0 320 visningar

3 svar

Sotriskor

Elisabeth Jansson

27 sep 2001 kl. 00:05

Jag tror att jag äntligen har hittat sotriska.
Den lär ska vara god utan att avkokas!
Har stt den vid ett tillfälle för många år sedan.
Den jag hittade var inte sot-svart i Rymans bok finns det angivet en närstående art som heter lactárius picinus.
Jag hittade mina riskor på kalkrik mark, det är inte rökriska, den fanns där också.
Om det är L.picinus,
går det även att äta den utan att koka av den?
Riskan hade vit saft och rodnade lite i foten, när man bröt den, smaken var mild

0

Mattias Andersson

3 nov 2001 kl. 21:33

hmm…Sotriskan ska växa på kalkfattig mark. L. picinus ska ha skarp saft och är alltså oätlig. Sotriskan är ändå inte svår att känna igen med sina vackert mörka färger på hatt och fot kontrasterande mot de vita skivorna. Den hopsnört rynkade fottoppen är också ett bra kännetecken hos sotriska.

0

Birgitta F

22 sep 2006 kl. 11:18

Kan detta vara en sådan ?
Fanns flera ex där jag var , fick lite dåligt samvete över att ha burit hem en…bär nog tillbaka den…Kan torkan ha gjort skivorna så gula ?

0

Tony S

22 sep 2006 kl. 11:57

Det är en sotriska du har hittat Birgitta. Sporpulvret är gulockra till färgen och skivorna kan därmed bli lite gulaktiga på äldre exmplar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone