0 372 visningar

8 svar

spännande svamp!

Nina A

27 okt 2006 kl. 22:31

Vad är detta för svamp?växte i blandskog i mossig terräng
väldigt säregen och god doft!tyckte det doftade syrligt och fräscht! tips?

vädret vid fototillfället var inte så fuktigt, utan mest råkallt

0

Franco Matli

27 okt 2006 kl. 22:45

Svavel riska =Lactarius scorbiculatus.Vid brytning bli den vita mjölksaften svavelgul.

0

Nina A

27 okt 2006 kl. 22:48

fast jag tyckte inte den luktade svavel?(fast å andra sidan hur ofta känner man svavellukt)
den svampen doftade så gott att jag kunde torkat och sparat det för doftens skull :)

Tack Franco!

0

klas jaederfeldt

27 okt 2006 kl. 23:21

ätlig om du kokar av den

0

Hans v E

28 okt 2006 kl. 09:38

Skämtar du? Svavelepitetet syftar på den gula färgen, inte på lukten.

0

Hans

Cicci

28 okt 2006 kl. 11:45

Hur ska man veta det. Jag trodde också att namnet syftade på lukten. Som t ex svavelmusseronen som luktar apa trodde jag att det skulle likna någon svavellukt.

0

Hans v E

Annette Landin

28 okt 2006 kl. 12:11

Första gången jag träffade på den så trodde jag oxå att den skulle lukta svavel…Skämtar du, när du skriver så?

0

Hans v E

28 okt 2006 kl. 16:18

Nej jag skämtade inte. Jag trodde att det kanske var ett skämt som jag “gick på” och att det då var dumt att förklara hur det är.
Men där ser man, det var bra.

Svavelmusseron luktar ju inte heller svavel, den luktar gas. Andra svampar vilkas namn syftar på färgen är svavelgul slöjskivling och svavelticka. 

0

Annette Landin

28 okt 2006 kl. 21:36

*ler* det är inte alltid så lätt för oss nybörjare…svavel får mig att tänka på kemilektionerna för 25 år sedan :=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone