Jag är, fast ni inte vet det än, ganska okunnig om svamp men älskar att plocka svamp och lära mig mer.
Nu har jag blivit förvirrad igen…
I inlägget nedan om “Vit trumpetsvamp?” finns till väsnter på Peters bild en rödgul trumpetsvamp, eller???
För mig är det en trattkantarell.
Jag tror alltså att jag idag har plockat frusna trattkantareller - se bild! Har jag det eller har jag plockat rödgul trumpetsvamp??
Är detta trattkantareller eller rödgul trumpet?
Det kan vara förvirrande ibland speciellt på bilder men när du ser dom rödgula i skogen kan du inte ta miste. Deras fötter LYSER! Titta på bilden i Maria G.:s inlägg Svampbilder längre ner på sidan. Den är väldigt bra fast hattarna kanske är lite mörka. Fötterna är också väldigt sköra och spjälks lätt sönder.
..du skrev (och jag skrev) att den till vänster är en rödgul trumpetsvamp och det var just det som förvirrade mig. Jag ser en trattkantarell på din bild till vänster.
Jag har plockat en flock rödgul trumpetsvamp i höst också och ser ingen (nåja..) likhet, när jag står där med dem i handen. Tyvärr är de torkade så jag kan inte fota dem..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.