0 1513 visningar

65 svar

Namnhistoria

Anna-Karin

24 okt 2006 kl. 15:29

Jag undrar om någon här på forumet vet något om ordet kantarell. Vilken historia har ordet, varifrån har det kommit och utifrån vilka ord har det utvecklats?
MVH,
Anna-Karin

0

cicki

24 okt 2006 kl. 15:36

på franska heter kantarell bl a chanterelle och hör till familjen cantharellacées. Chanter betyder sjunga på franska, som cantare på italienska så det måste ha ett latinskt ursrung från sjunga. Ska rota vidare i mina latinska lexikon, kanske hittar jag nåt.

0

Cicci

24 okt 2006 kl. 15:37

Hi, hi förlåt att jag ler men bara man hör något med ordet kantarell nu så får man fjärilar i magen. Man undrar vad som komma skall. Men jag tycker det var en kul fråga och skulle också vilja veta.

0

Maria Helena

24 okt 2006 kl. 15:39

Jag är också nyfiken!!  (fjärilar här med)  *lol*

0

cicki

24 okt 2006 kl. 15:44

ska jag kolla språkhistoriken för gul också? fniss…

0

Cicci

24 okt 2006 kl. 15:50

*Fniss* För guds skull nämn inte ordet gul. Nu när vi äntligen har fått lite lugn igen. Rätt var det är så brakar orkanen lös. Stackars Micke :)

0

Bo Reyer

24 okt 2006 kl. 15:53

Ordet kantarell kommer från franskans (chantarelle) vilket betyder “liten bägare”. Passande namn, eller hur?

0

till cicci (parentes i tråden)

cicki T

24 okt 2006 kl. 15:54

vi stavar våra namn rätt lika, har blivit fel i en tidigare tråd så jag lägger till T

0

per d

24 okt 2006 kl. 16:00

nej, kantarell har inget latinskt ursprung från att sjunga så vitt jag vet, men min mening är ju intet värd här mer…..!
snarare är det så att namnet kan härledas från grekiskan och har något med motsvarande skål eller bägare att göra, utifrån kantarellens form. är ganska säker på att jag läst om detta någonstans men kan inte finna källan till det just nu.

0

chris

24 okt 2006 kl. 16:01

Trattkantarell kommer då från någon som svept mer än en bägare kan man tro

0

per d

24 okt 2006 kl. 16:07

chris, kan du prova att hålla dig till ämnet !

0

cicki T

24 okt 2006 kl. 16:08

du har rätt Bo, var på lite fel spår. Fast det är klart att sen kan man ju spåna vidare, var kommer franskans chanterelle ifrån, klart att man börjar sjunga efter en bägare eller två...Kul det här med språk!

0

Till cicki T

Cicci

24 okt 2006 kl. 16:14

Det är så sant så. Har inte tänkt så mycket på det mer än när jag blev efterlyst i ditt namn :)

0

TACK!

Anna-Karin

24 okt 2006 kl. 16:18

Oj, så mycket svar och så snabbt!
Tack för info. allihop!
/Anna-Karin

0

namnhistoria

Gula

24 okt 2006 kl. 16:24

Kommer från grekiskans ´kantharos´, ett slags dryckeskärl, via nylatinets ´cantharella´, ´liten bägare´. Ordet kom under 1700-talet in i svenskan via franskan där namnet är ´chanterelle´.  Allt enligt Olle Perssons & Bo Mossbergs bok “Kantareller”. Jättefin bok förresten!

0

namnhistoria

cicki T

24 okt 2006 kl. 16:31

tack Gula, men visst måste då ordet för själva bägaren komma från verbet sjunga ? Grekiskan och nylatinet ligger ju väldigt nära varandra här. Vi får väl sms:a Caesar!

0

namnhistoria

Kapten Hammock

25 okt 2006 kl. 11:44

Men hur visste man att den hette just kantarell? Sa den det? För det är väl inte så (gud förbjude) att nå‘n gammal grek eller romare har suttit och HITTAT PÅ namnet?

0

namnhistoria

Christian Nilson

25 okt 2006 kl. 12:32

Inte osannolikt då sjunga heter “Cantare” på italienska som kommer från Latinet.
Kantarellens tratt ser ju lite ut som en “liten kör” med öppna munnar   som står och sjunger åt en så det är ju inte osannolikt…
Kanske vi framöver skall kalladen så förhatliga a"ulla” kantarellen för “sångaren” istället så vi slipper surgubbar som tjatar
:)

0

namnhistoria

per d

25 okt 2006 kl. 13:01

nej du christian nilsson, kantarell har inget med cantare, sjunga, på italienska. men om du och andra amatörer för hållas här så blir det väl snart en vedertagen uppfattning.
kantarell kommer från grekiskans kantharos, som betyder, kopp, bägare eller dryckesskål. cibarus härstammar från latinets mat. chantarellus cibarus kan alltså översättas till en kopp mat.
denna info finns i den utomordenligt intressanta skriften,
http://www.emg.umu.se/myconet/svampk2/pdf-files/SvampkII03UB.pdf
och det med namnbeskrivningen finns på sid 3.
tyvärr blir det väl så att väldigt få kommer att läsa detta då jag förstått att jag numera är parias här för de flesta och ignorerar alla mina inlägg. men samtidigt kanske ni redan läst skriften jag länkat till och då gör det ju intet. och christian nilsson får gärna fortsätta att tro att kantarellerna är en liten kör som står och sjunger till honom i skogen, det blir han nog lyckligast av då han inte verkar vara den ventenskapliga typen precis.
ursäkta eventuella spydigheter i detta inlägg, men då jag är satt på ignore av så många så kan jag ju troligen ta mig vissa friheter utan att det stör längre….

0

namnhistoria

Christian Nilson

25 okt 2006 kl. 13:07

Hej du per d- nu var ju inte svaret till dig utan till Cicki som ställde en fråga- jag hävdade inte ATT det var så jag bara visade på att Cantare är sjunga på Italienska så som hon refererade till i sitt inlägg om nygrekiska och Latin och att sambandet inte är osannorlikt. Fast du kanske är född några 1000 år före kristus och VET med säkerhet- man kan tro det ibland när man hör dina knarriga inlägg

0

namnhistoria

per d

25 okt 2006 kl. 13:15

christian du får sannerligen ursäkta att jag blandade mig ! en sak har jag lärt mig, underbyggda uppfattningar skall man sannerligen undvika att framföra här för går dessa det minsta emot den folkliga uppfattningen så startar pöbeldrevet…..
och du christian, intressant att läsa att du själv har tankar om att få kalla kantarell för sångare. ibland är du faktiskt så dum att man kan höra klockorna stanna !
och som vanligt ursökta för eventuell kaxighet från min sida. men vad gör det ? troligen bara christian som läser vad jag skriver !

0

namnhistoria

Christian Nilson

25 okt 2006 kl. 13:17

Tja- alla kanske inte är så intelligenta som Du Per d, men så är vi inte heller en sådan skitgubbe som Du Per- och hellre aningslös än huvudlös

0

namnhistoria

per d

25 okt 2006 kl. 13:31

men christian då, hur kan man bli skitgubbe bara för att man presenterar en länk till en mycket intressant artikel om kantareller ? men som jag sagt tidigare, här skall man vara folklig och flummig så blir man populär, åtmindstone bland sidans mindre vetande individer.
Disclaimer: då jag redan är parias för flertalet här och på ignore av de flesta så kan jag i bland vara lite fräck i vissas ögon !

0

namnhistoria

c

25 okt 2006 kl. 13:34

Du är inte fräck - du är otrevlig, besserwisseraktig och tror dig vara för mer än andra- det kallas Narcissism- slå gärna upp det i din ordbok
Jag kommer inte helelr bemöta dina inlägg kängre då det är som sndra redan upptäckt bortkastad tid

0

namnhistoria

Daniel Persson

25 okt 2006 kl. 13:36

Snälla per d, varför lämnar du inte bara forumet för gott? Så lovar jag att göra detsamma om jag är/skulle bli lika impopulär.

0

namnhistoria

per d

25 okt 2006 kl. 13:39

men så bra då c, då kan du ju lolla runt med christian och andra och sjunga om era “gula kantareller” och tro att kantarell härstammar från cantare och hoppas på att en grupp kantareller en vacker dag förvandlas till allsångskören på skansen !

0

Barnbokensdag :=)

Annette Landin

25 okt 2006 kl. 13:40

Idag har min son “barnbokensdag” i skolan…där de bla inför denna dag har pratat om Chantarelle=Kantarellen och att den ofta illustreras i barnböcker som sjungandes…Pettson, Beskow mfl ibland måste man låta fantasin få flöda!

0

namnhistoria

per d

daniel, så borde du redan lämnat nu !

0

namnhistoria

c

ja kanske det- inte kul att ha Narcissistisk personlighetsstörnig förstår jag men du kan ju alltid titta dig i spegeln så har du i alla fall en supporter

0

per d

25 okt 2006 kl. 13:42

jovisst annette, men sätter vi inte ner foten nu så kommer nästa generation helt säkert att ha döpt om kantarell enligt christinas tanke sill sångare !

0

Annette Landin

25 okt 2006 kl. 13:49

Vänta lite nu :=) Vilken fot och för vem? Beskow är död…och att ändra illustrationerna i Pettson blir nog ett herrans liv, du är inte allvarlig hoppas jag…Att associera svampar till något positivt och roligt är för barn och vuxna viktigt. Med lek föds kunskap och intresse, vilket är grundläggande för vidarutveckling av barn och vuxna skall växa vidare, både intelektuellt, själsligt och kroppsligt. Smeknamnen på svamp har funnits sedan urminnes tider och att det är smeknamnen som ofta genererar i de senare officiella antagna namnen senare. Så gäller för de flesta ord. Det finns massor av ex…automobil mm mm

0

per d

25 okt 2006 kl. 13:53

jomen visst, annette, så tar vi steget fullt ut direkt och gör christian glad och accepterar namnet sångare och skrotar allt vad kantarell heter ! nöjd så ?
nu går jag ut och klipper gräsmattan för sista gången i år !

0

Annette Landin

25 okt 2006 kl. 13:57

Tänk vad olika vi tolkar :=) Jag läser inte hans inlägg på det sättet alls…Klipp inte för kort…Nordjylland var det va? Tror du inte att du måste fram med klipparen en gång till? Jag sa inte att vi skulle ändra namnet, ville bara ge en förklaring till varför associationen går till sångare mm

0

per d...läs noga!

Kenneth

25 okt 2006 kl. 13:58

Du gav ju en intressant länk till en mycket intressant artikel, men med ogömda sparkar eller snytingar! Varför skall du nedvärderande skriva om “amatörer” eller “vetenskapliga typer” eller tillrättavisa chris efter hans, enligt mig, humoristiska kommentar: “Trattkantarell kommer då från någon som svept mer än en bägare..”! Har du ingen humor, per d?

Försök DU hålla dig till saken utan arrogans, om det är möjligt! Din substans dränks i det sätt på vilket du framför ditt budskap! Vissa av oss ser rött efter dina pennstreck! Kan du inte ta pennan i vacker hand och låta bli att provocera, vilket så många av oss har försökt få dig att förstå!!

0

Christian Nilson

25 okt 2006 kl. 13:59

en Dansk det förklara ju en del- de är ju dryga

0

per d...läs noga!

Christian Nilson

25 okt 2006 kl. 14:42

Si decem habeas linguas, mutum esse addecet

0

per d...läs noga!

Annette Landin

25 okt 2006 kl. 14:45

Hic jacet otium…fast det kan man väl inte säga råder här längre :=)

0

per d...läs noga!

Åsa

25 okt 2006 kl. 14:53

Skulle inte ni grabbar träffas vid Svampen? Glöm inte att få tag i Daniel P.

0

per d...läs noga!

Christian Nilson

25 okt 2006 kl. 15:08

Gärna de.. men frågan är om Perd får inresetillstånd som den svampterrorist han är

0

per d...läs noga!

per d

25 okt 2006 kl. 15:22

christian du ärallt en märklig figur. tycker att kantareller kan kallas för sångare, uppmanar andra här att skriva under mitt namn, kallar mig för terrorist och kallar danskar för dryga !
christer, en gång till det är sådana som du som förstör detta forum för andra !
men jag vet vad svaret blir från dig och alla andra, det är bara humor, så f-n heller !!

0

per d...läs noga!

Christian Nilson

25 okt 2006 kl. 15:27

Har du funderat över vad du kallar oss andra?

0

per d...läs noga!

Christian Nilson

25 okt 2006 kl. 15:30

Det kanske bara är humor när du kallar folk för bög och att de är dumma i huvudet eller är det inte lika kul att få skit tillbaka som att kasta den?

0

per d...läs noga!

Annette Landin

25 okt 2006 kl. 15:32

Så klippt klart nu? Jag försöker genuint att diskutera med dig, med olika infallsvinklar. Har läst gamla inlägg från dig och de är både bra och intresseväckande. Det är det jag gärna vill se mer av !!! Danskar är förjäkla trevliga, iaf alla de jag känner…de flesta bor i Ålbaeck

0

per d...läs noga!

per d

25 okt 2006 kl. 15:42

jo annette, nu har jag klippt klart och röfsat ihop de få löv som fallit samt tagig bort 1 tomatplanta i växthuset som var färdigplockad men fortfarande några tomater på g på andra och en hel del gurkor som växer flott.
ålbäck, är det mellan aalborg och frederikshavn ?

0

Läste du noga.....per d?

Kenneth

25 okt 2006 kl. 15:45

Jag ställde flera frågor till dig tidigare, men istället avreagerar du dig på Christian! Delvis förstår jag dig, men…du har dig själv att skylla och du har faktiskt bett om det i dina tidigare kommentarer.

Substansen skall vara det viktigaste i dina inlägg - inte dina “kryddade” insinueringar! Svara i ditt stilla sinne på mina frågor och kom igen!

0

Per d

Annette Landin

25 okt 2006 kl. 15:45

Det ligger strax innan Skagen, men på den sidan…har varit där mycket som “sen tonåring och senast förra sommaren en lite längre period. Plockade dock iongen svamp, men drack god öl och umgicks med trevliga danskar :=) Har dock aldrig plockat svamp där…även om jag såg kantareller utanför Louisiana…men min make tyckte att jag bara bevisade att jag var tokig på riktigt om jag plockade dem…även inne på Aalborgs tivoli växte det Champinjoner…jag öät även dessa vara :=)

0

christian..läs noga!

per d

25 okt 2006 kl. 15:47

jo jag kallar männ som vill pussa mig för b-g. men det borde ju knappast vara något problem för flertalet eftersom det ju ÄR SÅ FIIINT att vara det…....har aldrig sagt att du är dum i huvudet, men väl kallat dig för amatör och ikke så vetenskapligt lagd, men det är ju inget mot när du kallar mig för terrorist ! då är vi liksom inne på ett helt annat plan och den diskussionen tycker jag DEFINITIVT INTE hör hemma här….......

0

christian..läs noga!

Christian Nilson

25 okt 2006 kl. 15:51

jaja- alla kan ju inte vara nobelpristagare som du Per- jag kallade dig dessutom “svampterrorist” om du inte förstår ironin i det så kan jag bara beklaga- orkar inte med dig mer nu så jag bryter

0

annette

per d

25 okt 2006 kl. 15:54

så vet jag var det ligger. lär finnas kantareller i granplantagerna syd om skagen men har aldrig provat där. utan håller till i tingskoven mellan brovst och fjerritslev, och där verkar jag vara ganska ensam som väl är. champinjonerna i tivoli i aalborg hade jag nog också låtit vara, som en parentes är den nöjesparken en total katastrof jämfört med den riktiga utgåvan i köpenhavn. själv plockar jag champinjoner på kyrkogården i aalborg…..

0

annette

Annette Landin

25 okt 2006 kl. 15:59

Fjerritslev…kul! Det är min gamla hemkommuns vänort, har spelat handboll där många gånger :=) Den norra delen av Jylland är otroligt vacker, fina färger och riktigt inspirerande. Det där med kyrkogård trodde jag att jag var ensam om…fast för min del är det stolt fjällskivling och konstigt nog har ingen rört dem…de är aldrig angripna :=)Vi föredrar faktiskt Bakken, framför Tivoli för barnen…men skall vi själva njuta av ett tivoli blir det “tivoli”...

0

annette

per d

25 okt 2006 kl. 16:06

ibland är världen liten… om du kommit till fjerritslev från frederikshavn så har du åkt igenom en av danmarks bästa svampskogar och bara varit några 100 m från mina bästa svampställen som i år gett drygt 50 kg kantareller och 100 kg karl johan plus lite blandat. och nu på fredag är min plan att hämta det sista för i år.

0

annette

Annette Landin

25 okt 2006 kl. 16:07

Nu måste jag ringa till Johanne och fråga var hon plockar sin svamp….Hon plockar oxå massor:=)

0

annette

per d

25 okt 2006 kl. 16:09

så måste du berätta för mig, men bara om du berättar för henne om min hemlighet, tingskoven…...ss

0

annette

Annette Landin

25 okt 2006 kl. 16:13

Jag ska kolla å återkomma! Ha nu en trevlig kväll på forumet, jag skall laga svamp-(karl johan) lasagne till familjen och dricka ett glas rött!

0

annette

per d

25 okt 2006 kl. 16:16

låter gott, själv skall jag göra hakkeböf med karljohan mjöl och trattkantareller. och därtill ett glas rött till NETTO pris !

0

Bo E

25 okt 2006 kl. 16:20

Tack Bo Reyer för kort och koncist svar samt per d för den intressanta uppsatsen om kantarellodling.!

0

Bo E

25 okt 2006 kl. 16:20

Tack Bo Reyer för kort och koncist svar samt per d för den intressanta uppsatsen om kantarellodling.!

0

Grattis Anette

Cicci

25 okt 2006 kl. 16:29

För första gången sen jag började hänga här på forumet så har jag sett en annan sida av Per d. Du lyckades med en dåres envishet att få honom att prata normalt och inte vara spydig. Kul som omväxling. Och du Per, ta nu inte detta som någon kritik och tjaffsa tillbaka en massa skit. Jag menade bara att det var kul att läsa något trevligt. Nu har du bevisat att du kan uppföra dig som folk.

0

Grattis Anette

per d

25 okt 2006 kl. 16:31

tack cicci, det är inte speciellt svårt i trevligt sällskap !

0

Grattis Anette

Kenneth

25 okt 2006 kl. 18:08

Med vänlighet kommer man långt…om man bara vill! ...och inte vare sig trampar på någons ömma tår eller envisas om gula eller trattformade kantarellers smeknamn!

0

BO E

Maya K. I.

26 okt 2006 kl. 13:13

Var hittar jag uppsatsen om kantarellodling ? Har letat både här och där, men icke.

0

Svar till Maya K

Bo E

26 okt 2006 kl. 13:22

Den ligger som inlägg nr 18 ovanifrån skrivet av per d.

Det är en länk
http://www.emg.umu.se/myconet/svampk2/pdf-files/SvampkII03UB.pdf

Den är på 13 A4 sidor som med fördel kan skrivas ut och sparas om man vill läsa lite mer ingående om kantarellens liv och leverne i våra skogar och hur man gjort försök att odla den, eller vilka förutsättningar som krävs.

0

A S Heimers

26 okt 2006 kl. 13:46

per d en sån underbar fraterniserare du är att bara bry sig om sån skit säger mer om vilken liten människa du är där i den danska myllan. Du har ju retat skiten ur de flesta här.

0

Bo E

Maya K. I.

26 okt 2006 kl. 15:11

Kanon, tack så hemskt mycket. Jag har gjort egna försök i många år, men aldrig lyckats. Nu kanske jag får svar på varför jag gått bet.

0

Sven Stolpe

26 okt 2006 kl. 19:12

hej per d!

0

cicki T Belgien

26 okt 2006 kl. 19:38

hej trollet!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone