Jag tror det är blek taggsvamp på din bild.
Den växer rätt mycket nu och har t o m klarat frostnätter på vissa håll och kan med fördel samlas tillsammans med trattkantareller.
Jag har även hittat rödgul variant som ofta är lite mindre, spensligare och verkar tåla kylan sämre än den kraftiga bleka.
Annetes intressanta synpunkter är helt nya för mig, och stämmer säkert men jag håller med om att taggarna kan ha försvunnit t ex genom att man greppat svampen under hatten vid plockningen…???
Om du tittar noga på bilden så är svampens färg vitare just där jag menar att man kan ha greppat den och därmed avlägsnat några taggar.
Förstår inte riktigt vad du menar med “näpna händer”. Jag greppar nästan alltid svamp på det viset och vickar upp dem ur marken.
I detta exempel vore det konstigt om inte några taggar lossat i händelse av att plockaren greppat på detta vis.
Jag uttrycker mig nog inte tydligt, jag ser oxå det vita på Alex svamp, men det är inte det jag avser utan titta på Rödgul taggsvamp här på svampguiden, så ser du en markant kant mellan fot och hatt. Där finns en minimal ring som är tagglös, vilket den är på rödgul. På blek växer taggarna ner på foten vilket den ej gör på rödgula normala ex. Det är där jag menar att du har näpna händer/små pyttepytte händer om det är du som åsamkar den ringen…
Tvekar lite att lägga mig i det här, men för mig är det där en blek taggsvamp, helt enkelt inte tillräckligt orange för att vara den rödgula.
Det måste påpekas att man ibland träffar på mellanformer som är svåra att sortera in i rätt art. Regeln med nedlöpande/icke nedlöpande taggar som Annette använder sig av, är den som brukar läras ut, men den stämmer inte alltid. I Rymans “Svampar” kan man läsa: *oftast* nedlöpande hos blek taggsvamp, och *oftast* ej nedlöpande hos den rödgula…
Här är en ganska bra bild som visar ett typexempel med “ringen” mellan foten och taggarna på rödgul taggsvamp (och färgen på taggarna som också drar lite åt orange)
http://www.gmcaesaraugusta.com/Fotos/H/H1/Hydnum%20rufescens.jpg
Tycker inte att Alex’ svamp har någon sådan “ring” heller, där är taggarna snarare lite nedlöpande, åtminstone bitvis.
OK, jag trodde det var Alex R:s bild vi diskuterade.
Jag menar att den kan ha haft mer taggar nedåt innan den skördades och att det därmed är troligt att det är den bleka varianten.
De rödgula är som sagt ofta både spensligare och bräckligare och är det väldigt små exemplar brukar de gå sönder om man tar i för hårt med stora grabbnävar.
Inte ska nån gömma sig för att vi kan ha lite olika synpunkter på insända bilder, tycker jag.
I de trakter jag plockar svamp är den bleka taggsvampen betydligt vanligare än den rödgula och därmed har man mer erfarenhet av den.
Irenes bild var en bra påminnelse om hur den rödgula ser ut och det tydliggjorde skillnaden mot Alex bild.
Konstigare behöver det inte vara.
Håller med om att det ibland kan vara ganska stor skillnad i färgnyans mellan taggsvampar så att vissa bleka faktiskt är ganska gulröda och vice versa. Fuktiga och lite övermogna exemlpar till exempel.
Du behöver inte alls krypa ner under någon sten! Det var jättebra att det där blev diskuterat, för jag tror att det är många som undrar hur man ska se skillnad på de två arterna.
Jag var med en gång på en mykologträff där en holländsk taggsvampsexpert medverkade.
En dag flög fan i en av deltagarna som beslöt sig för att sätta honom på prov - hon hade plockat blek taggsvamp (det rådde ingen tvekan om det), valde ut ett exemplar med nedlöpande taggar och ett som inte hade det, frågade vilka arter det var, och expertens svar blev utan att tveka: blek respektive rödgul taggsvamp.
Vi blev en lärdom rikare där: Lita aldrig på experter :-D
Alla rödgula är inte längre bara rödgula! I senaste numret av den finska svamptiskriften Karstenia finns en artikel om tre rödula taggsvampar, som bara kan åtskiljas med mikroskopets hjälp: rufescens, umbilicatum och ellipsosporum. Dessutom kan det hända att en fjärde art gömmer sig i komplexet. Alla förefaller vara rätt allmänna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.