0 372 visningar

33 svar

Vad för svamp?

Alex R

30 okt 2006 kl. 12:09

Ser ut att vara blek taggsvamp men kan lika gärna vara nån annan art taggsvamp.

0

Alex R

30 okt 2006 kl. 12:09

Här är bilderna…

0

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 12:23

Rödgul taggsvamp ser det ut som.

0

Alex R

30 okt 2006 kl. 12:27

Fast den här var aningens blekare än rödgul. Det är därför jag undrar.

0

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 12:28

Du ser det på hur taggarna “växer”, är det en tom ring runt foten, så är de urnupna och då är det rödgul, annars växer de nedåt på foten och då är det blek taggsvamp :=)

0

Kenneth

30 okt 2006 kl. 12:51

Blek taggsvamp…enligt mig! Bra förklaring av Annette!

0

Alex R

30 okt 2006 kl. 13:11

Jag kanske håller med om att det är en ring runt foten där taggarna inte växer men vem kan säga att de inte har vuxit där? De kanske var så små att de ramlat av eller förstörts på något sätt, därför finns rungen kvar. Och färgen är inte helt röd.

0

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 13:14

Min mattelärare sa en gång i forntiden att: -Annette, ett plus ett är två, oavsett vad du anser :=) Det har inte varit taggar i ringen *ler*

0

Alex R

30 okt 2006 kl. 13:21

;)
Om du säger det. Men vad kan man säga om att foten längst upp är mera vit än nån annanstans? Har det någon betydelse?

0

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 13:24

Not a clue…kanske att den delen har varit skyddad av hatten för väder & vind? Snart kommer nån som vet…det brukar vara så :=)

0

Nina A

30 okt 2006 kl. 13:37

jag tycker att det helt klart ser ut som en blek taggsvamp, foten ser mycket maffigare ut än på röd gul(på den sistnämnda är den verkligen patetiskt tunn i jämförelse med hattstorlek)

blek taggsvamp kan variera mycket i utseende och form

0

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 13:41

Det ska bli intressant att se om det kommer nån *, jag är riktigt nyfiken på om jag har lärt mig rätt…

0

Alex R

30 okt 2006 kl. 14:02

Jag kan bara lägga till att svampen var rätt så stor (ca 12cm hög, hatt ca 10cm).

0

Bo E

30 okt 2006 kl. 14:13

Jag tror det är blek taggsvamp på din bild.
Den växer rätt mycket nu och har t o m klarat frostnätter på vissa håll och kan med fördel samlas tillsammans med trattkantareller.

Jag har även hittat rödgul variant som ofta är lite mindre, spensligare och verkar tåla kylan sämre än den kraftiga bleka.

Annetes intressanta synpunkter är helt nya för mig, och stämmer säkert men jag håller med om att taggarna kan ha försvunnit t ex genom att man greppat svampen under hatten vid plockningen…???

0

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 14:15

Tänk för mig är det en klockren “rödgul”, tvekar inte ens…nu är jag nyfiken på ett * svar!

0

Bo E

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 14:18

då måste du ha näpna händer :=) för “ringen” är bara ett par mm :=)

0

Nån med stjärna

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 15:00

vore kul att få veta vilken det är!

0

hur greppa svampen?

Bo E

30 okt 2006 kl. 15:40

Om du tittar noga på bilden så är svampens färg vitare just där jag menar att man kan ha greppat den och därmed avlägsnat några taggar.
Förstår inte riktigt vad du menar med “näpna händer”. Jag greppar nästan alltid svamp på det viset och vickar upp dem ur marken.
I detta exempel vore det konstigt om inte några taggar lossat i händelse av att plockaren greppat på detta vis.

0

Bo E

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 15:53

Jag uttrycker mig nog inte tydligt, jag ser oxå det vita på Alex svamp, men det är inte det jag avser utan titta på Rödgul taggsvamp här på svampguiden, så ser du en markant kant mellan fot och hatt. Där finns en minimal ring som är tagglös, vilket den är på rödgul. På blek växer taggarna ner på foten vilket den ej gör på rödgula normala ex. Det är där jag menar att du har näpna händer/små pyttepytte händer om det är du som åsamkar den ringen…

0

Irene A

30 okt 2006 kl. 15:58

Tvekar lite att lägga mig i det här, men för mig är det där en blek taggsvamp, helt enkelt inte tillräckligt orange för att vara den rödgula.
Det måste påpekas att man ibland träffar på mellanformer som är svåra att sortera in i rätt art. Regeln med nedlöpande/icke nedlöpande taggar som Annette använder sig av, är den som brukar läras ut, men den stämmer inte alltid. I Rymans “Svampar” kan man läsa: *oftast* nedlöpande hos blek taggsvamp, och *oftast* ej nedlöpande hos den rödgula…

Här är en ganska bra bild som visar ett typexempel med “ringen” mellan foten och taggarna på rödgul taggsvamp (och färgen på taggarna som också drar lite åt orange)

http://www.gmcaesaraugusta.com/Fotos/H/H1/Hydnum%20rufescens.jpg

Tycker inte att Alex’ svamp har någon sådan “ring” heller, där är taggarna snarare lite nedlöpande, åtminstone bitvis.

0

greppa taggsvamp

Bo E

30 okt 2006 kl. 15:59

OK, jag trodde det var Alex R:s bild vi diskuterade.

Jag menar att den kan ha haft mer taggar nedåt innan den skördades och att det därmed är troligt att det är den bleka varianten.

De rödgula är som sagt ofta både spensligare och bräckligare och är det väldigt små exemplar brukar de gå sönder om man tar i för hårt med stora grabbnävar.

0

Tack!

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 16:01

Då fick jag ett svar och kryper ner under stenen :=) även om jag faktiskt inte håller med…hade jag plockat den hade jag soreterat den som rödgul…

0

greppa taggsvamp

Bo E

30 okt 2006 kl. 16:16

Javisst, Irenes bild är tydliga rödgula taggsvampar.

Däremot tycker jag att Alex bild ser ut precis som de bleka.

0

greppa taggsvamp

Bo E

30 okt 2006 kl. 16:22

Inte ska nån gömma sig för att vi kan ha lite olika synpunkter på insända bilder, tycker jag.

I de trakter jag plockar svamp är den bleka taggsvampen betydligt vanligare än den rödgula och därmed har man mer erfarenhet av den.
Irenes bild var en bra påminnelse om hur den rödgula ser ut och det tydliggjorde skillnaden mot Alex bild.
Konstigare behöver det inte vara.

Håller med om att det ibland kan vara ganska stor skillnad i färgnyans mellan taggsvampar så att vissa bleka faktiskt är ganska gulröda och vice versa. Fuktiga och lite övermogna exemlpar till exempel.

0

Annette!

Irene A

30 okt 2006 kl. 16:30

Du behöver inte alls krypa ner under någon sten! Det var jättebra att det där blev diskuterat, för jag tror att det är många som undrar hur man ska se skillnad på de två arterna.

Jag var med en gång på en mykologträff där en holländsk taggsvampsexpert medverkade.
En dag flög fan i en av deltagarna som beslöt sig för att sätta honom på prov - hon hade plockat blek taggsvamp (det rådde ingen tvekan om det), valde ut ett exemplar med nedlöpande taggar och ett som inte hade det, frågade vilka arter det var, och expertens svar blev utan att tveka: blek respektive rödgul taggsvamp.

Vi blev en lärdom rikare där: Lita aldrig på experter :-D

0

Tittar fram under graniten

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 16:32

jag skall fortsätta att försöka artbestämma, det är kul…

0

Annette

Susanne E

30 okt 2006 kl. 17:05

Ja, gör du det! :)
Nu fick jag äntligen kläm på skillnaden, som dock inte var vattentät. Bra då vet jag det också! :)
Man ska lära sig någonting nytt varje dag och idag fick jag två lärdomar. tackar!

0

för mig...

Birgitta F

30 okt 2006 kl. 17:20

...så känns i alla fall de ex jag hittat av rödgul taggsvamp som mer “groteska” och oaptitliga på något vis. Taggarna är grövre och rasar av på ett helt annat vis.

0

för mig...

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 17:23

där ser man det urnupna jättebra, men jag håller med om att de såg groteska ut…min son 7 år gillar den rödgula bäst…så jag har plockat ganska många…de varierar i “groteskhet”...*ler*

0

Stefan

30 okt 2006 kl. 17:35

Alla rödgula är inte längre bara rödgula! I senaste numret av den finska svamptiskriften Karstenia finns en artikel om tre rödula taggsvampar, som bara kan åtskiljas med mikroskopets hjälp: rufescens, umbilicatum och ellipsosporum. Dessutom kan det hända att en fjärde art gömmer sig i komplexet. Alla förefaller vara rätt allmänna.

0

Irene A

30 okt 2006 kl. 17:53

Tänka sig - nu väntar jag bara på att de ska utreda hur många arter som gömmer sig i komplexet blek taggsvamp också. Jag tror att det finns ett par olika arter där med.

0

för mig...

Birgitta F

30 okt 2006 kl. 18:54

... kan min mycket väl få namnet
“Hydnum Grotestcus”

0

för mig...

Annette L, Sthlm norr

30 okt 2006 kl. 18:57

*skratt* det mullrar lite här under stenen *ler*

0

Tack allihopa!

Alex R

30 okt 2006 kl. 19:14

Jag märker att det är svårt att bestämma om vilken art det handlar sig om men en sak är säker: alla ätbara. Man kanske kan urskilja de via smaken om man är van?

Jag har lärt mig en hel del jag med och det har varit en bra diskussionsrunda här.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone