Nu börjar den väl dra in västerifrån, här har det börjat regna nu. Har ni förberett er på något sätt eller tar ni den som den kommer?? Det blir nog farligt att gå i skogen och kanske man inte har så lust med det heller. Synd med busväder precis till helgen när folk är lediga!
Tycker jag med så därför tog jag lite längre lunch idag och sprang ut i skogen brevid jobbet och försåg mig med några liter trattkantareller. Först kommer väl stormen och sen smäller det väl till och blir snö och kallt. Känns inte som jag plockat färdigt riktigt än. Men, men, man är väl väldigt bortskämd egentligen om man inte har större problem.
Usch ja, el-avbrott är det tristaste som finns. Man kommer ju inte ut på nätet och TV:n kan man också glömma, får väl sitta och spela kort i ljussken…och äta frrusen mat, hahaa. Borde verkligen skaffa ett gasolkök som du sa Birgitta F, kamin har vi som värmer men maten….
Och Per skall se till att inte få träd och kvistar i huvudet!!
15 m igenomsnitt säger följande artikel. har kanske länktat till den tidigare ?
http://www.naturturist.dk/raabjerg/mile.htm
hade du något tips om svart trumpetsvamp i nordjylland ? är osäker på om den finns här överhuvudtaget !
Jag plockar den här i Roslagen i mossig mark, där det under mossan ligger gamla murkna träd, sen trivs den under hassel och ek. Jag har även hittat där skogen har brunnit för ca 50 år sedan (fast i västergötland). Jag har funderat på vägen ut mot Råbjerg, på vänster sida mitt emot hästgården (de byggde ett ridhus/maskinhall på vänster sida för ett par år sedan) där blåste det omkull en hel del träd för så där 20 år sedan…det kanske vore något. (jag menar infarten mitt emot Hulsig om det finns fler…)
Har en korg med ved i köket till spisen. Olja ska jag fylla på i lampan, tändstickorna ligger framme. Ärtsoppa kokte jag i natt medan jag sov ;))100grader i ugnen över natten. Blir kanon.
Vi har luftledningar till telefonen så den går väl åt helvete som vanligt inklusive ADSLmodemet som går på samma lina.
Tänkte ge mig ut i helgen och plocka trattisar, men så har jag hört storm-ryktena de sista dagarna. Då blir väl inte det av.
Men åtminstone här i Gbg är inte minsta antydan ens till vindökning och inga speciella tecken heller. Så det verkar mera vara storm i vattenglas.
inte en aning men så kanske det är, gudron välte en hel del här och man skeppar fortfarande timmer från hamnen här till massabruk i sverige.
en annan tanke… inte så kul att få en orkan uppkallad efter sig… inte så konstigt att det inte gick så bra i valet….för fi….
nå slut med politiken… här är det fortsatt lugnet före stormen kl 17 30 men väldigt varmt säkert 16 17 grader
...här mitt i Bohuslän, kustnära.Under Gudrun var vi bara strömlösa ett dygn men vi uppmanades att inte gå utomhus.
Stora vajande granar över barnens väg till skolan.Kändes olustigt.
En gran på 1, 1 m i diameter knäcktes som en tändsticka över vägen där deras buss passerar, detta hände dock på söndagen när det var som värst.
Nu tycker jag RIKTIGT synd om dig Charina! Först gubben och nu stormen 8/ Du får sitta vid datorn och ha kontakt med dina svampkompisar. Många har ju nattskift här:))
Här är allt lugnt än, men regnar mycket. Som sagt, lugnet före stormen.
Å, per d, kan du inte hålla dig borta från skogen EN fredag? Kanske svamparna finns kvar på lördag?
Regnar här nu, gubben ringde nyss :D *längtar*
Duracellkaninen är inte så “duracellig” nu längre.
När jag hälsade på honom i middas så hade han varit på toa med hjälp av personalen o pinkat (4m promenad)
Han va helt slut o genomsvett.
Nu har jag lagt telefonen på laddning oxo. Tack cicki!!
Har nu tålmodigt väntat på denna storm, fortfarande ytterst marginellt med blåst, lite regn. Med tanke på allt prat jag hört idag borde det ha börjat för länge sen.
Det är väl tidningarna och tv som kapitaliserat över brisen.
Tror nog svamphelgen är räddad ;-)
Vi är nog ganska mitt i värsta området…nu ska jag gå och lägga mig men har en känsla av att jag lär vakna till igen om någon timme.
Kan säga att det känns när stormarna sätter in här, låter som stora lågtradare kör i trädtopparna.Ett otroligt oväsen.
Håll er inomhus allesamman och god natt !
Länken på Aftonbladet var bra. Någon gång mellan 2 o 5 passerar den tydligen norra Danmark, men per kan ju ha hjälm ändå- vindfällen och träd som lutar mot varandra är inte att leka med! Du kanske har någon gammal cykelhjälp att dra på? (Svampplockare med cykelhjälm är få förunnat att se i naturen)
jog såg den på aftonbladet men den bilden har sett lika dan ut nu i flera timmar….
här har du en väderlänk som slår det mesta tycker jag själv.
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm
det man får här har jag inte kunnat hitta någonstans för sverige.men bor man i sydsverige så har man ju viss nytta av dmi. när jag sökt på smhi så verkar det till att man skall betala för liknande väderinfo
Dmi tycks ha lika som smhi. Där går jag in och tittar ofta när jag skall jobba i fält-så man har kläder efter väder- och har aldrig stött på något om betlaning. Verkar mysko? Ska kolla det. Aftonbladets länk klickar du på under bilden. Då kommer ett nytt fönster som visar en stor bild för kl. 17 , sedan klickar man på de små bilderna till höger, så ser man klockslag för klockslag under natten. Var du där? Det var snitsigt tyckte jag.
jovisst är den bättre än smhi sidan… tycker jag i alla fall. ganska lätt att hålla koll på hur mycket det regnar på ens svampställen om man inte bor precis vid sidan av…men prognosen för stormen på aftonbladet var ju helt ok tycker jag. verkar inte som det blir så farligt här i nordjylland. styv kuling sa man just på lokal tv, eller var det kanske styv fuling….
SMHI sidan http://www.smhi.se/ gå in på fliken prognoser och observationer högst upp. Där kan man se vad vädret förväntas bli. Går också att söka på ex. sin stad/region 4-5 dagar framåt.
Sedan får man se om det stämmer när man drar upp rullgardinen ;)
ok, men det jag saknar på smhi sidan är radarbilderna där man dygnet runt kan se hur regnet sprider sig och försvinner. riktigt bra tycker jag, och som sagt också bra för att hålla kollpå om någon har vattnat svampställena eller om han gick precis vid sidan om med vattenkannan…, .
På http://www.smhi.se/ under länken till vänster som heter Observationer, vind, fanns lite om vindarna i landet…här i Göteborg regnar det o det blåser en del…just nu i byarna upp till 12m/s tur vi har gasspis :)
jo så fann jag det också på smhi sidan ! men den kanske inte är så användarvänlig för mig som är född pre pc tiden….noterade docj att dmi har sin senaste radarbild från 23 30 medan smhi har sin senaste från 22 15 ! så där vann danmark med 75 minuter över sverige, men annars flotta sattelitbilder på smhi sidan.
vädret betyder ju nästan allt för svamparna i skogen.
Jag tycker om att leta info o brukar hitta vad jag söker ;)
Jo jag tycker allt att det blåser bra här, bor högt i Centrala
Göteborg vid hamnen så här kan det allt blåsa bra! Det viner i fönstrena o träden vajar bra över bilarna på gatan. Tur vi har gasspis om det blir värre. O så regnar det…
...o vädret e hos dig?
Per. Men jädrans-kan jag bara svara som är tävlingsmänniska. Kanske kan vinna någonting annat. Plockade 15 l. trattkantareller igår. Hur mycket plockar du i morgon tror du?
Här är vädret bara vanligt höstväder.Lite vind i trädtopparna och lite regn. I morgon bitti blir det nog värre. Eldar i kaminen nu ifall att elen skulle paja under natten.
nästan helt vindstilla i aalborg nu kl 00 15. och regnet har upphört.
tror att jag plockar 3-4 kg kantareller. 1-2 kg trattkantareller och 3-6 st ätbara karl johan och ca 1 kg taggsvamp du får göra revision i morgon och jag lovar att svara sanningsenligt.
kolla in bilderna/bildextra de lagt ut http://tv4.se/ inte klokt hur det var..
Ja det brukar ju bli så Göran. Bra att ha en kamin då. Och efteråt ska det ju bli riktigt kallt. Man har gått och blivit lite bortskämd med det här varma vädret, ingen lust med snö...!
Och Per, jag är riktigt avundsjuk på din skog, här finns bara svarta gegg-högar kvar av svamparna!
h g kanske inte riktigt så men jag är ju inte meterolog och gjorde i vart fall inte lumpen som sådan, men lyckades faktiskt falla i sömn i en buske på hisingen och försökte påkalla uppmärksamhet med lösa skott, men det enda som hände var att jag väckte några andra soldater vid sidan av mig som också somnat…......
och fortsatt helt vindstilla i aalborg, detta måste vara århundradets mest överreklamerade storm, men ok den kansle slår till hårdare på andra platser.
svart trumpet, eller som fransmännen säger trumphet de mort skulle jag gärna vilja hitta. är nog den enda riktigt goda matsvamp, bortsett från tryffel som jag inte funnit ! men så har man ju varken hund eller svin…..
När vi flyttade hit för c.20 år sedan så klappade jag händerna av förtjusning, nu skulle jag hitta massor av svamp i Nils Subers gamla skogar….tji fick jag! Här är vanligen alldeles för torrt och i Subers egen skog hittade jag för par veckor sedan hela 13 !!! trattkantareller!!! Och det var det enda ätliga! men jag plockar ju till “husbehov” i skogen här bredvid och får till några måltider. Men svart trumpetsvamp har jag sist sett för 30 år sedan. I Finland. Enda gången. Så ni förstår att jag är lite avundsjuk…
ok så vet jag
http://www.tradera.com/auction/Botanik/aid_33326497
internet är fantastiskt ! hur kunde man leva utan det ??????
Jag är lite långsam….;) men internet ÄR fantastiskt, tänk nu, där sitter du på Jylland och jag sitter här i skogen 36km från Norrtälje och Göran H i Almunge och så diskuterar vi “århundradets storm” som inte riktigt vill sig och inte behöver vi varken frimärken eller postiljoner och allt sker i realtid…visst tar det andan ur en när man riktigt börjar tänka efter!!???? Och detta på bara några år!!
Ditt senaste inlägg (Nils Suber) vill jag inte gärna tro på. I Rånäs finns det ju till och med s.k. urskog. Nää, du måste ha fel glasögon med dig när du letar svamp. Själv kör jag med läs. 1, 0 och det är perfekt. Prova, och sen kommer du att hitta både Svart T och en massa annat godis.
Just nu tilltar regnet och vinden ökar måttligt.:-)
Hahaa, sätter jag läsglasögon på mig ser jag inte ett smack!!! Men min radie är ganska kort när jag plockar svamp; lingon finns det massor av längs gamla järnvägen men där finns ingen ätlig svamp! Urskogen har jag aldrig varit i men den ligger ganska nära. Jag får väl börja göra större lovar i trakter där det regnar mera, hos oss är det hopplöst. Men jättefint är det i skogarna här runt omkring, man njuter i alla fall!
Såg just på nyheterna. Värst i södra Sverige nu, men till eftermiddagn ska den ha nått hit. Så du får skynda ut före det. Svårt att tro att det ska bli oväder idag, solen har gått upp, blå himmel med tunna moln, vindstilla-inte ett löv rör sig.
Kanske kan hinna iväg…
I Nyköpingstrakten fladdrar det lite i lövverken. När jag går in på Expressens hemsida och söker på Nyköping kommer inte vindstyrkorna upp över 10 m/s???. Undrar om det kan stämma. Får väl ta en lunchtur och hämta trattkantareller idag oxo, ifall jag missuppfattat prognosen eller om de helt enkelt skrivit fel. Tycker inte om stormar.
Som sagt, var försiktig Charina.
Helena: Jag drar ut i skogen om en timme. Brukar läsa dina svamprapporter från Malmköpingstrakten. Nästa år kanske vi kan träffas någonstans och leta (plocka) svamp. Fjällveden ligger väl nästa mitt emella oss?
Hej,
låter som det här ovädret är väldigt lokalt. Ingen blåst alls att tala om här. För en liten stund sedan sken SOLEN. Säg den glädje som består. Det varade i 10 minuter. Nu regnar det. Jag måste ut i skogen i em, ska samla svampar till bordsdekorationer till vår tävling i morgon. Hittar jag många sorter fixar jag en frågesport.Ha en “lugn” helg o håll i hatten.
Man hade ju väntat sig nånting rejält efter alla varningar(“alla kommer att drabbas”) men här är det en vanlig VACKER höstdag, lite blåstpustar, stora svarta moln som snabbt drar förbi och däremellan blå himmel och solsken! Riktigt fint faktiskt! Men man ska ju inte ta ut glädjen i förskott, peppar, peppar….
Storm eller ej. Nu kör jag till min stuga på Hallandsåsen, och så skall jag gøra skogarna i Skåne, Halland og Småland osäkra från morgonstunden.
Ännu er det massor med svamp. Plockade 32 kg. trattkantareller och lite annat förra helgen.
Någon som vet om jakten är slut, nu så man kan glömma signalfärgerna?
Tack för att du la in bilderna från havet. Fina båda två, men den första var jättebra med solen som bröt igenom så att havet lystes upp längre ut. Får jag kopiera och ha på skrivbordet? Kanske kan hjälpa när jag får “havslängtan” :)
Hoppas att det går framåt med gubben.
God morgon Charina!
Du skrev bl.a. så här i ett inlägg: “Ärtsoppa kokte jag i natt medan jag sov ;))100grader i ugnen över natten. Blir kanon”.
Rätt kul att man kan bli kanon av ärtsoppa tyckte jag. Sedan skriver du att du är Väskustbo. Också festligt feltryck tycker jag.
Vet du Bengt-jag tror hon menade att det är soppan som blir kanon! Vissa använder bara kanon som förkortning för kanonbra eller kanongott etc.Och det kanske inte är korrekt svenska men ganska vanligt slang-eller folkligt uttryck-precis som gula kantareller och trattisar!
att den käre Bengt Sandh förtod vad jag menade men han kunde inte låta något så lätt gå näsan förbi. Vad för fel är det med Västkustbo? Jag bor ju vid västkusten. Dessutom Veddigebo..
Varsågod att börja hacka på mig o förstör den goda stämning som präglat denna helg. Tycker du att det börjar bli för tråkigt här inne?
Charina, jag menade inget illa. Tvärtom, det var väl rätt kul att du skrev Väskustbo även om du tror att du skrev Västkustbo. Försökte bara muntra upp dig lite men du tog det fel men jag förstår dig eftersom du har det jobbigt just nu. Hoppas att det ordnar sig!
Kram
Men oj, Charina! Lät nästan som han var på väg hem för några dagar sedan-så blev det aktuop. Fy, vilken vändning. Vad jobbigt- för både han och dig! Du få tänka att nu är komplikationerna avklarade också så nu går det BARA mot bättring.
Ha en bra dag på jobbet!
på oss :D Det värmer sååå mycket.
Idag när jag kom till honom så satt han på sängkanten. Jag blev så jätteglad.Han låter så pigg nu fast det är jobbigt för honom.
Gulligare personal än den på iva får man nog leta efter.Hans ganska torra humor kommer så sakta tillbaka. Jag ville lägga på honom filten när jag skulle gå men då sa han.
-Trälarna ska ha lite o göra sen oxo!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.