0 576 visningar

21 svar

10 pers svampförgiftade i Frankrike

Franco Matli

29 okt 2006 kl. 06:39

Svampsesongen har just börjat i Frankrike.10 personer har redan blivit svårt svampförgiftade.Nedstående länk belyser hur farlig är att laga och äta okända eller osäkert identifierade svampar.
http://actu.orange.fr/Article/mmd—francais—journal_internet—une/Intoxication-aux-champignons-en-France-sept-personnes-dans-un-etat-grave.html

0

per d

29 okt 2006 kl. 08:01

att själv plocka och sedan äta och bli förgiftad tycker jag bara tyder på en mycket stor dumhet.
att plocka och bjuda andra på i mat borde vara en straffbar handling.

0

per d

Charina Halland

29 okt 2006 kl. 08:13

0

per d

per d

29 okt 2006 kl. 08:20

bra ! men jag undrar om det prövats rättsligt vad gäller svampförgiftning ?

0

per d

Charina

29 okt 2006 kl. 08:24

Jag vet inte om det gjorts. Skulle inte skada om det blev gjort !!

Första nattten gubben låg på iva kom det in en 20 årig kille som ätit svamp. Men han hade ingen aning om vad för svamp han ätit!?
Ibland är man tacksam för att ungarna BARA snusar….

0

per d

per d

29 okt 2006 kl. 08:41

en bekant till min familj fick en levertransplation för några år sedan efter att hon av dumhet svampförgiftat sig själv. sådant kostar sjukvården en hel del och den levern hade ju någon annan kunnat haft användning för som inte utsatt sig själv för något så dumt att äta svamp man inte visste vad det var.

0

per d

Charina

29 okt 2006 kl. 08:44

Folk skulle aldrig rikta ett laddat vapen mot sin egen kropp men äta okänd svamp går bra…
Jag äter bara svamp jag själv har plockat!!!

0

Vad?!

H-G

29 okt 2006 kl. 19:17

Vad står det i artikeln, är det en hemlis?

Här står det oxå om svamp:

http://www.plattpattu.de/natur/pilze.htm

0

Vad?!

Birgitta D

29 okt 2006 kl. 19:23

Det var lömsk flugsvamp de ätit. Det stod en artikel i expressen idag

0

Vad?!

Charina som e förbannad på sjukvården

29 okt 2006 kl. 19:30

Min franska är sådär o tyskan är sådärsådär. Spanskan är bättre än franskan o tyskan tillsammans.
Jag kan beställa mat! *harkel*

Hade med nöje läst Francos länk om jag kunnat språket.

0

Vad?!

cicki T Belgien

29 okt 2006 kl. 20:35

Var f-b på tjuren istället! Tänker inte översätta hela artikeln men det hela går ut på att folk i Frankrike ätit vit flugsvamp och trodde att det var helt ok. Förvånar mig inte ett dugg. Svampkunskap här nere är noll. Allt som är vitt plockar man (ängschampignon), allt annat är giftigt…

0

Ah

H-G

29 okt 2006 kl. 21:00

Då klarnade det, tack cicki.

Plocka vita svampar gör man i england oxå, livrädda för allt med andra färger. Som kantareller, soppar och annat skumt. Smart överlevnadsstrategi…

Min historia handlar om Anke som går ut m sin onkel Lennart och hittar svampar här och där…

0

Ah

cicki T Belgien

29 okt 2006 kl. 21:10

Anke, Lennart ... förklara!cC

0

cicki

H-G

29 okt 2006 kl. 22:15

Jag hade en länk i min tråd
http://www.plattpattu.de/natur/pilze.htm

Apropos Francos obegripliga text, en svårbegriplig till.
Språket, någon?

0

cicki

Gula

29 okt 2006 kl. 22:19

blandning av tyska och flamländska??

0

cicki

per d

29 okt 2006 kl. 22:49

eller den märkliga tyska som talas i en del av suisse, kommwer inte i håg vad den kallas just nu

0

Plattyska

Karin Hedén

30 okt 2006 kl. 04:13

Det är plattyska. Se här http://sv.wikipedia.org/wiki/Plattyska

0

Franco Matli

30 okt 2006 kl. 09:28

HG.den obegripliga texten är inte min, bara vidare befodrade den som info.I den franska texten står inte vilka svampar som är skyldiga till förgiftningar.Det står att man antar att det kan vara Flugsvampar eller Fjällskivlingar, men man vet inte.Det står ingenting om vilken färg svamparna hade.För de som inte kan franska finns på internet utmärkta översättnings program typ"Babel Fish Translation” eller Systran.Min inlägg ville bara lägga tungvikten om hur lätt kan man ta fel svamp, men av någon underlig mekanism hamnade vi på plattyska, som för övrig är språket som pratas i min hemby högt uppe på alperna.(Jag tillhör ett etnisk minoritet med ursprung i Jylland, Danmark)

0

per d

30 okt 2006 kl. 10:42

just det, platttyska precis som jag gissade på men kom inte på namnet i går. har en bekants bekat som pratar det och det låter aning märkligt för en utomstående. vilken etnisk minoritet har sitt ursprung i jylland, nyfiken då jag själv bor i jylland.

0

Matli

H-G

30 okt 2006 kl. 17:49

Plattyska uppe i alperna?
Det får du berätta mer om, mina morföräldrar var etniska danskar från Slesvig och snackade även platt. Området föll till tysken efter att svenskarna i vanlig ordning dragit in sitt stöd.

0

Cimber hette dom gamla danskar

Franco Matli

30 okt 2006 kl. 20:15

I Danmark, Jylland och Hammarland, bodde en gång i tiden ett folk som hette Cimber.Omkring år tusen började de vandra söderut med alla sina egendom.Mötte romarna och slåg dom i flera bataljer, kom så lång som flodes Po slätten.I en sista ansträngning de romerska generaler Mario och Silla slåg Cimberna i en slag nära dagens Vercelli.Cimberna flydde norrut, många hamnade i alpernas slutna dalar, romarna förfölde inte dom.De stannade och byggde sina egna byar.Blev ganska isolerade tills Mussolini byggde en väg dit.Detta gjorde att man har bevarat sina seder kultur och språk.Jag vet om mina förfäder tillbaka till 1460.Så var det.

0

Cimber hette dom gamla danskar

Bo E

31 okt 2006 kl. 16:39

Intreesant, även om det är ett sidospår från svampen?

Jag har hört talas om cimbrer eller kimbrer som flyttade på sig under folkvandringstid, alltså ganska långt före år 1000, och det stämmer väl bättre med att de mötte romare också.
“Kimbrertågen” vill jag minnas är ett begrepp i dansk arkeologi och fornforskning.
År 1000 hade väl romarriket sett sina bästa dar, eller hur?

Kan det vara samma folkförflyttning vi tänker på i alla fall, eller blev det ett senare “kimbrertåg” också??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone