0 348 visningar

81 svar

efter stormen...

per d

27 okt 2006 kl. 15:37

nå så har det värsta blåst över här i nordjylland ! och nog stormade det men inga knäckta träd i skogen men massor av svamp. kantarell, trattkantarell, taggsvamp och till min stora överraskning 10-12 riktigt fina karlj johan. blev till allt ca 10-15 kg på 5 timmar och bäst av allt, sol hela tiden

0

Charina

27 okt 2006 kl. 16:30

Då tog du aldrig med dig hjälmen då? *L*

0

Annette Landin

27 okt 2006 kl. 16:49

Karl Johan, va roligt! Vilken sort?

0

per d

27 okt 2006 kl. 16:49

charina, nej ingen hjälm, är ju tillräckligt tjockskallad…...ss

0

Charina

27 okt 2006 kl. 16:51

Jag vet! *fniss*

0

efter stormen...annette

per d

27 okt 2006 kl. 16:55

mest den rödbruna som växer samman med tall. fann e ett bamseexeplar på nästan 2 kg som var helt friskt.men så var där en fyra fem jättar till som tyvärr var förgammla.men ocså en del smått som var riktigt fint.
öven om karl johan gjort en comeback så sjunger cantharellus cibarius på sista versen nu verkr det som, blev bara en 2 kg av den. men hur myckt flotta trattkantareller som helst, och inte det minsta storm eller regnskadade…...lämnade nog 10 kg som får stå på tillväxt någon eller några veckor till, orkade inte plocka allt.
och mängder med taggsvamp som jag kommer att koka in i kräftlag tillsammans med några av karl johan.

0

efter stormen...annette

Charina

27 okt 2006 kl. 17:00

Per, nu får du allt skaffa dig en kamera…
Kunde jag lära mig att peta in picsen i datorn så kan du med.

0

före stormen

Gunilla

27 okt 2006 kl. 17:01

I Strängnäs stormar det inte än-varit ute några timmar: Massor med kantareller, fler svarta trumpeter än jag orkade plocka( en del enorma-största jag sett) och trattisarna brydde jag mig inte ens om idag-behöver ju inte räddas innan den annalkande första frosten-dem tar jag senare.Bilder finns under “slut på gula”. Och per -om du lovar att sluta klaga på “smek-hittepå“namn ska jag skicka nåt hg torkade svartisar till dig helt gratis!

0

efter stormen...annette

per d

27 okt 2006 kl. 17:12

charina, har kamera i mobilen och fotade faktsikt två flotta karl johan idag.men för att få dem till datorn så måste min mms fungera och det gör den inte….

0

Per

Charina

27 okt 2006 kl. 17:16

har du ingen IR-port eller blåtand på datorn?

0

före stormen

per d

27 okt 2006 kl. 17:18

tack gunilla, men jag vet inte om jag kan lova det…....ss, såg vad de torkade trumpeth du mort, svart trumpet, kostade på salling för en liten stund sedan 24, 95 dkr för 30 gram. blir alltså ca 1000 kr kg i svenska kronor

0

Per

per d

27 okt 2006 kl. 17:20

jo det har jag kanske, ir port ialla fall men ingen blåtand tror jag inte….. jag är alltså helt hopplös på datorer….. men skulle inte kunna leva utan !!!

0

Per

Annette Landin

27 okt 2006 kl. 17:34

men du fick väl med en kabel till telefonen så du kan tanka över bilderna…en USB kabel???

0

AL

Charina oxo datorberoende

27 okt 2006 kl. 17:38

Beror på vilken telefon han har.Har han IR-port på tel så behövs ingen USBkabel

0

AL

Annette Landin

27 okt 2006 kl. 17:39

Jasså, va bra! Jag är en kabel människa…spelar mest med Ir porten :=) Hur mår maken????

0

före stormen

cicki T Belgien

27 okt 2006 kl. 17:40

hej Per, vil inte vara petig ;) med det heter trompette de la mort, dödens trumpet, läskigt namn! Men gott!

0

före stormen

per d

27 okt 2006 kl. 17:47

tack cicki, min franska stavning inte den bästa men läste faktiskt franska 6 år i skolan en gång för länge sedan…........

0

Gubben

Charina

27 okt 2006 kl. 17:49

mår pissigt. Har ont som fan.Kanske så man mår när man fått hälften av sina rev på en sidan pajade.Han måste ha hjälp till dass. Sen är han helt slut i flera timmar.
Jävla skitrutiner de har på Varbergssjukhus. Sjukgymnasten kommer 21, 30 på kvällen !!??

0

Gubben

Annette Landin

27 okt 2006 kl. 17:53

men nånstans i allt elände så klarade han sig, svärfars granne blev ihälklämd av en ko i påskas. Så krama gubben lite extra!

0

Gubben

cicki T Belgien

27 okt 2006 kl. 17:57

Nej, stopp krama honom inte, det gör skitont!

0

Gubben

Annette Landin

27 okt 2006 kl. 17:58

:=) sorry…puss på‘n då!

0

Gubben

Charina

27 okt 2006 kl. 18:13

Jag pussar pån o nyper honom i *censur* ... *L*

0

Maya K. I.

27 okt 2006 kl. 18:33

Här i Norrland har stormen tilltagit mer och mer, så här är det finito med svampplockning. Det regnade på morgonen, började snöa idag kring lunchtid, och det kommer mer hela tiden. Skickade maken upp på vinden för att hämta mina vinterskor, och nu ska jag knalla iväg på party, 200m härifrån.

0

Susan

27 okt 2006 kl. 21:00

Så plötsligt blev svampforum nåns sjuka gubbe istället…. jätte intressant verkligen…

0

Susan

27 okt 2006 kl. 21:02

Om han bara hade fått fotsvamp istället…..

0

Gula

27 okt 2006 kl. 21:07

Men halåå Susan! Om någon forum-kompis gubbe blivit halvt ihjälstångad av en tjur kan det ju vara roligt att veta hur det gått!!!

Gula, tillbaka efter ADSL-problem

0

Påminnelse

!!!!!!

27 okt 2006 kl. 21:16

ignorera

0

Göran H

27 okt 2006 kl. 21:17

Nej Susan, inte Svampforumets problem. Charinas gubbe behandlas i en speciell “tråd” som du inte behöver ge dig in i om ämnet förefaller obehagligt för dig. Hur som helst hoppas jag dom kommer att behålla honom på “sjukan” ett tag efterson frugan verkar fått “spelet”, men framför allt att han får klart för sig att inte äta nå´t av hustruns/sambons bröd.

0

Nina A

27 okt 2006 kl. 22:06

på ett forum dyker det upp andra saker också, jag tycker att det blir en bra stämning på ett forum när även andra saker får utrymme än att man krampaktigt håller i ämnet

men likt andra forum dyker petiga typer upp…

kanske en idé är att ha en “småprat"del på forumet och en bara för identifiering?

hoppas gubben blir bra snart Charina!

0

påminner igen

!!!!!!

27 okt 2006 kl. 22:08

!

0

!!!!

27 okt 2006 kl. 22:16

Vart tog per d vägen? Vet du Susan?

0

ignorera!

.....

27 okt 2006 kl. 22:19

snälla

0

ignorera!

Susan

27 okt 2006 kl. 22:23

Nää känner inte per d

0

svar till nina a

Susan

27 okt 2006 kl. 22:29

Petig typ?? skitkul att skriva om sjukdomar på detta forum.Verkligen “jätteintresserad”

0

ignorera!

per d

27 okt 2006 kl. 22:59

för min del är det helt ok att man skriver lite allmännt i olika trådar, denna startades ju av mig och var en kombinerad svamp och väderrapport. att så charina skriver om sin tjurstångade gubbe är helt ok eftersom hon varmed och diskuterade stormen och annat i går.
men visst vorde det vbra med en mer vetenskplig avdelning för identifiering och foton av olika ätliga och oätliga svampar, vetenskapliga hörnet tex.
såen avdelning med lite svampchat och allmännt skvaller.
och till sist det jag skrivit om tidigare, djövulsoppens inferno dör de som vill munhuggas om olika svampnamn och annat kan hålla till.

0

Gula

27 okt 2006 kl. 23:17

Vilken skörd du fick, Per! Visst är det roligt när man kan “odla och skörda” i nästan egen skog; så brukar jag göra i “min” lilla skog men där blir det aldrig stora mängder, bara en stuvning eller sås åt gången. Men jag är den enda som plockar där, dom som stör är rådjuren och svinen, och dom fullkomligt skiter i mina svampar, trampar ner dom och bökar upp marken med mycel. Jag är ganska nöjd änå..:D
Jag trotsade också vädrets makter idag (sol & lite blåst) och gick till skogs. Hittade lite kantareller och några trattkantareller och blåmusseroner. Men sen såg jag två svampar jag aldrig sett förr: geletaggsvamp och biskopsmössa! They made my day!

0

ignorera!

incognito

27 okt 2006 kl. 23:29

per d skriver: “djövulsoppens inferno dör de som vill munhuggas om olika svampnamn och annat kan hålla till”. Ursäkta men jag fattar nada.

0

ignorera!

per d

27 okt 2006 kl. 23:34

det jag menar är en avdelning där man kan puckla på varandra kring om det heter kantarell, trattkantarell eller något annat utan att det stör dem som önskar en lugnare samtalsform. och dåtycker jag att djävulssoppens inferno kan vara ett bra namn på en sådan liten avdelning här !

0

per d

27 okt 2006 kl. 23:39

gula, hur ser geletaggsvamput ? fann också något i dag som jag aldrig sett och som var vitt och som gele.
jo visst är det härligt att ha sin “egen” skog…
men jag hade faktiskt haft någon snylting i “min” fann rester av rensad tratttkantarell och avskurna rotstycken av karl johan. men bästa trattkantarellstället har ingen hittat trots att det ligger utefter en skogsbilväg och 300 m från en mycket trafikerad väg, typ, riksväg i sverige…....

0

Susanne E

27 okt 2006 kl. 23:52

Hej igen gott folk som vakade med mig i går natt! Stormen blev ingen storm, här i alla fall. Blåsigt, ja, men det är ju höst:)
Annars är allt ok.

Vill också poängtera att Susan inte är densamma som Susanne E, ifall att någon skulle tro det. Kan ju bli lite rörigt med alla namn…

Hur blev det med skörden idag per d? (har inte hunnit läsa allat trådar).

0

Gula

27 okt 2006 kl. 23:52

Hoppas snyltingarna inte hittat så mycket så lämnar dom din skog i fred i framtiden! Jo, geletaggsvampen; 2-4 cm hög, ser nästan ut som en kantarell men lite sned, ensidig och pyttesmå taggar undertill. Nästan genomskinlig, som om man droppat liiite mjölk i ett vattenglas. Konsistensen som godis typ sega råttor….Väldigt söt faktiskt! Växte många på gamla grenar och nästan lyste i solskenet! Jag blev glad för jag hade aldrig sett den förr! Synd att kameran var hemma…

0

Susanne E, Dalarna

27 okt 2006 kl. 23:53

Ojdå, hann inte se att du just skrivit det.

0

per d

27 okt 2006 kl. 23:59

susanne, är i full gång o rensar nu, tillhör ju dem som inte rensar i skogen mer än att jag skär roten av karl johan…...

0

per d

28 okt 2006 kl. 00:01

gula, så var det helt sökert densamma jag såg i dag, växte påenstubbe och var någon cm stora var framme och kände på dem men hade inte en tanke på att fota med mobilen…...tror heller aldrig jag sett sådana tidigare. är dom väldigt ovanliga eller ?

0

Gula

28 okt 2006 kl. 00:02

Gommorron, Susanne! Jo här går stormarna igen på forumet…;D Dom lovade ju hård vind hit till oss nu ikväll och inatt men ännu är det ganska lugnt. Det var nog dom stackrarna uppe i norr som fick det värsta. Såg du dom fina bilderna på den gamla tråden???

0

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:03

Härligt att få fylla förråden! Men du kanske säljer det mesta? Jag rensar inte heller i skogen, då har man ju fullt upp att plocka. Lämnar bara jordiga rötter.
Inga trädfällor i skogen?

0

Gula

28 okt 2006 kl. 00:05

Nej Per, jag tror inte dom är ovanliga. Kom på att “frostat glas” beskriver färgen ganska bra. Jag tror man alltid har ögonen “inställda” på annat så man inte märker dom här små godisarna ;)

0

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:05

Ja, Charinas och Tottes bilder var jättehärliga. Vilka vågor! Skulle gärna varit där.
Törs man fråga hur det är med Charinas gubbe?

0

Gula

28 okt 2006 kl. 00:07

Ont har han och hjälp till toan behöver han men vid LIV är han ju!!!

0

Upp till bevis

28 okt 2006 kl. 00:08

per d kan du inte visa bilder på dina fantastiska fynd som du skriver om hela tiden?

Om du inte kan datorer, nåväl, du kanske har en kompis eller granne/arbetskamrat som kan hjälpa dig med att ta in bilder i datorn.

0

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:11

Så bra att han kommer på benen i alla fall, han lär nog vara rejält mörbultad.
Funderade vad det var för geletaggsvamp ni hittat. Jag brukar också se någonting geleartat på stubbar och funderat. Har ni något namn? Geletaggsvamp finns inte i databasen.

0

efter stormen...sussanne

per

28 okt 2006 kl. 00:14

nej inte ett enda nedblåst träd i denna storm. men kliver fortfarande över träd som fälldes av gudron och av stormen i dec 1999.

0

Gula

28 okt 2006 kl. 00:16

Nej, jag sökte också men den finns inte där. Hittade den i “tegelstensboken” och har ett svagt minne av att någon har frågat om den tidigare här på forumet. Det kanske går att Googla? Väldigt söt iaf.

0

per d

28 okt 2006 kl. 00:17

upp tillbevis, jo visst är det sorgligt att jag inte har mer styr på tekniken…men har ju knappast någon anledning att ljuga om det jag finner, eller hur ? min närmaste granne är för övrigt blind så lite svårt att släpa med henne i skogen och fotografera.

0

per d

28 okt 2006 kl. 00:20

ingen bild på google men väl det finska namnet…...
http://www.welanders.nu/artordlista/

0

efter stormen...sussanne

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:21

En sån´tur då! :) Då slapp du hjälmen!
Letade i en anna tråd där jag hittade det latinska namnet på geletaggsvamp-Pseudohydnum gelatinosum , men det fanns inte heller i databasen.
Självklart har du hittat det du rapporterar! Ingen behöver bevisa någonting! Löjligt! *blir irriterad på sådant*
Nu fortsätter vi söka geletaggsvampar.

0

geletaggsvampen...

Gula

28 okt 2006 kl. 00:22

Det står faktiskt: Ätlig.Kan användas i sallader.Släktet har bara en art. Täml. allmän i södra & mellersta Sverige, sällsyntare norrut.

0

geletaggsvampen...

per d

28 okt 2006 kl. 00:24

tror jag låter den stå kvar i skogen då jag inte är förtjust i geleaktig mat som ostron och sylta…..

0

geletaggsvampen...

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:25

Det finns en tråd som heter “slemmig taggsvamp” av Bo Reyer. Där skriver Franco att han smakat och att den smakar som vatten. Det lät ju inte så spännande…
Men en bild skulle vara bra. Ifall det är samma som jag hittar ofta.

0

geletaggsvampen...

Gula

28 okt 2006 kl. 00:26

samma här. Och det finns ju en massa annat att äta. Men man kanske borde smaka en pyttebit bara så man vet!

0

geletaggsvampen...

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:27

Eller, nja, ofta och ofta…har hänt att jag ser den ibland.
Är det den som är lite rosaaktig, transparent och ser lite luden ut. Ser ut som grisöron?

0

geletaggsvampen...

Gula

28 okt 2006 kl. 00:28

Nääää, den här är av frostat glas…inga grisöron!

0

geletaggsvampen...

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:30

Då är jag fel ute.
Har du det blåsigt hos dig nu, Gula?

0

geletaggsvampen...

Gula

28 okt 2006 kl. 00:33

Njae, det blåser ju men nån storm är det inte. Så det var nog lite överreklamerat med hela stormen. Det skulle ju vara värst här nu inatt…

0

geletaggsvampen...

Gula

28 okt 2006 kl. 00:36

Har alla andra gått och lagt sig eller visar dom nånting SUPERbra på TV:n när det inte händer något här på forumet??

0

geletaggsvampen...

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:37

Håller med, överreklamerat, det var det nog. Och det var ju bra! Så slapp det bli så stor skador på både skog och el. Tillräckligt med Gudrun för skogsägarna.

0

geletaggsvampen...

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:39

Det finn INGET bra på tv. Kanske hyrt en film eller gått ut på partaj.

0

geletaggsvampen...

Gula

28 okt 2006 kl. 00:39

Ja det stämmer. Hellre en varning för mycket än en för lite!
Jag tror jag blåser iväg till TV:n , gonatt på dig Susanne!

0

per d..finns du?

Upp till bevis

28 okt 2006 kl. 00:40

eller är du en påhittad forumfigur? (troll)

Visa bilder!
per d upp till bevis, visa bilder på vem du är…om du nu finns IRV

0

geletaggsvampen...

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:41

Go´natt Gula. Ska knyta mig nu, ska till Gävle i morgonbitti. Lycka till om du ska ut och leta svamp.

0

geletaggsvampen...

per d

28 okt 2006 kl. 00:42

nej jagär uppe men rensar karl johan nu. finns det något vackrare än en karljohan som man klyver och som är helt fri från mask….??? tar så bort sporlagret och har dem i kylen i några dagar utan problem, eller säljer kanske rubbet i morgon….

0

Upp till bevis!

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:43

DU! TA OCH LÄGG NER NU!

0

Upp till bevis!

per d

28 okt 2006 kl. 00:44

helt rätt susanne, jag kommenterar inte det överhuvudtaget…

0

Upp till bevis!

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:44

Alltså du som har sign. “upp till bevis”

0

Upp till bevis!

Susanne E

28 okt 2006 kl. 00:45

Go natt per! Rensa på! Hoppas du blir klar innan gryningen :)

0

Upp till bevis! susanne

per d

28 okt 2006 kl. 00:55

nej susanne !! jag skriver bara som per d ! sov gott !
p s snart färdigrensat !

0

per d..finns du?

cicki T Belgien

28 okt 2006 kl. 01:09

och du “upp till bevis” vem är du? Kan inte ens skriva under med eget namn.
gonatt alla andra, tur att stormen var någorlunda snäll. Har tyvärr inte tid i helgen men på måndag ska jag attackera mina skogar här i Belgien.

0

Gomorron alla trevliga

Charina i ett vindstilla Halland

28 okt 2006 kl. 08:52

svampkompisar.
Jag brukar lyssna på Naturmorgon i P1 på lördagmornarna.
Dagens fråga tyckte jag skulle passa här, fyll i o skicka in!!
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?ProgramID=1027

0

Gomorron alla trevliga

Birgitta F

28 okt 2006 kl. 08:59

fixat = )
Hoppas någon här ror hem det !

0

Geletaggsvampbild

Charina

28 okt 2006 kl. 09:01

Va lixom det jag tänkte *blink*

Här kommer bild på Geletaggsvampen.

Visst e den vacker? Jaghar hittat den en gång

0

Geletaggsvampbild

per d

28 okt 2006 kl. 09:23

jo det var den jag fann i går !

0

Geletaggsvampbild

Charina

28 okt 2006 kl. 09:26

Läste nånstans att man kan skära den i bitar o rulla den i strösocker o äta som godis.. Fan trot.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone