0 684 visningar

17 svar

trattkantareller

Stina C

28 okt 2006 kl. 21:24

hej!
hur lagar man trattkantareller på bästa sätt?
tack på förhand!

0

Bengt Sandh

28 okt 2006 kl. 21:34

per d “härjar” inte längre så jag försöker mig på en comeback.

Stina, har du prövat att lämna in dina trattkantareller till en svampverkstad? Där är man duktig på att laga svamp.

0

Stina C

28 okt 2006 kl. 21:36

skojar du? hahahha…

0

Bengt Sandh

28 okt 2006 kl. 22:54

Hej Stina!

Mitn främsta egenskap är att jag alltid menar allvar utom när jag skojar för då menar jag inte allvar. När jag menar allvar så menar jag verkligen allvar, annars skojar jag.

0

Tina Nordberg

28 okt 2006 kl. 23:31

Trattkantareller passar att tillreda på många sätt.Soppa med grädde, stuvning, steka i smör o frossa, i grytor, syltad, på pizza.Till allt utom till pannkaka med jordgubbsylt.

0

Göran H

29 okt 2006 kl. 00:58

Tjena Bengt, känner inte dig förrutom att du är relativt bestämd när det gäller namnet på Kantarell. Jag är betydligt tolerantare vad gäller namn på våra godsaker i skogen. Det beror på att jag ofta har sällskap av personer som omöjligt kan skilja på Stensopp och Kantarell. Nu var jag lite taskig, men ungefär så är det.
Det är självklart att vi, oss emellan, har diverse smeknamn på det vi hittar, det hajar även du.
Men snabbare än du tror inser mina polare vikten av att använda svampens rätta namn, Därför Cool Down, livet handlar inte om gul eller inte gul kantarell.
Kliv in i debatten på samma premisser som Hans v E.

0

Till Tina!

Gunilla

29 okt 2006 kl. 01:10

Säker på det sista? Har du provat?

0

Tina Nordberg

29 okt 2006 kl. 21:24

Nej har inte provat, ville bara belysa hur användbara de är. Kan inte du testa så får vi veta säkert?

0

Birgitta F

29 okt 2006 kl. 21:28

skulle nog sagt istället för jordgubbssylt…fullkomligt älskar “insyltade trattisar” i receptdatabasen

0

Syltade trattkantareller

Salasias

29 okt 2006 kl. 21:50

I receptet står det 5 liter trattisar… om man nu inte längre kan få tag i färska, hur mycket motsvarar det i torkade? Kan man göra receptet med torkade över huvud taget?

0

Syltade trattkantareller

Birgitta F

29 okt 2006 kl. 21:55

Resultatet blir alltid bäst med ganska små nyuppstigna trattkantareller. Tror att det blir ganska svårt med torkade.

0

Syltade trattkantareller

Irene A

30 okt 2006 kl. 17:22

Idag har jag testat att sylta torkade trattkantareller, och det gick alldeles utmärkt! Skillnaden var att svamparna inte blev fullt så sega som de färska, men det gör ju inget. Istället för 5 liter färska trattkantareller använde jag 150 gram torkade.

Jag skrev in ett recept igår med lite andra ingredienser - min egen favorit, “Currysyltade trattisar”.

0

Syltade trattkantareller

Birgitta F

30 okt 2006 kl. 17:30

Måste genast skriva ner detta !
Blir jättebra längre fram i vinter , har mängder av torkade sedan hösten 2004

0

Syltade trattkantareller

Salasias

30 okt 2006 kl. 18:26

Men så bra!! Får ta fram brevvågen då.
Blötlade du dem fröst eller hällde du lagen direkt på de torkade?

0

Syltade trattkantareller

Irene A

30 okt 2006 kl. 18:42

Jag kokade upp lagen först så att sockret fick lösa sig, sen tippade jag i allt det andra.

0

Syltade trattkantareller

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 18:44

De syltade Currykantarellerna tror jag passar utmärkt till julbordets hemgjorda leverpastej…

0

Syltade trattkantareller

Irene A

30 okt 2006 kl. 18:53

Inte till leverpastejen, men definitivt till revbensspjällen..

0

Syltade trattkantareller

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 18:56

Vi har en currychutney (plommon, russin, äpplen och curry) som vi har gjort i alla år…i år kommer dem kompletteras med trattkantareller i…revbenen har jag ingefära på, så curry funkar till det oxå...leverpastjen är en blandning på gås/and/kycklinglever och dina currytrattkantareller borde funka exemplariskt…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone