0 1057 visningar

12 svar

Svampen ändrar färg

Gunhild

29 okt 2006 kl. 14:53

Visst är det en läcker svamp, som växte bland trattkantarellerna, och hur den blev sen i stekpannan!
Jag drygade ut köttfärsen med den.

0

Brittis

29 okt 2006 kl. 16:07

Vad är det för svamp? Fårticka?

0

Brittis

Gunhild

30 okt 2006 kl. 09:25

Visst är det en fårticka. Den är också god vitlöksstuvad.

0

Fårticka

Brittis

31 okt 2006 kl. 08:05

Ja det kan jag tänka mig!

0

Fårticka

Susanne E, Dalarna

31 okt 2006 kl. 08:13

Gunhild, den här kunde jag i alla fall. Har plockat massor i höst och lagt in. Funkar lika bra som burkchampinjoner (gul) och får samma färg om man använder rostfri kastrull. Vill man ha svart tar man järngrytan. Rå är de små exemplaren allra godast. Perfekt till sallad eller på dippfatet. Smakar hasselnöt. 

Du är duktig på att fota!

0

Fårticka

Charina i ett regnigt halland

31 okt 2006 kl. 08:32

Sådan svamp finns inte här nere.Inte vad jag vet iaf..

0

Fårticka

Gunhild

31 okt 2006 kl. 09:16

Har ni inga granar hos er i Halland? I så fall tycker jag synd om er jag älskar granskogen där är så rofyllt och där finns min älsklingsfågel lavskrikan, som brukar göra mig sällskap. Fårtickan vill nog också ha granskog.

Här finns fårtickan

0

Fårticka

Bo E

31 okt 2006 kl. 15:40

Fina bilder på fårtickan och dess växtmiljö!
Jag hittade stora mängder fårticka i lördags i något mörkare granskog med mindre undervegetation.
De var tyvärr övermogna och sladdriga, ev. frostskadade, men trattkantareller, vanliga kantareller och ovanliga klubbsvampar fanns också, helt utan tecken på frostskador.

Det som förvånade mig mest var att fårtickan verkar vara så okänd som matsvamp då de får stå kvar och sunka ihop i såna mängder…jag överdriver inte om jag skriver hundratals och de var rejält stora också!

0

Fårticka

Susanne E, Dalarna

31 okt 2006 kl. 16:07

Jag har udrat detsamma, Bo. Det är en kunskap som behöver spridas. Den är lätt att lära sig och det finns inga (vad jag vet) giftiga föräxlingssvampar. Den har ett brett användingsområde, flera trådar har dykt upp under hösten med tips. Dessutom finns det rikligt av den-tyvärr inte hos Charina dock ;) Överhuvudtaget kanske den inte finns längs kusterna, där det inte finns så mycket granskog.

0

Fårticka

Bo E

31 okt 2006 kl. 16:31

Den verkar trivas bäst i ganska kuperad gärna bergig granskog.

Har faktiskt aldrig hittat den i typ “granplanteringar” på slät mark.

När jag hittar fina exemplar plockar jag dem gärna.

Det var även en av de få arter förutom kantarell och blek taggsvamp som jag minns att mina föräldrar tog tillvara innan jag själv började plocka svamp.
Därför tror jag att det är gammal svensk tradition att äta fårticka.

Lokalt för Närke - Bergslagen kanske?

0

Fårticka

Gunhild

31 okt 2006 kl. 17:19

är ju en industrisvamp som plockas till försäljning. Man kan genom att tillsätt järn få den att bli svart och sen används den istället för tryffel i leverpastej. Billigare än tryffel.Sök i berggranskogsbackar. Att dom får stå kvar beror i mitt fall på att korgen redan är nog tung av trattkantareller. Den är också ganska tung och skrymmande och bara några få får plats i kepsen.

0

Fårticka

Lena M

31 okt 2006 kl. 17:57

är också vanlig här i Gästriklands-skogar och smakar gott smörstekta. Även utmärkta att panera och steka hela som en biff, eller i svamppytt.
Och Bo E om du läser detta, kantarellerna som jag plockade igår var i fin form, sämre var kondition var frostvaxskivlingen som var larvangripen i mittpartiet.Inte vet jag om det är ett fenomen för den arten?  Men hälften har jag gräddstuvat till middagen åts med fisk och potatis det smakade bra.

0

Fårticka

Bo E

31 okt 2006 kl. 18:01

Ja, man kan ha tur och hitta kantareller som klarat frosten under gräs och mossa.
När det är första frostnätterna verkar det i alla fall här i Närke variera väldigt. Man kan gå 100 meter från ett helt frostat område till frostfri skog med mjuk fin mossa och massor av oskadad svamp för att nån minut senare stöta på isbelagda vattenpölar.
Det är en brytningstid och man letar frostfria fläckar så länge man kan…
Hoppas på lite mer fina höstdagar innan vintern biter sig fast.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone