Jag har hittat en skum svamp, men varje gång jag går den vägen har jag glömt kameran hemma.
Iaf, svampen är orange. Hatten ganska skarpt orange, som en apelsin ungefär, foten är ljusare och mer åt det gulbrunaktiga hållet. På yngre exemplar är skivorna skyddade av en hinna som ser ut som ödleskinn. På större exemplar har hinnan släppt och hänger runt foten som ett strumpeband.
Den luktar inte mycket och avger ingen vätska. Jag har frågat på vårt dagis, som ligger i närheten, och ingen vet vad det är men en av förskollärarna säger att hattarna kan bli väldigt stora, uppemot 25-30cm i diameter.
Visst är det en guldtofskivling :) Efter visst sökande på namnet lyckades jag hitta lite bilder… och visst ser svampen jag hittat ut som den här:
http://www.nahuby.sk/sk/sources/atlas_detail.php?id=817
Jag förstår dock inte så mycket av texten. Är den giftig?
Ok. Jag hade inte tänkt äta den utan var mest nyfiken. Har aldrig sett den tidigare och inte hittade jag något i databasen som liknade den heller. Frågade som sagt på dagis och en av förskollärarna hade sett den i en gammal svampbok men mindes inte namnet vare sig på boken eller svampen. Hon trodde dock att den var ganska ovanlig häromkring för hon, en van svampplockare, hade heller aldrig sett den någon annanstans.
Jag åt den utan problem förra året.
Har ej sett den i år.
Ganska medioker matsvamp som funkar att steka.
Tycker att doften hos de yngsta är mandellik och god, medan de äldre blir lite kvalmiga.
Man ska nog bara ta de unga och inte äta överdriuvet mycket av den, om man nu är sugen att testa den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.