Tjena Bengt, känner inte dig förrutom att du är relativt bestämd när det gäller namnet på Kantarell. Jag är betydligt tolerantare vad gäller namn på våra godsaker i skogen. Det beror på att jag ofta har sällskap av personer som omöjligt kan skilja på Stensopp och Kantarell. Nu var jag lite taskig, men ungefär så är det.
Det är självklart att vi, oss emellan, har diverse smeknamn på det vi hittar, det hajar även du.
Men snabbare än du tror inser mina polare vikten av att använda svampens rätta namn, Därför Cool Down, livet handlar inte om gul eller inte gul kantarell.
Kliv in i debatten på samma premisser som Hans v E.
Idag har jag testat att sylta torkade trattkantareller, och det gick alldeles utmärkt! Skillnaden var att svamparna inte blev fullt så sega som de färska, men det gör ju inget. Istället för 5 liter färska trattkantareller använde jag 150 gram torkade.
Jag skrev in ett recept igår med lite andra ingredienser - min egen favorit, “Currysyltade trattisar”.
Vi har en currychutney (plommon, russin, äpplen och curry) som vi har gjort i alla år…i år kommer dem kompletteras med trattkantareller i…revbenen har jag ingefära på, så curry funkar till det oxå...leverpastjen är en blandning på gås/and/kycklinglever och dina currytrattkantareller borde funka exemplariskt…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.