0 792 visningar

13 svar

torka frusna trattisar?

hjördis

28 okt 2006 kl. 15:37

var ute och plockade trattisar idag, tyvärr tror jag att de fått på sig lite frost. Kan jag fortfarande torka dem eller kommer de bli svarta och äckliga då?

0

Irene A

28 okt 2006 kl. 15:56

Jag rekommenderar torkning av trattkantareller som har blivit frusna! De som eventuellt svartnar då, är sådana som börjat bli dåliga redan innan de frös, och de kan vara svåra att upptäcka annars.

0

Birgitta F

28 okt 2006 kl. 16:07

Hej Irene ! Jag har alltid haft den uppfattningen att sådant man lägger på tork som “avviker” är bättre att kasta än att behålla.
Skönt att läsa dina ord.

0

hjördis

28 okt 2006 kl. 16:11

så bra, det är ju så mycket enklare och godare med torkad svamp än frusen.
tack för svaret

0

H-G

28 okt 2006 kl. 16:27

Frusna torka utmärkt i svamptork/ugn, men ej på tidningar
Det är de för saggiga till. Men se upp för de svartnande trattisarna, det verkar vara en “sjuka” som sprider sig.

0

Helena A

28 okt 2006 kl. 16:34

Jag har just haft ett gäng trattisar som varit utsatta för
nattens frost i torken.
Inga problem hur fina som helst

0

Tanja V, Dalarna

28 okt 2006 kl. 17:22

Jag tackar också för tipset! Har precis börjat rensa de frusna trattisar jag plockade idag! Jag har aldrig plockat dem frusna förut, men vad fina de kändes :-) som skört glas!

0

telma

28 okt 2006 kl. 21:44

När jag plockat frusna trattkantareller har jag haft dem på balkongen och bara tagit in en liten del i taget vid rensningen.
På så sätt har jag kunnat behålla dem frusna och sen torkat dem snabbt. Jag tycker frottéhanddukar är bättre än tidningar. Vårt värmegolv i badrummet är perfekt att torka dem på!

0

per d

29 okt 2006 kl. 00:32

har nog skrivit det förut, men det där med trattkantareller som svartnar vid torkning är alltså inget problem. bara flytta runt på dem lite och så är de helt plötsligt torra, men efter lite längre tid än de som inte blev svarta. och nör man väl använder dem så är det ABSOLUT inget fel på dem. har mångårig erfarenhet av detta och torkar alltid på tidningspapper.

0

per d - torka frusna trattisar?

Trumpelisa

29 okt 2006 kl. 08:56

Ang svarta torkade trattkantareller. Torkade en del i går med resultatet många svartnade. De luktar även mer (fränare) än de som inte svarnat. När det gäller färgen säger du att det inte har någon betydelse. Gäller det lukten också? undrar

0

Torka trattisar...

Salasius

29 okt 2006 kl. 09:02

..det finns faktiskt de som ruttnar. Redan när man plockar ser man en svart liten kant på vissa och de torkar inte. De ruttnar och luktar apa. Jag går alltid igenom rattisarna flera gånger under torktiden och tar bort dem. Torkade trattisar är mörkt grå, inte svarta…

0

per d

29 okt 2006 kl. 12:18

trumpelisa, jo de luktar lite mer än de andra men närde torkat är det detsamma och smaken är också densamma

0

svarta - fåt

H-G

29 okt 2006 kl. 13:20

Håller inte med Per, de svarta smakar dynga och det gäller att se upp så fort någon enskild svamp under torkningen börjar svartna. Annars sprider det sig…

0

Trumpelisa

29 okt 2006 kl. 14:07

Tack per! Nu blev jag riktigt glad. Vill ju inte gärna kasta mina fynd. Tillbaka till rensbordet. ca 25 liter trattkantareller idag på några timmar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone