0 259 visningar

7 svar

Nu

Lena M

28 okt 2006 kl. 15:20

tror jag att jag hittat frostvaxskivling . Hatten brun något mörkare mitt. Gula , glesa skivor, slemmig fot utom längst ner. Är det den ? Växte efter en skogsbilväg, tallskog på sidan.
Och två svampar som tagit fel på tiden. Citronslemskivling och smörsopp.

0

lite svårt ..

Birgitta F

28 okt 2006 kl. 16:19

Roterade din bild i min dator men det blev inte så mycket lättare. men så är ju jag inget proffs = )
I den här tråde finns i alla fall flera bilder på frostvaxing.

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=32748&fnr=1&sok=frostvaxing&Start=0&Offset=50&17

Citronslemskivlingen ser nästan rosa ut i min dator.

0

lite svårt ..

Lena M

28 okt 2006 kl. 16:27

Jag skall försöka ta lite tydligare bilder lite senare.
Men foten har inte något inslag av rött på sig som den på bilden har. Både hatt och fot slemmiga, skivor som sagt ljusgula.
Vad kan det isåfall vara ?

0

Irene A

28 okt 2006 kl. 17:25

är det vinter hos oss, så jag blir lite avundsjuk på er som fortfarande kan hitta svampar. Nåja, snön som vi har fått, kanske hinner tina bort igen…
Lena, du har hittat frostvaxing, ingen tvekan om det.

0

Nu är det vinter?

Gunhild

28 okt 2006 kl. 17:51

Har du mycket snö Irene? Hörde att det var plus 7 i Ö-vik och droppade från taken i dag. Här i Kåddis är det vitt på marken inte mer och man går lätt var som helst i markerna men det är minusgrader.

0

Nu är det vinter?

Irene A

28 okt 2006 kl. 18:36

Det kom inte så mycket snö som befarat, ca 5 cm här, så nog går det att gå i markerna än - men vintrigt är det i alla fall, och inte lätt att se några svampar. Skulle vara tickor då 8-)

0

Lena M

28 okt 2006 kl. 19:12

Har tagit en tydligare bild, men jag litar på att Irene har rätt.

0

Hans Myhre

28 okt 2006 kl. 20:32

Jada, Irene har rett. Frostvaxskivling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone