När jag plockat frusna trattkantareller har jag haft dem på balkongen och bara tagit in en liten del i taget vid rensningen.
På så sätt har jag kunnat behålla dem frusna och sen torkat dem snabbt. Jag tycker frottéhanddukar är bättre än tidningar. Vårt värmegolv i badrummet är perfekt att torka dem på!
har nog skrivit det förut, men det där med trattkantareller som svartnar vid torkning är alltså inget problem. bara flytta runt på dem lite och så är de helt plötsligt torra, men efter lite längre tid än de som inte blev svarta. och nör man väl använder dem så är det ABSOLUT inget fel på dem. har mångårig erfarenhet av detta och torkar alltid på tidningspapper.
Ang svarta torkade trattkantareller. Torkade en del i går med resultatet många svartnade. De luktar även mer (fränare) än de som inte svarnat. När det gäller färgen säger du att det inte har någon betydelse. Gäller det lukten också? undrar
..det finns faktiskt de som ruttnar. Redan när man plockar ser man en svart liten kant på vissa och de torkar inte. De ruttnar och luktar apa. Jag går alltid igenom rattisarna flera gånger under torktiden och tar bort dem. Torkade trattisar är mörkt grå, inte svarta…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.