0 279 visningar

13 svar

Svamptest!

Bo Reyer

24 okt 2006 kl. 20:07

Gå in på Expressens nätupplaga och klicka dig fram till mat & dryck. Där hittar du 8 svampfrågor, matsvamp eller giftsvamp? Själv fick jag endast 7 rätt. Första bilden var en riktig luring.
Lycka till!

0

Irene A

24 okt 2006 kl. 20:26

Nr 6 i testet är ju en slamkrypare…

0

Birgitta F

24 okt 2006 kl. 20:55

Jättekul sida Bo , hela familjen i träning , snart är det äldsta dotterns tur…minsta dottern missade på nr 8 , den enda jag inte lyckats släpa hem hitills i år.

0

Kristina

24 okt 2006 kl. 21:45

Ha!

Jag är minsann ingen expert, men fick alla rätt!!! (De som jag inte visste satte jag som giftsvamp).

0

Gunhild

24 okt 2006 kl. 22:37

Tack för tipset.
Jag missade på champinjonen som jag gjorde till giftsvamp ingen katastrof.

0

Gunhild

Irene

24 okt 2006 kl. 22:42

Du kanske hade rätt, det kunde lika gärna ha varit en giftchampinjon…

0

Totte

25 okt 2006 kl. 01:30

Den var rolig att göra, fick alla rätt :)

0

Lena M

25 okt 2006 kl. 06:31

Men jag har nu på morgon plockat en giftsvamp i tron att den var ätlig. Inte bra ! 7 rätt

0

Kenneth

25 okt 2006 kl. 09:23

Kunde kanske Michael* inför den långa, mörka vinter sätta ihop en identifieringstävling för varje vecka?! Vi skulle lära oss en hel del om svamp inför nästa säsong och dessutom få utlopp för vår tävlingsanda!

0

Maya K. I.

25 okt 2006 kl. 10:57

Fick också 7 rätt, men plockade ingen giftsvamp. Kul.

0

Joachim Krumlinde

25 okt 2006 kl. 11:02

Jag fick 7 rätt, tyckte trattkantarellen såg ut som en pluggskivling. Ja, och så ansåg jag champinjonen vara ätlig, vilket inte är självklart.

0

BaWa

25 okt 2006 kl. 14:44

Jag fick alla rätt. Måste ge mig ut och köpa fyra trisslotter på stört.

0

Lena M

25 okt 2006 kl. 15:09

Hej Joachim, roligt att du är på banan igen. Men som du säkert vet är den full av fallgropar så det gäller att ta det varligt .

0

Bo E

25 okt 2006 kl. 16:47

Alla rätt!

Det var bara gifthättingen jag var lite tveksam på, men jag tog den på foten med ring och att den inte verkasde tuvad som en tofsskivling.

Rätt var det.

Ganska lätt test då...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone