Jag kunde ju inte hålla mig (fjärde dagen på raken..) utan var ute idag och plockade stenhårt frusna trattisar. De ser helt OK ut nu när de ligger på tork.
Min undran är: De djupfrysta trattisar som nu finns i naturen (jag gick förbi mängder på vägen hem…) kommer de att fortsätta vara OK och plockbara om det blir +-grader igen?
Jag är ju ledig på torsdag och tänker i så fall åka tillbaka….
Det brukar inte vara några problem att trattkantarellerna frusit till några dagar och sedan tinat igen. Man bör dock inte plocka de svampar som mörknat i färgen och sedan måste man enligt min erfarenhet ta hand om svamparna snabbare än vanligt. De har en viss förmåga att vilja ruttna lite snabbare efter att ha varit frusna. Annars märks ingen skillnad i kvalitet eller smak.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.