Hej, har plockat dessa soppar (se bild) i dag i tall/granskog och där fanns även “KarlJohan” men vilken sort är det. Den blånar efter ett tag. Jag har bara torkat “trattisar” tidigare men har förstått att det även går att göra likadant med soppar. Torkas då allt, fot, rör och hatt med skinn ?
Jag kan inte se någon bild i din fråga. Det kan vara en sandsopp för den blånar efter ett tag. Men du kan gärna kolla upp det mera nogrannt. En sandsopp har en moccaliknande välvd hatt och samma färg på foten som hatten, rödaktig. Som svar på den andra frågan, det går bra att torka soppor och då torkar man allt, fot, rör och hatt. Det är i rören som mycket av smaken sitter men om de är mycket maskätna så ta bort rören och spara endast köttet. Karl Johan och sandsopp är jättegoda att torka men aspsopp och björksopp är lite smaklösa och svampiga i konsistensen och jag själv har bestämt mig för att inte plocka dem alls.
Både sandsopp och brunsopp kan blåna sedan man skurit. Men det är inte idiotsäkert. En del exemplar reagerar inte så.
I övrigt håller jag med om att man gärna tar med sporerna om de är unga och fasta.
På mer utväxta, Karl Johan t ex, tar jag bort dem redan i skogen. Sporerna är ju inkörsporten för insekter och dom lär jobba fast svampen ligger i korgen. Detsamma gäller i början av torkning. Då kan larvangreppen fortsätta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.