Hittade dessa 2 giganter i för mig ny terräng , var egentligen på jakt efter blodriska.
Den stora blå-lila ca 9 cm över hatten och den andra som liknar den väldigt mycket runt 8 cm , men fanns många större också.I barrmatta och mossa under stora granar.Den med ljusare hatt i häxringar hur många som helst.
Tusen tack !
Hade en viss känsla av att båda var blåmusseroner , min man sa det direkt när han såg dom.
Och naturligtvis Blodriska , helt nyuppstigna helt otroligt vad jag har letat fel svamp för att plocka denna. Den är ju “helknäpp” i utseende och form jämfört med andra riskor.
Har ni tur så är det svampkött inuti blodriskorna också!
Har haft otur i år och hittar bara maskfyllda “skal” av dem, så jag orkar inte bry mig längre.
Blåmusseroner är goda tycker jag.
Samma där, med mask i vissa, men har man tur så har man…
Såna har jag faktiskt hittat en del felfria av också.
Lycka till..!
Man får väl änna böja sig för majoriteten och medge att det kan röra sig om enbart blåmusseroner. Jag tycker att de har en mycket utpräglad och unik lukt, så det borde kunna undanröja eventuella tvivel om du känner dig tveksam fler gånger, Birgitta!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.