0 260 visningar

5 svar

Blåmusseroner?

Dagny Å

25 okt 2006 kl. 11:41

Bifogar bilder på dagens skörd. Jag har aldrig förr hittat blåmusseroner, men jag är ganska säker på att det är sådana jag har hittat. Tog hem ett ex. för ett par dagar sen för kontroll i böcker och här på svampguiden. Sporpulvret blev gulrosa, dom växer i lös jord med mycket löv i ett gammalt uttorkat kärr i mellersta Skåne. Gummilukt sitter kvar i fingrarna när man har plockat med dom. Ser inte speciellt goda ut i grytan - vad är den allmänna meningen om ätbarheten?
Bilden av champinjonerna är med för att jag tycker att det är fantastiskt att plocka sådana den 25 oktober.

Bild 1 Snygga med förnan kvar på foten, Bild 2 hela högen blåmusseroner, Bild 3 de fina champinjonerna

0

Kenneth

25 okt 2006 kl. 12:05

“I brist på bröd äter man väl limpa”..enligt min förmening! Blåmusseronerna går väl an, om man inte har “bättre”!? Tycke och smak är ju det som i sista hand avgör!

0

molly

25 okt 2006 kl. 12:07

Jag tycker att blåmusseroner är godast hårdstekta. De flesta svampar ser rätt oaptitliga ut i sitt urvätskade gryttillstånd.

0

Gunhild

25 okt 2006 kl. 13:04

Jag har också hittat massor med blåmusseron tyvärr djupfrysta det har varit minus 4 grader i natt och dom gick nästan inte att lossa från marken. Vi har haft lite svamp pga torkan så jag är inte så nogräknad på vilken sort jag äter, det har blivit mycket blandsvamp och avkokade riskor i höst.

djupfrysta blåmusseroner.

0

Franco Matli

25 okt 2006 kl. 13:12

Ja, de är Blåmusseroner.
Ätbarhet? Många gillar dom, många äter inte dom, jag äter den stekt med mycket persilja och en klyfta vitlök.
Salt men ingen peppar

0

Dagny Å

25 okt 2006 kl. 13:36

Tack för tipsen. särskilt det med vitlök och persilja, det kan nog bli bra! Här är det definitivt inte djupfryst, idag är det svalt, “bara” +12, skall bli varmare i morgon!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone