0 686 visningar

8 svar

Sällsynta svampar!!!

Elisabeth Jansson

24 okt 2006 kl. 20:45

Hej!

Jag vill passa på och ge ett litet tips till er som rapporterar svampar.        Om man hittar en väldig sällsynt art och vill uppmärksamma skogsvårdsstyrelsen på att den finns där, så ska man anmäla efter den ekonomiska kartan var fyndplatsen är, och ange fastighetsbeteckningen på skogen.
Har man möjlighet att använda en GPS så är det, det bästa.

När en fastighetsägare anmäler slutavverkning på skog vilket de är skyldiga att göra så tittar tjänstemannen på skogsvårdsstyrelsen om det finns några speciella “saker att skydda”
Det kan vara på våren och då finns inga svampar uppe.
Om man då rapporterat som jag tidigare beskrivit så kommer det att visas på skärmen att det finns sällsynta svampar eller växter.
Nu avverkas massor av skogar och det är viktigt att sällsynta arter som bör skyddas finns i skogsvårdsstyrelsens databas.

Om det sedan finns pengar att skydda skogen är nästa fråga!

Elisabeth

0

klas jaederfeldt

24 okt 2006 kl. 20:50

det värsta är att det bara gäller slutavverkning, gallringshuggning även hård sådan fodrar inget tillstånd, men kan göra lika stor skada

0

Elisabeth

24 okt 2006 kl. 20:55

Vad gör vi åt det Klas?

0

klas jaederfeldt

24 okt 2006 kl. 22:45

törs nästan inte föreslå något så brottsligt som att Spikarmera skogen, massor av 5 tums spik på olika höjd i träden, sedan ringa sågen och berätta anonymt, gissar att dom inte vill ha timret från den skogen

0

Sällsynta svampar!

Elisabeth

24 okt 2006 kl. 23:14

Trodde att du hade någon bra realistisk idé att komma med får väl klura ut något med mina svampvänner.

0

Sällsynta svampar!

Annika Eriksson

24 okt 2006 kl. 23:47

Elisabeth - ni kan även ta eran lokalkrets av Naturskyddsföreningen till hjälp. Om det sedan går så långt som att ett område kan bli föremål för reservatsbildning så kan länsstyrelserna meddela ett s.k. interimistiskt förbud som innebär att man inte utan deras tillstånd får utföra åtgärder som beskrivs i beslutet t.ex. skogsgallring. Förbudet är tidsbegränsat i avvaktan på ett slutgiltigt reservatsbeslut. Ett beslut om interimistiskt förbud gäller med omedelbar verkan även om det överklagas. Förbudet gäller under högst tre år, men kan i vissa fall förlängas. Mer att läsa finns i “Skydd för tätortsnära skogar” utgiven av SNF.

0

Saklig information!

Elisabeth

25 okt 2006 kl. 09:15

Tack Annika för saklig information!

0

Skyddsvärd skog

Gunhild

25 okt 2006 kl. 10:04

Jag har goda vänner som är skogsägare kan ni förstå deras resonemang?
I min gamla granskog med inslag av asp och gammal sälg finns ovanliga och fridlysta svampar och lavar, om jag grovgallrar bort ex. de mest åtråvärda träden med ringlav långskägg och doftticka så kanske jag får behålla min skog och kan förhindra att den blir nationalpark. Den har ju tillhört släkten i generationer. Ta inte med Gunhild till “den skogen” hon hittar säkert något som gör att jag inte längre själv får sköta min egen skog.

0

Skyddsvärd skog

Kristina

25 okt 2006 kl. 10:18

ja, jag kan förstå dem!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone