Också en vacker skivling som enligt boken skall finnas över hela landet.Men jag hittar dåligt med skivlingar, tror att det är tre sotvaxingar och jag har spanat förgäves efter frostvaxskivling.
Ett besök i hästhagen kanske kan ge utdelning på den först och ängsvaxskivlingen?
Den brukar av tradition få tre stjärnor i de böcker som tillämpar den indelningen.
Själv tycker jag inte att den är direkt läcker (sotvaxingen är den enda läckra vaxingen enligt mitt förmenande) men den är rätt neutral i smaken och kan ge fin färg på en stuvning blandad med smakstarkare arter.
Undvik förväxling med den något giftiga toppvaxingen (den svartnar, är toppigare och mindre robust byggd).
Scharlakansvaxingen är en hänsynskrävande art som påvisar höga naturvärden och bör plockas med måtta.
Praktvaxing var en ny bekantskap. Hur lika är de?
Skiljer storleken?
De scharlakansröda vaxskivlingar jag hittat har en praktfull färg, men är inte någon speciellt storvuxen art i svampvärlden.
“Prakt”-varianten doftar honung läste jag i en annan fråga.
Är de lika för ögat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.