har varit fantastiskt bra! Men att läsa det som har skrivits det senaste gör mig både ledsen, trött och förbannad. Alla är väl här för att vi är intresserade av svamp? Att bli tillrättavisad är helt OK, men att bli tillpålattad är jävligt onödigt! Jag är besviken på de sk asteriskerna, men det är lätt att glömma att de inte är pedagogiska proffs, bara ev på svamparna. Det blev mitt sista inlägg här! Hoppas att ni som skall företräda forumet tänker till vad ert syfte är…Om ni kan lägga ner er själ i huruvida svampen heter gul kantarell eller inte är rent ut sagt patetiskt! Sen finns det andra personer som borde vara på något annat forum, inte här! Synd på en mycket bra sajt, där en eldsjäl har investerat massor av tid och kunskap! Vi måste alla tänka på hur vi bemöter våra medmänniskor och framför allt måste man gör det när man framför kritik! Vilket, om man läser “de lååååånga trådarna, ofta framförs väldigt nedvärderande!
Bli inte arg, ledsen eller besviken! Detta är ganska typiskt i forum, jag var tidigare intresserad av (är väl fortfarande också) intresserad av saltvattensakvaristik och var ofta på saltvattensguidens forum. Samma sak där som här, ibland blev det en het debatt om något. Detta forum innehåller hur mycket bra info som helst som jag uppskattar jättemycket. Läs de intressanta trådarna och hoppa över de ofta långa och heta diskussionerna om ex vad man kallar den och den svampen. Det är dessutom jättelätt att uppfatta skriven text felaktigt, som spydigt trots att den som skrivit inte alls menat det som spydigt. Klart du ska va kvar för att läsa de för dig intressanta trådarna!
Jag skall fortsätta att läsa, men ej deltaga i forumet, eller ställa frågor om art mm tycker det är onödigt att “bjuda upp till dans”, det verkar som om det inbjuder till att få ut all sin uppsamlade “galla” på bagateller. Nu är jag ju skrivandes på forumet i allafall :=)
Jag kan förstå att du är besviken, men såhär är det på alla forum. Mitt första inlägg jag skrev här så råkade jag skriva trattisar, blev tillrättavisad direkt. Sen skrev jag även att jag var sjukskriven, blev frågad varför jag springer i svampskogen. Men jag tar det med en nypa salt och har bestämt mig för att stanna kvar ändå. Då man får mycket hjälp och fort går det om man har en fråga eller någon bild av en svamp man undrar över. Så, försök att inte tänka och ta åt dig av de sk asteriskerna som du kallar dem.
Vänligen // Maric
Det är just det inlägget som gjorde att jag började granska lite mer och jag blir mer och mer bedrövad när jag ser hur vi bemöter varandra! Jag själv har “klarat mig” och jag är rustad med ett stark psyke och en skarp tunga - fingrar…men detta forum var för mig “en lisa för själen” ända tills det blev påhopp…
Jag vill inte gå in i diskussioner som inte har med svampar att göra.
Men ibland verkar att man glömmer att denna är just en svampforum, det är svamparna som är huvudämne.Sen finns de som ifrågasätter allt och alla.
Kanske därför de kan lite om svamp men mycket om annat.Många skriver sina inlägg anonimt, men inte asteriskerna.Ingen av asteriskerna saknar etik och moral, men, men… ibland kan man bli feltolkat.
Så, om du är svampintresserad och vill vidareutväckla dig ska du inte sluta med dina bidrag också om ibland man får lite kritik(som jag inte tror att den är personlig)
Men visst är det lite intressant hur vanligt det är att folk använder olika internetforum som kanal för sina aggressioner och/eller sin lust att trampa till andra? Själv är jag pokerspelare och jag kan “trösta” med att jämfört med diverse pokerforum (fulla av testosteronstinna tävlingsmänniskor) så är detta forum rätt stillsamt. Ändå finns tendensen där - och den borde vi alla lägga band på. För egentligen är, enligt min erfarenhet, svampmänniskor generellt sätt rätt underbara människor allihop! Leve oss och snällheten!
eventuella “påhopp”! Om du vill njuta av en fantastisk svampsite så gör det! Tidigare retade jag mig också på de långa trådarna som bara bestod av uppretade påhopp och gnäll. Numera lever jag efter mina tonåriga söners motto: “äh, orka bry sig” och hoppar raskt över dessa trådar till andra, mer trevliga.
Så du, gör som jag! Bry dig inte om det som är tråkigt, utan njut av det som är värt att njutas av!
Franco, du ger konstruktiv kritik och märker inte ord, så du klarar dig bra tycker jag :=) men att “hugga” på bagateller som asterisk och vanlig dödlig är onödigt! Bevara svampforumet som svampforum och när det blir OT, bevara för 17 respekten för varandra!
Jag tycker inte att man ska förvänta sig att svampfolk är annorlunda än människor i övrigt i vårt samhälle. Så här ser det ut i hela världen. Det finns:
- Snälla människor
- Elaka människor
- Taktfulla människor
- Taktlösa människor
- Människor som är lättsårade
- Människor som tål det mesta
- Människor som mobbar
- Människor som provocerar
- Människor som inte tar åt sig
- Människor som är bra på att uttrycka sig
- Människor som är dåliga på att uttrycka sig
- Människor som har ett dåligt språk
- Människor som har ett bra språk
- Människor som kan stava
- Människor som inte kan stava
..................................
Alla behövs vi och alla är värda respekt efter sina förutsättningar, det viktigaste är att vi ANSTRÄNGER OSS att vara så goda mot andra som vi vill att de ska vara mot oss antingen vi är en anonym pseudonym på ett forum eller naket har vågat utlämna vårt riktiga namn.
Så här ser vårt samhälle ut och det är bara vi själva som individer som kan förändra, vi kan aldrig kräva att det åligger alla andra.
Jag förde för många år sedan en lång och livlig diskussion med en arbetskamrat om vad man kan fordra av andra människor / sig själv. Jag sade då med ungdomlig självsäkerhet att man aldrig kan fordra mer av andra än sig själv. Han tittade på mig ett tag sedan sa han : vet du, du kan aldrig fordra lika mycket av andra som av dig själv! Det var det mest tänkvärda jag hört i mitt liv.
Bra Bengt!
mkt klokt Gula! Är också inne på andra forum bla Golf.se som började precis som detta forum med bara en “avdelning” och fick samma problem. Nu har de splittat upp i flera underavdelningar tex en som enbart handlar om golf, en om resor och en diskussionskanal.Så kan alla läsa det man vill och slipper bli irriterade. Kan kanske vara en idé här?
Jag vill verkligen inte sätta ut mitt namn, jag har tidigare lämnat ut mig och mitt namn är lätthittat och jag vill INTE ha telsamtal hem, eftersom det precis som du säger finns människor av alla de sorter…Jag kräver inte, jag talar om vad jag har upplevt och Bengt att be andra leva upp till vad du har skrivit här tidigare är inget jag förespråkar! Fast som sagt, vi kommer i alla sorter…
Bra analys av Bengt!
Även om jag gärna vill tro att svampmänniskorna i alla fall är lite mer framsynta och hänsynstagande (sann svampvän söndersparkar ej svamp, då ej heller sin medmänniska….eller va?) än genomsnittet så kan jag ju oxå se att det munhuggs i vissa debatter.
Jag struntar då i dem, förutsatt att jag inte tycker det är rent av ROLIGT att hugga tillbaka!
Majoriteten av alla ämnen här handlar i alla fall om svamp och har en trevlig ton, tycker jag!
Bra forum, all heder åt Michael och de andra asterixerna som försöker hjälpa oss nyfikna svampletare!
Hej! Visst är det tråkigt att det blir så långa och tjafsiga trådar om oväsentligheter. Debatter om t ex svenska svampnamn bör ligga i egna konstruktiva diskussionstrådar istället för inbäddade i pikar och nedvärderande tillrättavisningar i allmänna diskussioner. Men jag är övertygad om att det inte finns några onda uppsåt även om formuleringarna ibland blir lite buffliga. Vi asterisker är alla individer och har inga gemensamma uppföranderegler. Om det är någon som ska företräda forumet så är det isåfall jag personligen :-).
Cicki: Jag tycker det är en bra idé att skapa olika avdelningar i forumet precis som du föreslog. Har skapat en ny tråd för att få in synpunkter: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=33495&fnr=1&
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.