Hej!
Det har dykt upp förslag på att skapa underavdelningar på forumet för att lättare hitta de diskussioner som man är intreserad av. Vad tycker ni? Förslag på vad de olika delarna skulle kunna heta? Kommer bara på dessa 3 just nu:
* Artbestämning - hjälp med artbestämning av svampar.
* Övrigt.
* Intressegrupper och klubbar -
en avdelning där ni forumbesökare kan skapa egna grupper, t ex “svampfärgning”, “hantverk”, “fotografering” eller vad ni kan tänkas vilja samlas kring.
Och jag tror banne mig jag ska skapa en helt egen underavdelning som heter “Gul kantarell” där alla outtröttliga debattörer kan skriva av sig ;-)
Bra, om det inte blir för många avdelningar…då får folk svårt att hinna med sina egna och andras svar, se ex nedan…
http://www.antikviteter.net/antikprat/
http://www.odla.nu/forums/index.php
Låter vettigt.
Men loggin är lite mer tveksamt.
Tycker inte påhoppen är så grova att det motiveras.
Dessutom surfar jag ofta via 3G telefonen.
Det kan vara segt, så man vill komma direkt till rätt sida utan att logga in.
Kan vara bättre att helt enkelt stryka otrevliga inlägg.
http://www.pudelklubben.se
har ett forum som fungerar i mitt tycke mycket bra. Visserligen måste man logga in sig men man hittar bra bland alla inlägg och kan själv välja enkelt på det man vill läsa om.
“Regler - vett och etikett
————————————————————————————————————————
När Du skriver ett meddelande bör Du uppträda som Du själv vill bli bemött, respekt för andra och andras erfarenheter skadar aldrig. Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp tolereras ej. Man behöver inte hålla med andras åsikter eller acceptera idéer eller påståenden som om de vore fakta, lite källforskning skadar inte om man tvivlar på vad folk påstår, istället för att kasta sig ut i en diskussion utan att ha ‘torrt på fötterna’. Alla människor tänker inte lika, men när vi tänker tillsammans, då tänker vi bättre. Det är just det som är meningen med ett sådant här forum. Kom i håg att meddelanden Du läser reflekterar författarnas åsikter och ej den som är ansvarig för sidan.
Forumet är en öppen tjänst (‘elektronisk anslagstavla’) där alla kan läsa Dina meddelanden och kräver inte inloggning. Du kan som användare själv välja signatur (användarnamn), men bör respektera och inte avsiktligt ta användarnamn som redan är i bruk av andra. Det är inte tillåtet att i samma diskussion använda flera olika användarnamn och därmed föra en diskussion med sig själv.
Självfallet är det inte tillåtet att i meddelandetexten uppmana till brott, sprida meddelanden med brottsligt innehåll eller obehörigen publicera upphovsrättsligt skyddat material. Forumet tillhandahålls och övervakas i enlighet med ‘Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor’.
Vi förbehåller oss rätten att stryka inlägg och hela diskussioner som bryter emot svensk lag eller som enligt vår bedömning inte bidrar till trevnaden eller saknar läsvärde. Vi förbehåller oss också rätten att förhindra anslutning av enskilda datorer som enligt vår bedömning stör forumets funktion.”
Kanske skulle en text som denna komma upp innan vi når forumet….
Bara en tanke
Mitt förslag är:
*artbestämning
*intressegrupper och klubbar
*övrigt - tillagning, tillvaratagning, rensning. Recept, resor, tips osv
*“den gula kantarellens slask-tratt” det är här alla kan slänga rens på varandra. Och diskutera allt från gula till vita kantareller och huruvida svampar betalar TV licens.
Däremot tror jag inte att det behövs en in-logg. Med tanke på hur få riktigt dumma inlägg som kommer in, och då “utifrån”. Dessa har ju nonchats av samtliga.
Angående inloggning eller inte:
Det finns andra positiva aspekter av att ha inloggning till forumet än att bara minska skitpratet (vilket det kanske inte gör ändå).
T.ex. kan man till inloggningen knyta en liten presentationssida där man berättar så mycket eller så lite man vill om sig själv, kanske lägger in en bild. Detta är givetvis upp till Micke om han vill implementera, men utan inloggning är en sådan funktion inte möjlig.
Dessutom kan man få en mycket bättre överblick över sin och andras aktivitet på forumet, i form av att man relativt enkelt kan få upp lista över de inlägg man gjort i forumet, de arter man rapporterat o.s.v.
Och tycker man att en person skriver något intressant och vill veta mer om dess (heter det så?) inlägg så är det bara att klicka sig vidare till dess presentationssida och ta del av informationen där.
Dessutom behöver det inte bli speciellt krångligt med inloggning för användarna heller. Med hjälp av s.k. cookies kan man spara inloggningsinformationen på den dator man jobbar vid, så att man loggas in automatiskt varje gång man besöker sidan från den datorn.
Det viktiga är väl om man får reda ppå om svampen är ätlig .oätlig eller rent utav giftig
Jag tycker det är rätt roligt med
bilder på fångsterna alla har gjort
Sen om man kallar trumpetsvamp för höstkantarell osv har väl ingen större betydelse
Kärt barn har många namn
Men om man namnger en giftig svamp med en ätligs namn då börjar det bli viktigt med rätt namn
Bara EN ÅSIKT
Vi ska kanske lägga till ytterligare en underavdelning “stjärnornas krig”?
Men klas, faktum är att det känns jättekul att berätta av sig när man hittat sin första kantarell. Och sina första 10 kg trattisar? Detta forum är väl till för det också?
absolut visst är det kul att berätta om sina fynd, jag gör det gärna också och om hur mycket man har hittar, MEN JAG TYCKER ATT FRÅGOR OM RÄTT SVAMPNAMN ÄR VIKTIGARE även om ni tycker att sådant hör hemma i en slasktratt. för att visa att jag inte skäms för mina åsikter så kan vem som vill maila mej
klas@jaederfeldt.com
Klas Jaederfeldt: Lyssna nu riktigt noga! Vi vet din ståndpunkt. Vi känner till din ståndpunkt. Jag tror att de flesta respekterar din ståndpunkt. Jag tror också att rätt så många skiter ett stort stycke i din ståndpunkt, de tycker att det finns viktigare saker att diskutera.
Men att framhålla din åsikt i forumtråd efter forumtråd får dig att framstå som lite enfaldig och gaggig. Som en gammal soldat som inte begripit att kriget är över, som ligger kvar i skyttegraven och spanar febrilt efter fler inbillade fiender att attackera.
För om du läst de andra inläggen ordentligt skulle du ha märkt att fienden redan kapitulerat. Det finns inte någon på forumet som försöker ersätta namnet “kantarell” med “gul kantarell”. De försöker bara uttrycka sin åsikt (som är lika mycket värd som din, Klas) att “gul kantarell” är ett bra kompletterande namn, ett bra förtydligande namn, ett bra folkligt namn. Och det finns många människor som försökt förklara det för dig/er. Men de har uppenbarligen inte nått fram.
Och det känns synd, för jag tror att många av oss känner till din stora gärning inom svampriket. Böcker, Naturhistoriska riksmuséet o.s.v. Det känns synd.
kände att jag måste in här också när alla säger att det skulle bli en särskild slaskhög för oss som vill ha rätt namn på svampen. som du skriver alla har rätt till en åsikt, du kanske tycker att den är fel, liksom jag kanske inte gillar din, men att kalla det för slask tycker jag är att ta i
Men snälla Klas! Lyssna noga en gång till! Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? Det är inte din åsikt som är slask! Det är inte din åsikt som är slask! Det är inte din åsikt som är slask!
Men däremot din och andras arroganta försök att gång på gång på gång på gång försöka pådyvla andra era åsikter och saluföra era idéer som de enda rätta, det är ett jävligt slaskigt beteende. För det finns ingen sanning i den här frågan, det måste ni inse.
Anledningen till att vi inte säger “hafva” och “blifva” längre är att det fanns tillräckligt många som tyckte att “ha” och “bli” lät vettigare eller smidigare eller fräckare.
Sen fanns det säkert en massa gamla lärda gummor och gubbar som tyckte att den däringa nyordningen med “bli” och “ha”, det var ju rena fördärvet. Och ju längre de kämpade emot, ju mossigare framstod de för sin omgivning.
Så tyvärr, Klas, ni kämpar mot en väderkvarn. Om tillräckligt många tycker att “gul kantarell” är ett bra folkligt, kompletterande, förtydligande namn så kommer det att bli ännu mera vedertaget än vad det är nu. Och vice versa:
Om det i majoritetens ögon framstår som förvirrande och onödigt så kommer det så småningom att lägga sig till ro i ordhimlen bredvid “hafva” och “blivfa” och de andra mossiga orden.
Men ni har oddsen emot er, ska ni veta, så som de konservativa ofta har. För betänk att ett så mystiskt smeknamn som “hönsaben” är vedertaget! I skuggan av det framstår “gul kantarell” som ett av världens tydligaste och mest informativa svampnamn…
Det är en bra idé med underavdelningar och inloggning.
När vi ändå är igång och önskar så har jag ett önskemål; Då man bistår med artbestämning från ett foto vore det bra om man avstår från att skriva in svaret i rubriken. Avslöjas arten redan i rubriken missar man ett träningstillfälle i detta fantastiska forum som har utvecklats till en veritabel svampskola. Men jag kanske är ensam om detta önskemål?
Och Daniel - det rör sig inte längre om sakfrågor…
En sak vill jag emellertid stödja Klas i och det är att fler borde rapportera sina fynd under Rapporter. Som det är nu vet man ofta inte var i vårt avlånga land våra vänner på guiden gjort sina fynd. Det hindrar förstås inte glädjeyttringar även under Forumet!
Svamphälsningar!
Jag tror att en underavdelning för artbestämmning vore en bra idé. Det är så många frågor om detta att andra diskussioner drunknar i bruset.
Det finns dock en liten risk med en sådan avdelning som man bör påpeka. Den risken är att de kunnigaste deltagarna, som sällan eller aldrig behöver fråga om hjälp inte tittar in i den avdelningen så ofta. Skulle det bli så att en del frågor inte får svar kan man ju organisera om forumet igen.
Jag vill passa på att fråga om en annan sak: Har du Michael funderat på att göra ett nytt forum i t.ex. phpbb-format? Flera av de funktioner folk diskuterar här (underavdelningar, inloggning, liten presentationssida) finns ju där. Jag själv saknar möjligheten att permanent länka till inlägg, de byter ju URL när de försvinner från förstasidan. Det vore kul att veta hur du ser på detta.
Jag tycker att Klas bor kunna ha sina åsikter utan att bli angripen av en massa ärggröna uttalande av(speciellt) dom som inte känner Klas person och hans arbetet inom mykologi.Vad är med dig Daniel som inte accepterar och respekterar andras åsikter och kunskap.Du beter dig som en ilsken barn som inte får som han vill.Kanske du borde be om ursäkt.
Ja, jag har tittat på massor av olika färdiga forumskript men jag måste säga att de allra flesta är alldeles för röriga och fulla med onödiga länkar och funktioner (inkl. phpbb). Varken snyggt eller praktiskt. Jag gillar när det är enkelt och avskalat, men håller med om att det är många funktioner som saknas här på forumet. Om allt går enligt planerna så kommer en helt ny version av hemsidan inklusive forumet inför nästa svampsäsong. Jag kommer försöka att bygga in så många av de bästa funktionerna som möjligt, och precis som Daniel föreslår så kommer det finnas möjlighet att logga in (dock ej obligatoriskt) och ha en egen profil med översikt över egna inlägg osv…
Svar på din fråga om URL:er:
Alla inlägg har redan idag permanenta länkar. Det är bara det att några parametrar i URL:en tillkommer när de blir äldre, men även de gamla url:erna gäller fortfarande.
Franco, snälla läs mina inlägg och försök tolka dem rätt. Uttrycker jag mig så oklart?
Jag respekterar Klas åsikter, jag vill bara inte ha dem pådyvlade mig i snart var och varannan forumtråd. Det torde inte ha gått någon förbi vad Klas tycker i frågan om “gula kantareller”. Då hade det varit snällt av honom att sluta älta det. Och jag är inte ensam om detta enkla önskemål.
Alla har förstått hur otroligt viktigt han tycker det är att absolut ingen använder namnet “gula kantareller”. Och om man tittar tillbaka i forumet så är det hela tiden de rabiata “gula kantareller”-motståndarna som gått till attack först.
Visa mig ett inlägg där någon hävdar att “kantarell” är en felaktig beteckning och “gul kantarell” den korrekta.
Och bara för att förtydliga: Jag är själv ingen förespråkare för beteckningen “gula kantareller” och jag använder den aldrig.
Men jag tycker det är ett ganska harmlöst namn, som för de flesta öppensinnade människor inte borde bereda någon större förvirring.
Och finns det människor som föredrar att använda beteckningen “gula kantareller” för att minska förvirringsrisken så är det ju jättebra. Det ligger ju i deras eget intresse att den de talar med ska begripa, så om de gång på gång blev missförstådda antar jag att de skulle sluta använda namnet.
Vilket inte har skett, förutom här på forumet där människor av någon märklig anledning börjar spela dumma och inte alls begriper vad som avses med namn som gul kantarell, trattis eller Karl Johan.
Och ni som tycker om att spela dumma kan ju fundera på detta till i morgon:
Hur många namn ska vi hitta på till ärggrön kragskivling? De uppvisar ju en hel palett av färger under sin levnad, från intensivt ärggrön till blekt gulgrå. För att folk som tycker om att spela dumma inte ska missuppfatta bör vi då konstruera någon form av färgkarta som man kan hålla fram mot svampen för jämförelse. Därefter avläses svampens aktuella namn till höger om färgskalan. Jag ringer patentbyrån i morgon…
Jepp, Daniel har mkt rätt i det han skriver! Vettigt, sakligt och utan tjafs.
Dom som vill benämna kantarell för just kantarell och dom som vill säga gul kantarell fortsätter med det . Enkelt va?!
Det där med underavdelningar låter jätte bra, då får ju alla ge uttryck för sina åsikter fast på rätt (plats).Från det ena till det andra….
Själv hör mina svampplockar vänner när jag har hittat (gula)
kantareller i skogen….
KOM TILL MAAMMAA, kommsi, kommsi*he he* :-)
Mycket bra ide !
Som det varit i höst så har det varit svårt att hänga med p.g.a anslutningen. Ibland har det varit långa diskussioner som inte lett någonstans, trådar som urartat till påhopp.
Helt klart vill jag och många med mig ha ett forum där vi kan få hjälp med artbestämmningen av svampar. Att det sedan smyger sig in lite annat småprat ( med humor ) är bara trevligt. Så jag hoppas att detta löser sig, så att alla blir nöjda.
Klas: Jag är ledsen, men det där inlägget hade kanske ingenting med dig att göra alls?
Det kanske kan vara så att Birgitta F helt enkelt tycker att tjatiga utdragna diskussioner om vad många anser vara en bagatell inte hör hemma i den seriösa delen av forumet? Och då vore en slask-avdelning en bättre plats för det.
Och med tanke på vilken nivå många av dessa bagatell-diskussioner förr eller senare hamnat på så är jag nog benägen att hålla med henne…
Och en detalj till, Klas, som jag glömt att nämna: I ditt första inlägg i den här tråden skriver du
“...om jag får sticka fram hakan igen så tyckar jag att det är mycket viktigare att kantarellen får rätt namn…”
Jag vet inte hur jag ska förklara detta tydligt nog för dig och dina meningsfränder… Kantarellen behöver inte få rätt namn. Den har det redan! Ingen försöker ta ifrån dig eller kantarellen dess ursprungliga, svenska namn. Men det finns människor som tycker att “gul kantarell” är ett bra förtydligande namn. Kan de då inte, snälla snälla Klas, få använda det namnet i fred, utan att skrivas på näsan så fort de gör entré på forumet? Vad tjänar ni på att spela dumma? Till slut kommer folk tro att ni är dumma på riktigt.
Man kanske skall förbjuda att använda färger på forumet överhuvudtaget- Jag håller med Daniel- forumet ät väl till för människor med ett stort svampintresse( läs Plocka svamp)
om mykologerna vill svänga sig med latinska namn och andra epitet som bara de begriper kan de väl göra det på ett eget forum antiqum- vi andra vanliga dödliga vil ju bara dela med oss av vår glädje över ynd och diskutera saker kring svamp- vem bryr sig om vad namnet egentligen är om ALLLA förstår vad man syftar på, det är ju nu så att det finns en uppsjö olika kantareller, blek, ametist, narr, krus, tratt, grå osv osv osv- kan ju då vara brtydligt enklare att få folk att förstå vad man syftar på genom att ange *gul* inom stjärnor för att inte störa arkeologerna…
Vill berätta en sak: För ca 2 veckor sedan så berättade en arbetskamrat till mig att hon varit ut under helgen och plockat svamp. Med entusiasm berättar hon hur hon kom på ett ställe och fick ihop 20 liter kantareller på bara en kort stund. Inspirerad gick jag självklart ut den kvällen för att kanske själv göra ett sådan fynd men…nej! Jag hittade visserligen 20 liter trattkantareller men….dagen efter så berättade jag för min arbetskompis att jag ockå varit ut men endast hittat trattkantareller. Gissa vad hon svarar? Jomen det var sådana jag menade! Inte “gula”. Trodde du att jag hade hittat “gula”?
Ja, det var ju precis vad jag trodde!
Vad tycker ni jag ska göra med min arbetskompis? Anmäla henne till chefen? Skämt osidå!
I folkmun kan det tydligen bli lite hursomhelst med vad man kallar dessa läckerheter. Jag FÖRLÅTER min jobbarkompis och livet går vidare.
Nästan saklig diskussion längs hela tråden, jaedraranamma! De korrekta, allmänt vedertagna namnen på vissa svampar kommer säkert fram i alla inlägg, utan att man men hakan före alltid måste framhålla detta!
Jag håller helt med Daniel Persson. Jag har själv aldrig hört benämningen “höstkantarell” och har alltid undrat varför man sätter in adjektivet “gul” före kantarellen. Nu vet jag! “Trattisar” pratar jag om med skogsfolk, som vet vad jag avser och kunde nog gissa vad “höstkantarellen” var för en svamp!
Man skall inte behöva få nippor av smeknamn på svampar! Artbestämningen är det bästa här på denna sajt (upptäckte den för en månad sedan!)och jag har gjort reklam för den t.o.m. i finsk radio! Synd att den första snön redan föll i lördags i Österbotten! Vad skall man nu artbestämma, namnge och debattera?
Humorn är en viktig sak i detta sammanhang. Den som kan eller vill föra fram ett budskap eller en tanke på ett finurligt sätt uppskattas säkert inte bara av mig! Kram till alla “läckra riskor”!
Tack för att du tar det på allvar och funderar över en utvecklingen av sajten! Den är fantastisk, men med tanke på hur stor den börjar bli…så är underavdelningar rätt. Bara i denna tråd ser man hur känsligt det är och hur påhoppade “alla” känner sig. Det är svårt att gör alla till lags, men att ha ett forum funkar nog inte mer….Lycka till & än en gång tack!
Jag tycker att ni ska ta en lång skogspromenad och fundera över vad ni egentligen grälar om ingen rolig läsning precis… Visst har vi väl en härlig natur och svamp finns det ju hela året. Beror det på sviktande svamptillgång att ni är så “debattlystna” (grälsjuka)??
Utsikt från storberget
Tack Daniel Persson för ett klart och redigt inlägg. Det var så bra att det förtjänar att upprepas:
“Och finns det människor som föredrar att använda beteckningen “gula kantareller” för att minska förvirringsrisken så är det ju jättebra. Det ligger ju i deras eget intresse att den de talar med ska begripa, så om de gång på gång blev missförstådda antar jag att de skulle sluta använda namnet.
Vilket inte har skett, förutom här på forumet där människor av någon märklig anledning börjar spela dumma och inte alls begriper vad som avses med namn som gul kantarell, trattis eller Karl Johan.”
Jag vill bara tillägga att naturligtvis kan man diskutera svampnamn på ett svampforum. Det jag tycker är olämpligt är att man tar upp samma ämne gång efter gång i olika trådar. Det rimliga är väl att man håller diskussionen om benämningen på en viss svamp i en tråd. För att återknyta till den här diskussionens ursprungliga ämne så finns det i andra forum möjlighet att fästa diskussioner på förstasidan. Man skulle t.ex. kunna ha en tråd som heter “Namn på kantareller” som alltid ligger på förstasidan där de som är intresserade av debatten kan hålla sig.
Angående själva sakfrågan vill jag avsluta med en utmaning till de som ogillar begreppet “gula kantareller”. Kan ni ge ett enda konkret exempel där användandet av detta begrepp har lett till missförstånd? Jag slår vad om att ni inte kan!
Tog mig friheten att gallra bland de otrevligaste inläggen. Hoppas ni har överseende med att en del andra “vanliga” inlägg också råkade försvinna i stundens hetta.
Fortsätt gärna debattera men ansträng er gärna lite mer att försöka hålla en trevlig ton utan påhopp och personangrepp. Kan man få önska sig en moderator i julklapp? Gärna snygg, trevlig och omtänksam med gummistövlarna på rätta stället…
Svara till sign. “databasmotor med censurfunktion”
Hände tydligen nåt mer när du rensade bland giftsvamparna. Förut har de ny olästa inläggen haft en annan färg än de lästa (i alla fall på min skärm). Tyvärr kan jag inte erbjuda dig någon moderator. Har inte de rätta kunskaperna. Snygga gummistövlar har jag dock, med svampmotiv. Pilutta er (bra stöddig över dem faktiskt).
Jaså, det var du Micke :) Trodde vi hade lyckats krascha databasen…
Såg i ett tidigare inlägg att du är medveten om php-forumscriptet som är gratis (glömt namnet just nu), men att du tyckte det var lite väl plottrigt.
Plottrigheten kan jag till viss del hålla med om, men jag har installerat det på vårt företag här för användning på intranätet, och installationen tog bara några timmar. Mycket smidigt, och det funkar bra.
Till slut vill jag önska mig en egen underavdelning: svampfotografering!
Kära per d, du tror inte att det eventuellt var SÄTTET på vilket du påpekade det som gjorde Charina (och fler med henne) upprörda?
Själv tyckte jag din reaktion var 100% komisk och 0% oväntad.
Fast maskulint handslag utan homo-erotiska undertoner till dig, per!
Sleepy, jag tror inte att Micke behöver rensa bort våra inlägg p.g.a. hets mot etniska eller sexuella minoriteter, eftersom vi är förståndiga nog att förstå att det inte hör hemma på detta forum (inget annat forum heller, om jag finge bestämma!)
Däremot har vi sett per d härja runt här på forumet nu i ett par år, och vi är väl bara lite mänskligt nyfikna på vad som är hans drivkraft. Som du ser så är hans mer uthållig än Duracell-kaninen och mindre självinsiktsfull än Percy Nilegård…
Men per d, du får det att låta som att det skulle vara något skamfyllt och konstigt ifall det skulle vara så att jag pussade andra män. Du vet väl att det förekommer något som kallas för homosexualitet?
Eller du kanske lever i tron att Mark Levengood och Jonas Gardell bara bor ihop för att hyrorna är så förbaskat höga i Stockholm?
Och sen är jag lite förbryllad över att mitt lilla ironiska “puss på dig” har satt så djupa spår hos dig, medan klappen på axeln och handslaget gick spårlöst förbi… Märkligt, vid min ära!
Jag hoppas att övriga forumbesökare står ut med att jag inte gör som jag tidigare själv predikat: ignorerar eländet.
Jag har istället bestämt mig för den s.k. flower-power-metoden. Den går ut på att om man öser tillräckligt mycket godhet och vänlighet över en människa så kommer den människan till slut att förändras. Naivt, eller hur?
Kommentaren angående svarta får vill jag bemöta med följande: Kritvita lamm skulle vi vara, om inte den stora stygga vargen skulle härja bland oss!
Jag har besökt detta forum en dryg månads tid och kunde snabbt konstatera att bara en är som per d! Som DP säger att “vi har sett per d härja runt här på forumet nu i ett par år” så borde han återta sitt beslut och faktiskt lägga av! De svarta fåren förökar sig ibland bara för att överleva de stora stygga vargarna!
Jag förstår inte riktigt vad det har för betydelse, per d, men om vi tvunget måste reda ut min sexuella läggning så kan jag berätta att jag är lyckligt gift sedan 1 år tillbaka med Mia. Hon delar som tur är mitt svampintresse och ännu roligare är att vår äldsta dotter (snart 3 år) redan tycker om att följa med ut i svampskogen och har lärt sig att känna igen kantareller och Karl Johan.
Så jag behöver inte ragga, vilket är rätt skönt. (Det är ju ett jäkla slit att hitta den rätta!).
Men här kanske man anar en orsak till din bittra inställning här på forumet, per d? Om du sökte dig hit för att ragga så kan jag förstå att du känner dig frustrerad.
Och då har jag ett tips till dig, och du ska få det alldeles gratis: Kvinnor (och män för den delen) faller inte för män som inleder en bekantskap med att skälla ut dem p.g.a. någon liten petitess i deras foruminlägg. Det kan jag slå vad om.
Bra sagt Åsa! :-) Vad ska jag ta mig till med er tuppar? Försöker här samla ideer om kommande forumupplägg, och ni skriver nya off-topic-inlägg snabbare än jag hinner radera dem. Ni som prompt vill fortsätta diskutera per d kan åtminstone skapa en ny tråd som man kan ignorera om man vill…
Hej!
Jag skulle vilja ha en avdelning där man kan lägga in bilder på sällsynta svampar precis som när man registrerar fynd fast med bild.
Man skulle lära sig mycket då!
Alla kanske inte vet vad sällsynt innebär, jag tänker på artdatabankens senaste utgivning.
WOW!
360 grader debattämne på mindre än en dag!
Underavdelningar kanske inte hjälper!
Trådarna spårar ur mer och mer.
Verkar som man inte kan öppna en enda tråd utan att mötas av dessa debattörer.
Tråkigt tycker jag, och jag märker att jag sållar mer och mer i inläggen när jag förut läste alla.
Det visar väldigt liten respekt till den som skapade tråden för att få veta, upplysa eller helt enkelt dela med sig.
Tycker också det visar liten respekt till Michael som blir tvungen att agera moderator hela tiden.
Håll er till trådarna som bjuds eller skriv egna, men förgifta inte de som handlar om annat av personer som inte gillar att tjafsa om samma sak hela tiden!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.