0 283 visningar

17 svar

8 olika...

Birgitta F

23 okt 2006 kl. 17:47

En snabbtur men åh så givande:
Bild 1 en snabbtitt i korgen
Bild 2 , 8 olika
Bild 3 , Närbild på svamp 4 och 5

Inga ledtrådar ges änu

0

Bo E

23 okt 2006 kl. 17:55

Gratulerar till de fina fynden. De vita kantarellerna ser ju väldigt intressanta ut!

4 och 5 gissar på är någon vaxskivlig respektive en helt övermogen champinjon.

0

"vita" kantareller...

Birgitta F

23 okt 2006 kl. 17:58

Dom är jättespännande har plockat av dom tidigare år. Trodde nästan att dom skulle svika mig i år men nu fanns dom där dom brukar.
Bifogar närbild på 2 och 3.
Tror att 5 är en övermogen knölchampinjon.

Kantareller

0

Nr 4

Irene A

23 okt 2006 kl. 18:14

är i alla fall grynvaxing, Hygrophorus pustulatus.

0

Grynvaxing...

Birgitta F

23 okt 2006 kl. 18:35

I min urgamla bok står att den är ätlig och god (Bo Nyhlen)men den finns inte med i “Nya svampboken”.
Har någon smakat den ?

0

Hans v E

23 okt 2006 kl. 18:39

1: Brunsopp
2: Kantarell, vit form. Kul! Aldrig sett eller hört talas eller läst om! Jo - här på forumet den senaste tiden.
3: Kantarell
4: Grynvaxing
5: kanske gammal champinjon
6: Citronslemskivling
7: gamla Föränderlig tofsskivling
8: Stensopp (“Karl Johan”) ?

0

Grattis Hans

Birgitta F

23 okt 2006 kl. 18:48

Heja ! Alla rätt. Nyuppstigna citronslemskivlingar , ca 1 vecka gamla Karl Johan, en gammal knölchampinjon med ordentlig knöl på foten och mina alldeles egna “vita” kantareller.
Har plockat dom förr , nu tredje året, dom luktar betydligt mindre och smakar mindre kantarell än den “vanliga”.

0

Stensoppen

Landin

23 okt 2006 kl. 18:50

På min skärm ser det ut som blå fläckar på rören, blir det så även på Stensopp??

0

Stensoppen

Birgitta F

23 okt 2006 kl. 18:52

Inga blå fläckar finns på nr 8
kan kanske vara någon skugga som förvillar

0

Stensoppen

Landin

23 okt 2006 kl. 18:54

Ok, vilken härlig ångst! Kul att få se den vita!

0

ca 2 liter...

Birgitta F

23 okt 2006 kl. 19:05

Kantarell som av någon anledning är väldigt vit. = )

På min köksbänk

0

ca 2 liter...

Petet

23 okt 2006 kl. 20:40

Ser inte speciellt väldigt vit ut .
Mer som lite blek vanlig gul kantarell

0

den "vita" kantarellen

Birgitta F

23 okt 2006 kl. 20:42

Nu har jag läst på lite. Enligt “Nya Svampboken” ska ingen skillnad finnas i lukt eller smak mot kantarell. Ser också att fler har plockat den här i Bohuslän…Hur examinerad är den “vita” ?

0

På bild 1 i serie 1 ....

Birgitta F

23 okt 2006 kl. 20:46

...som är utomhus innan mörkret föll, direkt efter plockning syns det tydligare.
Sen mörknar dom precis som den “gula” gör efter en stund inomhus.

0

Grynvaxing

Birgitta F

24 okt 2006 kl. 07:12

Kan man äta den ??

0

Grynvaxing

Birgitta F

24 okt 2006 kl. 17:43

Någon som har lust att svara ?

Kan man äta den ??

0

Grynvaxing

Irene A

24 okt 2006 kl. 18:21

är ätlig, men jag har alltid tyckt att den har varit för liten för att bry mig om att prova den.

0

Grynvaxing

Birgitta F

24 okt 2006 kl. 19:00

Nu äkte mina rensade i stekpannan.
Smakmässigt ingen sensation men betydligt lättare att hantera i skogen än frostvaxingen. Jag kommer nog att plocka mer av den nu när skogen inte har så mycket att erbjuda.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone