0 2552 visningar

50 svar

GPS - Hitta hem

Eva K

30 okt 2006 kl. 16:02

Undrar lite om det är någon som har använt, och är van vid, GPS i skogen för att hitta tillbaka till t ex bilen? Hur pålitligt är det?
Jag känner att mitt letande efter svamp (läs: näsan i backen) SKULLE KUNNA bli ödesdigert, då det är så lätt att bara strosa på.
Eller - finns det andra trix att ta till, som är beprövade och bra, för att inte gå vilse? Hålla koll på solen och klockan brukar jag prova. Men jag har en känsla att det är ren tur som fört mig tillbaka någorlunda nära bilen.
Hur som helst, jag tar tacksamt emot tips och även tips på bra, enkla, inter för dyra, GPS.
(då ska jag önska mig GPS och schysst digitalkamera av tomten)

0

Lena M

30 okt 2006 kl. 16:46

Hej Eva !
Ja det är inte dumt med en GPS.
Min är av märket GARMIN ( Geko 201 ) och priset var 900 - 1000. Kommer inte ihåg exakt.Inköpt på Clas Olsson.

Det finns många funktioner, men jag har bara lärt mig att markera där jag ställer bilen och sedan när jag skall tillbaka, visa närmaste väg ( till bilen ).
Du beror på hur avanserad du vill ha. En nackdel med denna är att den tar ström, så jag brukar ha med mig reserverbatterier för säkerhets skull.

0

Irene A

30 okt 2006 kl. 17:05

Jag använder alltid GPS (min är oxå en Garmin geko 201) + reservbatterier (har dubbel uppsättning laddningsbara) i fickan, när jag ska ut i okända marker, framför allt för att hitta tillbaka till bilen.
Väl ute i skogen är det inte säkert att signalerna når fram hela tiden, men det är inget att oroa sig för. Man kan alltid söka sig till någon glänta eller höjd där det fungerar, så att man kan avläsa riktning och avstånd till en vald position. Den ger mycket mer information än kompassen, som kräver att man hela tiden har haft koll på vilka riktningar man har gått i, och hur långt… Solen går inte att lita på när det blir mulet o.s.v.

Vilken GPS man ska välja, har jag inte så bra koll på, men den ska först och främst vara lätt att använda. Om den ger koordinaterna exakt på metern när, spelar mindre roll.

0

Cicci

30 okt 2006 kl. 17:08

Finns det karta på den sortens GPS som ni pratar om eller går det att lägga in kartor på den?

0

Stina Nordsjælland

30 okt 2006 kl. 19:44

Jag köpte en GPS för 7 år sedan, men måtte ge upp. Kunde aldrig snappa 3 satelliter på en gång. GPS-en var nog för svag, fast den var dyr.

Sedan har jag klarat mig fint på min gamla facon-  två kompasser. Den ena ställer jag rakt in mot den rättning som jag går in i skogen.  Den andra brukar jag löpande till att inställa avvikelser från huvud-routen. När man skall tillbaka är det bara att gå motsatt. Det funkar, och man kommer alltid ut på vägen igen, sällan långt från bilen.

Tror det är lite farligt att bara lita på GPS’en, fast jag gärna vill köpa en ny om tekniken har blivit bättre med åren.

Lykkas det alltid att få satellitkontakt med de märken som är nämnt?

0

Irene A

30 okt 2006 kl. 20:21

Stina, har du försökt att använda din GPS de senaste åren? Tidigare låg det störningar på satellitsignalerna, så att de inte gick att lita på, men numera fungerar det bättre.
Endast en gång i höstas inträffade det att jag inte fick någon satellitkontakt alls. Det var helt öppet, ute på en väg med åkrar omkring, men annars har det fungerat hur bra som helst.

Det som jag tycker är bra med GPS:en är ju att man inte behöver koncentrera sig på kompassen samtidigt som man går och spanar efter svamp, men det är förstås en fråga om bekvämlighet.

Till Cicci: De enkla och billiga GPS:er vi har talat om här, kan visserligen kopplas till en bärbar dator med kartor i, om man vill ha en sån med sig under armen, men idén är snarare att använda den enkelt, i princip bara som en kompass med minne.

Här finns en produktöversikt där man kan välja prisklass mm:

http://www.kelkoo.se/b/a/c_100278823_gps.html

0

Willy D

30 okt 2006 kl. 20:23

Har själv letat efter en bra GPS som är användbar i flera miljöer. Efter att köpt en, efter två års sökande, är vi nu helnöjda. Garmin Quest, som fixar: bilen med detaljrika kartor och röststyrning, extra kartmaterial som Friluftskartan Pro kostnad ca 1 500 kr, med skala 1:50 000 som visar ekvidistanser om 5 m när och detaljer som traktorvägar, stigar, hus, m.m., samt att man kan ladda in båtsportskortet. 20 timmars drifttid med det inbyggda batteriet och vattentät.
Dessutom bra täckning när man går i skog. Och lättanvänd! Och liten, som en mobil.
Spårar sig själv hela tiden=du hittar hem med en knapptryckning.

0

Stina Nordsjælland

30 okt 2006 kl. 20:59

Hej Irene. Nä min GPS (en Magellan)har legat i kommoden i åravis. Det var i Dalsland jag prövade den av, och det var totalt hoppløst. En satellit, undantagsvis två, om jag gick upp på ett berg väl att märka. Antingen är det speciellt dåligt i Dalsland (mobiltelefoner är ochså omöjliga i skogarna där) annars är min GPS för dålig.

Får blod på tanden, när ni säger att era funkar. Men vågar nog inte lämna mina kompasser helt

0

Willy D

Susanne E, Dalarna

30 okt 2006 kl. 22:21

Det lät som du hittat en väldigt bra GPS. Undrar var du köpt den?

Mvh

0

Willy D:s....

Birgitta F

31 okt 2006 kl. 08:47

...hittade jag här , det var nog extra programmet som kostade 1500:-.........

http://www.tbh.se/index.asp?id=2&kat_id=965&prod_id=8238

0

GPS - TACK

Eva K

31 okt 2006 kl. 09:38

Tack alla för fina tips.
Som det verkar behöver den inte alls vara speciellt avancerad för att täcka mina behov.
Någon sa att man kan programera en GPS att hitta tillbaka till fler än ett ställe, så man kanske kan markera ett bra svampställe för att återkomma till det. Kanske inte finns svamp där nästa gång, men tanken är ju lockande.

Tomten kan få välja!

Tack igen!

0

GPS

Kenneth

31 okt 2006 kl. 10:02

Har använt en Garmin eTrex i ett par års tid (betalade 170 USD för den 2004). Det är suveränt att med hjälp av den märka ut sina kantarell- och trattkantarellställen och dessutom hitta till bilen, utan att hela tiden mentalat försöka lokalisera sig i skogen! Inga kartor behövs och man lär sig snabbt använda “apparaten”!

0

Birgitta F

31 okt 2006 kl. 17:12

Hittade pris på en Garmin geko 201
1525:-
kan inte låta bli att lägga in lite av reklamtexten för den:

“Skulle tillvaron i skogen bli lite tråkig och långrandig så erbjuder Geko 201 fyra interaktiva spel att fördriva tiden med. Jaga en virituell ödla i Geko Smak eller se hur man kan göra navigationen lite roligare i Nibbons och Virtua Maze”

Låter som en måste bara ha grej eller ???  = )  lmao (laughing my ...off)

0

GPS - Hitta hem - Brigitta F

Eva K

31 okt 2006 kl. 18:56

Tack för detta fina tips, låter som ett bra alternativ, när svamparna lyser med sin frånvaro..
Om det nu skulle hända. *lmao too*

0

Gunilla

31 okt 2006 kl. 19:03

Begriper mig inte riktigt på såna här saker men kan denna vara nåt ni som förstår mer.Priset verkar ju väldigt rimligt.http://www.pixmania.com/se/se/445785/art/magellan/gps-vandring-explorist-10.html#fichetechnique

0

Pedal Öland

31 okt 2006 kl. 19:31

Vi har köpt en sådan, men från net on net. Det är väldigt smidigt att handla från dom, man länkas in på sin bank och betalar när man beställer den. Snabb leverans och billigt pris. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=102828

0

GPS - med spel

Birgitta F

31 okt 2006 kl. 20:26

Kunde bara inte låta bli…hoppas mitt försök blir bra..

GPS med ödle-spel

0

Birgitta F

Eva K

31 okt 2006 kl. 20:29

Du är allt en finurlig fena du!
Ha ha ha

0

Birgitta F

Birgitta D

31 okt 2006 kl. 23:34

Fans det inget spel hitta blomkålssvampen

0

GPS- Hitta hem

Marita L

1 nov 2006 kl. 12:25

Har en G. geko 201 som jag är mycket nöjd med MEN ta alltid med extra batterier för den slukar ström.

0

Finns det ingen GPS...

Salasias

1 nov 2006 kl. 12:58

..som har laddbart batteri typ mobiltelefon?

Jag hatar “lösa” batterier…. även om de är “laddbara”

0

GPS- Hitta hem

Irene A

1 nov 2006 kl. 13:06

Vi är tydligen flera som har just den modellen. Jag skulle vilja tillägga att den brukar få bra betyg för att den är lättanvänd, men ett minus för små och grötiga siffror på displayen om man har behov av att kunna läsa dem. Tyvärr har jag inte haft tillfälle att jämföra med några andra GPS-er.

Den tar hårt på batterierna, det är sant. Särskilt i början när man gärna vill ha den på hela tiden för att kontrollera hur och var den fungerar, och få se hur krokigt man har gått - men det räcker oftast att markera platsen dit man vill hitta tillbaka, och sen ha den avstängd tills den behövs (dvs OM den behövs). Extra batterier bör följa med som en extra säkerhet ändå.

0

GPS- Hitta hem

Ove

1 nov 2006 kl. 14:36

Jag har i ett par år använt min Geko 201 utan problem (förutom batterislukandet). Enkel att använda och som sagt i tidigare inlägg så tröttnar man snart på att titta på “spåret”. Man startat sin GPS vid tex bilen och sätter en “flagga” och stänger sedan av den. Bara att virra omkring tills man vill hem igen och då är det bara att starta GPS’s och hitta hem :).

0

GPS- Hitta hem

Marita L,

1 nov 2006 kl. 14:54

Det är sant vad du säger Ove. Jag har nog “slösat” en massa batterier för att jag har försökt att lära mig alla funktioner. Jag kommer nog också att kunna stänga av och spara batterierna.

0

GPS- Hitta hem

Eva K

1 nov 2006 kl. 15:00

Vi har geckos x 2 (leopard)- jag kanske kan spårträna dem??
(blir billigare så)

Kunde inte låta bli ;P

0

GPS- Hitta hem

Marita L

1 nov 2006 kl. 15:04

Ha, ha, ha..
Har du nån bok i ämnet? Läser just nu om hur man lär sig spåra svamp med hund. Det kanske finns för ödlor också*lol*

0

GPS- Hitta hem Marita L

Eva K

1 nov 2006 kl. 15:14

Näe.. Jag har tyvärr inte det. Men jag tror mer på hundar. Våra ödlor jagar sånt som rör sig (syrsor)..

Min syster har ett par kinesiska nakenhundar och de verkar ha väldigt bra luktsinne.
Dessutom äter de vad-som-helst, så svamp borde ju vara “attraktivt” även för dem. Tåls att forskas i. Jag, för min del får stel nacke, vingelsyn och yrsel av för lång tids svampletande. Motsv dykarsjuka kanske.. ha ha
Skulle helt klart uppskatta hjälpen i letandet..

Kanske hittar du nå‘t här (snabbgooglade):
http://www.canis.se/redirect.php?target=/bibliotek/artikler.php?id=36

0

GPS- Hitta hem Marita L

Eva K

1 nov 2006 kl. 15:23

Blivande svampspårare?

Meet Elvis & Precilla!

0

GPS- Hitta hem

Kenneth

1 nov 2006 kl. 15:25

Vad har ni för billiga batterier där i “Svedala”? Om ni tror att apparaten slocknar i skogen, ta då med er extra batterier (för säkerhets skull)! En bra GPS-applikation är att märka ut de fasta polis-kamerorna då ni rör er på landsvägarna! Fort har ni GPS:en betald, då ni slipper dryga hastighetsböter! Billig försäkring!?

0

Eva K

Marita L

1 nov 2006 kl. 18:03

Vilka bedårande ödlor. För 20-talet år sen hade mina barn vattensalamandrar. Dom är faktiskt jätteintressanta. Jag gillar dessutom andra kräldjur, bl.a ormar

0

GPS- Hitta hem

Marita L

1 nov 2006 kl. 18:04

Jag är förvånad över alla praktiska användningsområden.*lol*

0

per d

1 nov 2006 kl. 23:38

kanske inte direkt en gps, men slå in numret på någons mobilnummer så kan du se var personen och mobiltelefonen befinner sig just nu. kan vara bra att ha…..........
http://www.celtascortos.org/moviles/index2.htm

0

Salasias

1 nov 2006 kl. 23:47

Den var lite kul…

0

Gula

2 nov 2006 kl. 00:05

Tänk, jag NÄSTAN trodde på det….

0

Min svägerska och jag...

Salasias

2 nov 2006 kl. 00:19

..befann oss på samma ställe! Vart ska detta leda?

0

Min svägerska och jag...

per d

2 nov 2006 kl. 00:21

.....tagna på bar gärning…..
storebror ser allt ! ss

0

Gula

7 dec 2006 kl. 21:29

För alla som tänkt sig detta i julklapp eller som tänkt GE en sån i julklapp lyfter jag upp den här tråden. Letade själv ferbrilt efter den… Tänker önska mig….

0

Nina H, Sthlm norr

7 dec 2006 kl. 22:08

Jag med, har kollat runt på internet, men vet ännu inte vilken modell.
Vill inte ha en massa extra finesser, men gärna kunna använda både i bilen och i handen.
Bra kartor och möjlighet till uppgradering.
Någon????

0

Framför allt skulle jag...

Salasias

7 dec 2006 kl. 22:11

...vilja slippa lösa batterier. Jag vill ha en som laddas som mobilen…
Finns det?

0

Framför allt skulle jag...

Birgitta F

7 dec 2006 kl. 22:12

íngen som vill ha en med ödle-spel då lol… skojar

0

Nina H & Salasis

Göran H

7 dec 2006 kl. 22:26

Nina, åk in till Car Care i Rondellen i Väsby. Prata med Kent eller Anna. Förklara vad du är ute efter och de har nog svaret.

Salasis, de flesta nya GPS:er har mobilladdare. För övrigt så har de nya GPS:erna batterier som klarar 4-5 timmars drift.

Glöm inte att lägga in Friluftskartan PRO i GPS:en. Själv har jag Svealandsdelen.

0

Men batterier...

Nina H, Sthlm norr

7 dec 2006 kl. 22:28

...kan man ju alltid ha med extra, om utifall att….
Råkar den inte vara laddad är du ju körd!

0

Tack för tipset Göran H

Nina H, Sthlm norr

7 dec 2006 kl. 22:29

Ligger ju åt rätt håll också.

0

Usch då...

Salasias

7 dec 2006 kl. 22:46

..ska man lägga in nåt själv också....
60-åringar brukar ha svårt för sånt…..
Jag skiter i om lösa batterier varar 4-5 timmar. Jag vill bara inte ha dem…

Trösetrikt att det finns “mobilladdade” GPSer

0

Usch då...

Göran H

7 dec 2006 kl. 22:53

Men lilla Salasis, du lägger naturligtvis inte in nå´t själv. Du talar om för leverantören hur du vill ha din GPS, så fixar han/hon det. Lösa batterier som klarar sig i fält 4-5 timmar (om man inte skiter på dom) är bättre än batterier som tar slut efter 30 min.

0

Mitt mobilbatteri...

Salasias

7 dec 2006 kl. 22:56

..håller i 3-4 dagar… Nokia…

0

Suck...

Göran H

7 dec 2006 kl. 23:17

På min byrå (en trämöbel oftast förekommande i hallar) ligger en Nokia 5140 med fantastiskt bra batterihållbarhet (vilket härligt ord). Så en dag dristade jag mig till att köpa ett GPS-skal till denna telefon. När man slog i gång den säckade batteriet ihop och var slut innan jag passerat tröskeln till ytterdörren. DVS. kravet på mobiltelefonbatterier är ej att jämföra med kravet på batterier till GPS:er.  Men som sagt, det finns ju mobilladdare.

0

Mitt mobilbatteri...

Nina H, Sthlm norr

7 dec 2006 kl. 23:18

...men inte om du pratar hela tiden i mobilen. Väl? GPS:en är väl på hugget hela tiden man har den på. Eller??
(Varför vet man så lite, varför hängde man inte på teknikerevolutionen redan från början, varför trodde jag att “miniräknare, det är väl bara en tillfällig fluga” o.s.v.)?

0

Mitt mobilbatteri...till Salasias

Nina H, Sthlm norr

7 dec 2006 kl. 23:20

och vederlades ju av Göran H:s svar som snirklade sig in emellan.

0

Mitt mobilbatteri...

Göran H

7 dec 2006 kl. 23:24

Nina, du har bara GPS:en på när du lägger in din position där du går in i skogen (ex. vis bilens pos.) Om du sen inser att du gått vilse tar du fram GPS:en, startar den och söker “bilens position”
Sen är det bara att trava på i den riktning som pilen visar. Varken du eller Salasis kommer att ha några som helst problem med batterier.

0

Spåra dej hem

Conny

8 dec 2006 kl. 01:40

Hej Eva K!
Du gör ett viktigt inlägg. Att gå vilse är ju högst realistiskt och ett antal personer gör det varje år, tyvärr en del med tragisk utgång. GPS är ju ett utmärkt hjälpmedel. Dock är det ett hjälpmedel och den kan slockna och därmed har du gjort dej beroende på tekniken.

Jag vill föreslå följande. Var uppmärksam och lär dej dina spår du sätter. Då kan du följa dem tillbaka. Det ger dessutom en utmärkt närvaroträning som gagnar din passion att hitta svamp. Du kan även göra medvetna och avsiktliga spår som markeringar, tecken av stenar, grenar osv. Stanna upp på platsen och lär dej se spåren från båda hållen, dvs i riktning in i skogen och ut ur skogen.

Lycka till
Conny
Tracker school.se

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone