0 228 visningar

13 svar

Nån mer som plockat kopiösa mängder Trattisar i höst?

SvampMaja

28 okt 2006 kl. 22:15

Har hittat så mkt Trattisar så frysen är proppfull med svamp.Kul att ha till vintern, nån mer som hittat mängder?

0

Karin Hedén

28 okt 2006 kl. 22:42

Jodå! Se under rapporter vad dagens skörd gav. Inte bara trattkantareller… I min frys finns annat än svamp - jag torkar och konserverar.
Så här löpte samtalet med bonden vars väg och mark jag lånar: “Fanns det någon svamp?” “Ja, kantareller och mycket trattkantareller.” “Jaha - det vi kallar höstkantareller. Fanns det några gula?”
Hoppas nu att detta klipp ur verkligheten inte skapar någon lång tråd…

0

per d

28 okt 2006 kl. 22:55

karin det var du som började…. ss bonden har tydligen för sig att kantareller och trattkantareller är samma sak eftersom han sedan specifikt frågar efter “gula” !! kanske bonden skulle ta en kurs i svenska på komvux ??........sss

0

Tanja V, Dalarna

28 okt 2006 kl. 23:04

Jadå! Jag har precis avslutat rensning av över 20 liter trattisar :-) och nu får det räcka för denna säsong! Snart kommer förmodligen snön här i Dalarna så då är det i vilket fall slutplockat!

0

Jadå...

Salasius

28 okt 2006 kl. 23:09

..har inte mätt mängden men jag plockade kontinuerligt i 5 timmar. Behövde inte gå många hundra meter. Jättekul! MEN som sagt.. frysen är full, golven är täckta med tidningar med drivor..hoppas de torkar och inet ruttnar. Det har gått bra förut. Lilla torken är ju i dessa sammanhang blaha blaha.. räcker inte alls till.
i morgon ska jag ut igen.

0

Inte längre.

Charina Halland

29 okt 2006 kl. 06:28

Jag plockar inte längre trattkantareller. Har tröttnat på dessa små skitsvampar.
Jag orkar inte att sitta o rensa vid bordet i flera timmar, ryggen går av på mig.

0

Inte längre. charina

per d

29 okt 2006 kl. 07:55

inte är trattkantarellen någon liten skitsvamp om man finner dem i rätt storlek, de flesta jag plockar är 7-8 cm höga. att jag sedan har en köpare som glatt betalar 100 dkr kg för allt jag plockar gör ju inte det hela sämre.

0

Inte längre. charina

Charina

29 okt 2006 kl. 08:26

Perfekt ju!
Då slipper du ju rensningen :))

0

Inte längre. charina

per d

29 okt 2006 kl. 08:38

charina, nej jag slipper inte rensningen, de skall levereras rensade tycker jag, det är bara så, och det är inget problem. lyssnar på musik, dricker lite vin och rensar svamp. det är då riktig hygge som man säger på danska.
men alla tycker inte så när man säljer svamp. i går hade en torghandlare i aalborg.
kantareller för 300 kr kg och de såg ut som “sk-t” men allt blev sålt, hälften av dem hade jag aldrig tagit med hem från skogen ! själv sälger jag bara sådant jag själv velat köpa och är mycket kvalitetsmedveten.
ingen svampplockning idag men väl vindruvsplockning i växthuset.

0

per d

Maya K. I.

29 okt 2006 kl. 20:56

Här i Umeå är marken täckt av snö, så det är nog färdigplockat här. Men jag har klippt ner alla vindruvor i växthuset, som nu jäser för fullt i tvättstugan Var på en fest igår och snakkede dansk halva kvällen. För länge sen bodde jag på Jylland i tre månader.

0

per d

Daniel Persson

29 okt 2006 kl. 21:08

Hej per d, min gamle nemesis ;) Skönt att tonen här på forumet har lugnat sig, tycker jag.

Måste ju säga att du har en ganska (underdrift) avundsvärd situation med en uppköpare till all svamp du hittar! Har du någon uppfattning om det ungefärliga liter/kg förhållandet på trattkantareller?

Undrar därför att jag aldrig brytt mig om att väga mina fångster, utan endast mätt volymen då jag förvällt dem.

0

per d

per d

29 okt 2006 kl. 23:58

nej ingen koll på förhållandet mellan liter ock kg trattkantareller. men man blir förvåndad över hur lite dom väger i förhållande till samma volym kantareller…

0

Kilo - liter

Tanja V, Dalarna

30 okt 2006 kl. 10:27

Bara för skojs skull vägde och mätte jag trattisarna jag plockade i helgen: 23 liter vägde 5, 2 kg! Alltså ungefär 226 gram/liter. (Detta utan att “skaka ihop” dem alltför mycket.)

0

Kilo - liter

per d

30 okt 2006 kl. 10:40

det stämmer säkert, på torget i småland fanns trattkantareller till salu för 100 kr kg för en dryg vecka sedan och upplagda i litersbägare som vägde 250 gr stycket.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone