nå så har det värsta blåst över här i nordjylland ! och nog stormade det men inga knäckta träd i skogen men massor av svamp. kantarell, trattkantarell, taggsvamp och till min stora överraskning 10-12 riktigt fina karlj johan. blev till allt ca 10-15 kg på 5 timmar och bäst av allt, sol hela tiden
mest den rödbruna som växer samman med tall. fann e ett bamseexeplar på nästan 2 kg som var helt friskt.men så var där en fyra fem jättar till som tyvärr var förgammla.men ocså en del smått som var riktigt fint.
öven om karl johan gjort en comeback så sjunger cantharellus cibarius på sista versen nu verkr det som, blev bara en 2 kg av den. men hur myckt flotta trattkantareller som helst, och inte det minsta storm eller regnskadade…...lämnade nog 10 kg som får stå på tillväxt någon eller några veckor till, orkade inte plocka allt.
och mängder med taggsvamp som jag kommer att koka in i kräftlag tillsammans med några av karl johan.
I Strängnäs stormar det inte än-varit ute några timmar: Massor med kantareller, fler svarta trumpeter än jag orkade plocka( en del enorma-största jag sett) och trattisarna brydde jag mig inte ens om idag-behöver ju inte räddas innan den annalkande första frosten-dem tar jag senare.Bilder finns under “slut på gula”. Och per -om du lovar att sluta klaga på “smek-hittepå“namn ska jag skicka nåt hg torkade svartisar till dig helt gratis!
Här i Norrland har stormen tilltagit mer och mer, så här är det finito med svampplockning. Det regnade på morgonen, började snöa idag kring lunchtid, och det kommer mer hela tiden. Skickade maken upp på vinden för att hämta mina vinterskor, och nu ska jag knalla iväg på party, 200m härifrån.
Nej Susan, inte Svampforumets problem. Charinas gubbe behandlas i en speciell “tråd” som du inte behöver ge dig in i om ämnet förefaller obehagligt för dig. Hur som helst hoppas jag dom kommer att behålla honom på “sjukan” ett tag efterson frugan verkar fått “spelet”, men framför allt att han får klart för sig att inte äta nå´t av hustruns/sambons bröd.
på ett forum dyker det upp andra saker också, jag tycker att det blir en bra stämning på ett forum när även andra saker får utrymme än att man krampaktigt håller i ämnet
men likt andra forum dyker petiga typer upp…
kanske en idé är att ha en “småprat"del på forumet och en bara för identifiering?
hoppas gubben blir bra snart Charina!
för min del är det helt ok att man skriver lite allmännt i olika trådar, denna startades ju av mig och var en kombinerad svamp och väderrapport. att så charina skriver om sin tjurstångade gubbe är helt ok eftersom hon varmed och diskuterade stormen och annat i går.
men visst vorde det vbra med en mer vetenskplig avdelning för identifiering och foton av olika ätliga och oätliga svampar, vetenskapliga hörnet tex.
såen avdelning med lite svampchat och allmännt skvaller.
och till sist det jag skrivit om tidigare, djövulsoppens inferno dör de som vill munhuggas om olika svampnamn och annat kan hålla till.
Vilken skörd du fick, Per! Visst är det roligt när man kan “odla och skörda” i nästan egen skog; så brukar jag göra i “min” lilla skog men där blir det aldrig stora mängder, bara en stuvning eller sås åt gången. Men jag är den enda som plockar där, dom som stör är rådjuren och svinen, och dom fullkomligt skiter i mina svampar, trampar ner dom och bökar upp marken med mycel. Jag är ganska nöjd änå..:D
Jag trotsade också vädrets makter idag (sol & lite blåst) och gick till skogs. Hittade lite kantareller och några trattkantareller och blåmusseroner. Men sen såg jag två svampar jag aldrig sett förr: geletaggsvamp och biskopsmössa! They made my day!
det jag menar är en avdelning där man kan puckla på varandra kring om det heter kantarell, trattkantarell eller något annat utan att det stör dem som önskar en lugnare samtalsform. och dåtycker jag att djävulssoppens inferno kan vara ett bra namn på en sådan liten avdelning här !
gula, hur ser geletaggsvamput ? fann också något i dag som jag aldrig sett och som var vitt och som gele.
jo visst är det härligt att ha sin “egen” skog…
men jag hade faktiskt haft någon snylting i “min” fann rester av rensad tratttkantarell och avskurna rotstycken av karl johan. men bästa trattkantarellstället har ingen hittat trots att det ligger utefter en skogsbilväg och 300 m från en mycket trafikerad väg, typ, riksväg i sverige…....
Hej igen gott folk som vakade med mig i går natt! Stormen blev ingen storm, här i alla fall. Blåsigt, ja, men det är ju höst:)
Annars är allt ok.
Vill också poängtera att Susan inte är densamma som Susanne E, ifall att någon skulle tro det. Kan ju bli lite rörigt med alla namn…
Hur blev det med skörden idag per d? (har inte hunnit läsa allat trådar).
Hoppas snyltingarna inte hittat så mycket så lämnar dom din skog i fred i framtiden! Jo, geletaggsvampen; 2-4 cm hög, ser nästan ut som en kantarell men lite sned, ensidig och pyttesmå taggar undertill. Nästan genomskinlig, som om man droppat liiite mjölk i ett vattenglas. Konsistensen som godis typ sega råttor….Väldigt söt faktiskt! Växte många på gamla grenar och nästan lyste i solskenet! Jag blev glad för jag hade aldrig sett den förr! Synd att kameran var hemma…
ingen bild på google men väl det finska namnet…...
http://www.welanders.nu/artordlista/
En sån´tur då! :) Då slapp du hjälmen!
Letade i en anna tråd där jag hittade det latinska namnet på geletaggsvamp-Pseudohydnum gelatinosum , men det fanns inte heller i databasen.
Självklart har du hittat det du rapporterar! Ingen behöver bevisa någonting! Löjligt! *blir irriterad på sådant*
Nu fortsätter vi söka geletaggsvampar.
svampkompisar.
Jag brukar lyssna på Naturmorgon i P1 på lördagmornarna.
Dagens fråga tyckte jag skulle passa här, fyll i o skicka in!!
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?ProgramID=1027
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.