Den här svampen lyckades jag inte själv artbestämma, utan fick ta hjälp - så nu vet jag vad det är…
Det skulle vara intressant att se om några andra här är bekanta med arten, och i vilken miljö ni hittar den.
Den är vitsporig, klibbig på hatten, köttig och stor (hattarna kan bli 10-15 cm).
Vi blev väl lite förvånade eftersom Hans von E föreslog en annan art och du gav oss båda rätt.
Droppklibbskivling är annars inte så förfärligt mårkvärdig. Den hittas ibland i örtrik lövskog i östra Skåne, senast i Dunderbäcken vid Degeberga. Jag tycker dock inte den är vanligare i år än annars.
Chamaemyces fracidus är väl en mycket mer exklusiv svamp - bara funnen på Gotland och i Bohuslän(?). Jag har mig veterligen aldrig sett den.
Nej, inte tvärtom! Hans hade rätt.
Kan vi lämna detta nu :-)
Tyckte bara det var konstigt att en så maffig svamp som växte i stora häxringar har varit osynlig för oss varje gång vi har varit på Gotland tidigare, men kunde hittas just den här hösten när det inte var speciellt gott om andra svampar…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.