Fnösktickan har en kjol av glasticka (som du skriver i din bok)det visste jag. Jag har specialicerat mig på fnösktickor. Det är otroligt vilken variation dom kan uppvisa. Jag har ett album med 80 olika fnösktickor som jag fotograferat.
Hur ska jag få veta varför dom sporar på våren?
Smyckena har jag själv tillverkat.
Fnösktickesporer
Det spørsmålet du stiller har jeg ofte lurt på selv - dvs hva er den evolusjonære fordelen ved å sporulere om våren - hvis den var sterkt positiv hvorfor har ikke flere flerårige svampar blitt selektert til denne tilpasningen?
Kort og godt jeg har ikke noe svar det er bare slik - dog slik at svampen har også en svak sporulering om høsten men da uregelmessig og bare noen få sporer kan observeres i hymeniet. Det blir liksom på
samme måten å undre seg over hvorfor svarttrosten (Koltrast på svensk tror jeg - Turdus merula) er svart og ikke brunspraglet som de andre trostnne.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.