0 356 visningar

13 svar

Tickfrågor

Gunhild

28 okt 2006 kl. 20:02

Vilka tickor på första bilden?
Varför släpper denna ticka sina sporer på våren?
Vilken ticka är dessa smycken gjorda av?

0

klas jaederfeldt

28 okt 2006 kl. 20:31

fnöskticka och ev, Antrodiella semisupina

Vet inte, den kanske tycker att det är roligare att spora på våren

Fnösktickor

0

Joo Klas

Gunhild

28 okt 2006 kl. 23:43

Fnösktickan har en kjol av glasticka (som du skriver i din bok)det visste jag. Jag har specialicerat mig på fnösktickor. Det är otroligt vilken variation dom kan uppvisa. Jag har ett album med 80 olika fnösktickor som jag fotograferat.
Hur ska jag få veta varför dom sporar på våren?
Smyckena har jag själv tillverkat.

Fnösktickesporer

0

Joo Klas

klas jaederfeldt

29 okt 2006 kl. 00:15

sorry att jag inte kan vara till någon hjälp varför de sporar på våren, men skriv till tickprofessorn i norge leif.ryvarden@bio.uio.no
och fråga kanske han kan berätta för dej, och om du får reda på något så snälla berätta för mej

0

Joo Klas

Gunhild

29 okt 2006 kl. 19:12

Tack för tipset Klas Jag ska skriva till honom Har hittat några sidor på nätet om honom det verkar ju vara en intressant person som också skriver barnböcker och som inte tar som han säger så allvarligt på sig själv.

0

Halsband......

Birgitta F

29 okt 2006 kl. 20:11

...och örhängen !
Tusen tack , nu vet jag vad jag ska ägna mörka vinterkvällar åt.

0

lite mer fnöske grejor

klas jaederfeldt

29 okt 2006 kl. 20:35

Hatt av fnöske, Div väggprydnader. Fnöskemuppar från Jokkmokk, träställning, renskinn, och 3 st fnösketicor

0

lite mer fnöske grejor

Gunhild

29 okt 2006 kl. 22:16

Papperet under tickgummorna är tillverkat av fnösktickan.
Fnösket har jag handknådat från en ticka.
Tickorna på brädbiten har jag på väggen.

0

Halsband......Birgitta

Gunhild

29 okt 2006 kl. 22:24

Här kommer en bild på några av mina Kul knåp och roliga presenter

0

lite mer fnöske grejor

Birgitta F

29 okt 2006 kl. 22:28

Oj så mycket fint , naturen är för härlig. Har själv jobbat med bark och fjäder från egen skjuten skogsfågel.

0

lite mer fnöske grejor

Gula

29 okt 2006 kl. 22:28

Du är duktig du, Gunhild! Tänk vad man kan göra med svamp!

0

bark och fjäder

Birgitta F

30 okt 2006 kl. 08:51

Lite pyssel jag gjort sedan 1996

0

lite mer fnöske grejor

Gunhild

30 okt 2006 kl. 09:12

Tjusiga! Tänk att få hämta både inspiration och material helt gratis från naturen.
Kolla in min svamphatt (tovad av min syster i Trondheim)som blev populär på vår svamputställning på Naturens dag.

0

Svar från Norge Klas

Gunhild

30 okt 2006 kl. 12:04

Det spørsmålet du stiller har jeg ofte lurt på selv - dvs hva er den evolusjonære fordelen ved å sporulere om våren - hvis den var sterkt positiv hvorfor har ikke flere flerårige svampar blitt selektert til denne tilpasningen?
Kort og godt jeg har ikke noe svar det er bare slik - dog slik at svampen har også en svak sporulering om høsten men da uregelmessig og bare noen få sporer kan observeres i hymeniet.  Det blir liksom på
samme måten å undre seg over hvorfor svarttrosten (Koltrast på svensk tror jeg - Turdus merula) er svart og ikke brunspraglet som de andre trostnne.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone