kl. 11:35

Et tu, Brute? (Sorry, fick panik. Har inte så många latinska fraser på lager…)

0

Birgitta Ländin

23 okt 2006 kl. 11:43

Det här är ju riktigt underhållande. Jag har inte tagit ställning i den viktiga frågan gulellerinte hittills, men det slår mig nu att det är klart att gul kantarell är en mycket bra och tydlig benämning - just såhär års.
Det går inte att ställa frågan - “är kantarellerna slut?” om man menar de gula…du kommer att få svaret att det finns massor med trattkantarell (ELLER, vilket gud förbjude, “trattisar”!).
Jaha….nu har jag “kommit ut” som tillhörig Gulfalangen….känns lite läskigt. Finns det nån stödgrupp?

0

Christian Nilson

23 okt 2006 kl. 11:47

But of cource my “yellow” little friend
vi er gule vi er hvide och nu har vi vaelget side

0

Gunilla

23 okt 2006 kl. 12:24

Storasyster har ju stridit länge-trots att jag flera gånger bestämt mig för att nu är det nog! Tack för att du tagit ställning.Jag kommer att stötta dig i vår kamp, har fått en del erfarenhet av de svåra känslor man kan drabbas av och hur man hanterar dem!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone