0 322 visningar

19 svar

Klarar trattisarna regnet nu?

Jordan

24 okt 2006 kl. 22:16

Alltså, är det någon ide att åka de tre milen till “mitt” ställe i morgon, när jag är ledig? Jag har inte varit ute på två veckor, och då var det perfektfuktigt. Nu är det väl genomblött.
Ge mig råd…
Handlar om söder om Stockholm, Tyresta cirka…

0

Nina A

24 okt 2006 kl. 23:27

tror det är i grevens tid….smhi ger inte alltför positiva vibbar. för framtida svampfångster

http://aftonbladet.se/vss/telegram/0, 1082, 68173234_852__, 00.html

åk och titta och kom med rapport, funderar själv på en liten svamputflykt i helgen

0

Jordan

24 okt 2006 kl. 23:32

Men det ska bli uppehåll i morgon, så jag åker nog och rapporterar sedan. Frågan är alltså om trattkantarellerna bara är slem och röta efter det här regnet.
Det formligen vräker ner just nu, sen tisdag kväll…

0

per d

24 okt 2006 kl. 23:37

tror man att trattkantareller blir slem och röta efter regn så vet man inte mycket om svamp…...........

0

Jordan

24 okt 2006 kl. 23:39

Trevligt forum det här!!!!

Tyvärr är jag inte mykolog, så jag får väl hålla mig härifrån…..

0

Tuva

24 okt 2006 kl. 23:43

Kanske därför man frågar, eller?
Känns säkert bra med så seriösa svar.
Mvh Tuva

0

Bengt Sandh

24 okt 2006 kl. 23:46

Per, du som är så duktig och samtidigt så arrogant. Man blir så trött på din attityd så man undrar om du inte fattar när måttet är rågat. LÄGG AV MED DINA ÖVERSITTARFASONER!

Förresten, har du hört talas om att man använder STOR bokstav i början på varje mening i det svenska språket?

Än en gång: sluta skriva här så det blir lugn och ro, dina ständiga provokationer saknar motstycke!

0

Tuva

24 okt 2006 kl. 23:51

Du o ja Emil, kan nog bli vänner :)

Men svampguiden är uppenbarligen ganska otrevlig.
Hur som helst, jag bor i Västerås och går ut och plockar trattkantareller imorgon vare sig det regnar eller inte, för det märker jag inte förrän bilrutorna immar igen pga mina blöta kläder.

Svamparna stod rakt upp i söndags efter 3 dagars regn så du får nog frysen full.

Skitsvampplock på rej

Tuva

0

per d

24 okt 2006 kl. 23:52

men bengt då, inte kan du mena att det är att provocera att jag säger att trattkantareller inte blir till slem och röta av ett höstregn ! dessa svampar tål ju även minusgrader !!

0

Jordan

24 okt 2006 kl. 23:55

Regn förekommer ju inte så ofta när det är minusgrader….
Frusna trattisar..förlåt, trattkantareller (är det rätt, heter de så?)  har jag plockat, men det har inte mycket mer regn att göra.

0

Tuva

24 okt 2006 kl. 23:56

Du är en pingla, som gör en nykomling som mig och kanske Jordan också en tjänst. Finns det någon annan svamguide som du kanske kan rekommendera.

Mvh Tuva

0

Bengt Sandh

24 okt 2006 kl. 23:58

Per, om man avspisar Jordan som kommer med en snäll fråga på det sättet du gör så har man en hel del att lära om vett och etikett…

0

per d

25 okt 2006 kl. 00:01

om man tror att trattkanta´reller blir till slem och sörja efter lite regn så skall man kanske ut och testa verkligheten eller acceptera de svar man får, eller hur bengt ?

0

klarar trattkantarellerna regnet nu ?

per d

25 okt 2006 kl. 00:03

och så byter vi till en mer relevant rubrik !

0

Tuva

25 okt 2006 kl. 00:04

Bengt, förlåt det är första kvällen jag skriver här, pinglan är DU och frågan om en bättre svamguide med trevligare medlemmar var till dig. :) Tuva

0

Och jag tackar...

Jordan

25 okt 2006 kl. 00:07

..för mig, och tackar Tuva och Bengt för stöd och kommer aldrig mer att skriva något här….

Vilket armt ställe.. jisses…!!!!!!!!!!!!!

0

Bengt Sandh

25 okt 2006 kl. 00:15

Per!

Känns det bra att upptäcka att du skrämmer bort folk från forumet?

Jag har bestämt mig för att lämna detsamma så länge som du tillåts härja fritt här.

TACK FÖR MIG!

0

cicki T

25 okt 2006 kl. 00:20

Bengt, kan vi istället försöka ignorera per d’s inlägg? Och tala om detta för alla nya?

0

Trattisarna klarar regnet

Helena A

25 okt 2006 kl. 08:17

Jag var ute igår (tisdag) innan det började regna igen.
Trattisarna har klarat den senaste tidens ösregn utan problem.
Ok, de tar lite längre tid i torken men annars jättefina.
Däreomt börjar kantarellerna vara lite väl blöta.
Lycka till i skogen!!!!

0

Kenneth

25 okt 2006 kl. 08:55

Att den där taktlösa, obildade, otrevliga, “jag vet inte vad” per d skall ha lärt sig använda en dator!! Jag är ledsen för alla “nybörjare”! Den arrogante per är ju redan ökänd och av många oönskad person på detta forum! Han tycks få nippor av “trattisar” och det verkar inte finnas botemedel för att lindra hans symptom!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone