0 476 visningar

14 svar

Stolt fjällskivling

Ulla

23 okt 2006 kl. 18:58

På sändagspromenaden i svampskogen dök jag på två fina exemplar av stolt fjällskivling Det största exemplaret var hela 40 cm hög men inte utslagen ännu.
Första gången jag hittar den så sent på året.

0

Bo E

24 okt 2006 kl. 15:07

Vilken landsdel bor du i?

Jag har nu gett upp hoppet för i år, men det fortsätter regna och temperaturen ligger runt +10 här i mellansverige i alla fall.
Så helt kört kanske det inte är då...???

0

cicki

24 okt 2006 kl. 15:25

samma här i Belgien, dom brukar ta slut mitten av september och vad hittar jag igår om inte massa stora fina. Helt oangripna, dom poppade upp på två dar. Vi har också haft en knallvarm sommar och nu en massa regn. Kan vara det. En ska inte klaga!

0

Lyckliga ni..

Gunhild

24 okt 2006 kl. 16:11

Här uppe hos oss i Västerbotten finns stolt fjällskivling bara odlad, vi får nöja oss med den rodnande som jag hittade i dag nere vid älven.

0

Rodnande fjällskivling

Gunhild

24 okt 2006 kl. 16:13

Bilden försvann visst… Nytt försök..

Rodnande javisst..

0

Rodnande fjällskivling

Lena M

24 okt 2006 kl. 18:45

Men vad jag förstår är den också ätlig, om än inte i klass med stolt fjällskivling.
Rätta mig om jag har fel .

0

Cicci

24 okt 2006 kl. 19:58

Rodnande äter man inte. Tyvärr, för jag hittar oftare den än den stolta.

0

cicki T

24 okt 2006 kl. 20:06

visst kan man äta den rodnande också. Kanske inte lika god men hittar man unga exemplar så visst!

0

Göran H

24 okt 2006 kl. 22:22

Den Rodnande är nog ätlig. Jag har konsumerat en hel del av den men då i samband med försvarliga mängder torrt vitt vit, kan det ha förbättrat epitetet “ätlig” månntro?

0

Göran H

24 okt 2006 kl. 22:24

Vitt vin skall det vara. Hur många gånger skall man korr-läsa?

0

Cicci

24 okt 2006 kl. 23:11

Jag har hört att vissa människor reagerar mot den och att den därför inte betraktas som matsvamp. Men det är kanske som med annan svamp som inte direkt är giftig, att man får prova om man själv tål den. Men vad vet jag, det är bara som jag har hört. Kolla vad som står på artdatabasen, det kanske står något där, glömde kolla där innan jag skrev in.

0

Cicci

24 okt 2006 kl. 23:13

Kollade databasen och där står det ungefär det som jag skrev. Men mår man bra av den så är det väl bara att fortsätta äta kanske.

0

Rodnande fjällskivling

Joachim Krumlinde

25 okt 2006 kl. 10:59

Det finns flera arter av rodnande fjällskivling. Chlorophyllum olivieri är den vanligaste i barrskog, Chlorophyllum rachodes finns i lövskog i Södra Sverige. Båda ätliga. I parker och på ruderatmark finns 2 arter, Chlorophyllum brunneum (ätlig) och Chlorophyllum venenatum (misstänkt giftig).

Se
http://plantbio.berkeley.edu/~bruns/ftp/Lange2004.pdf

0

Rodnande fjällskivling

Kenneth

25 okt 2006 kl. 11:06

Vilken fin publikation!! Fri svamplitteratur som denna borde också kunna hittas på SvampGuiden (ifall den inte ännu finns där)!

0

Rodnande fjällskivling

Brittis

25 okt 2006 kl. 19:28

Hittade en massa rodnande idag oxå! Blev först jätteglad, men när jag tittade närmre inte så glad! Har inte lust att testa äta den. Jag håller mig till de riktigt goda svamparna!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone