0 90 visningar

4 svar

Riddarmusseron

Gunilla

16 sep 2004 kl. 19:53

Ställde en fråga 9/9. Nu har den hamnat så långt ner att den kanske inte upptäcks längre , och jag fick inget svar, så jag provar igen.Finns det någon senare forskning (efter 2001) och betraktas den i så fall fortfarande som giftig?

0

Irene

16 sep 2004 kl. 21:25

Du fick inget svar av mig förra gången eftersom jag inte har någon information om pågående forskning. Däremot finns det dokument på webben om senare förgiftningsfall:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14569913&dopt=Abstract
och om riddarmusseronens höga halter av skadliga ämnen i jämförelse med andra svamparter. Det finns även uppgifter om att den innehåller ämnen som blockerar de enzymer som arbetar i våra tarmsystem, de som normalt klarar av att bryta ner de flesta skadliga ämnen i svampar.
Nåja, jag är ingen expert på toxikologi, men min personliga åsikt är att riddarmusseronen *ska* betraktas som giftig, eftersom det finns risk för överdosering av skadliga ämnen från den.

0

Andreas

17 sep 2004 kl. 12:28

Det finns fall av muskelförtvining/muskelsmärtor i New England som satts i samband med förtäring av riddarmusseron.
Mer information kan du få på http://www.slv.se, sök opå riddarmusseron.
Den kommer inte med i min svampkorg längre iallafall…

0

Irene

17 sep 2004 kl. 17:20

Den här uppsatsen kanske är bekant från 2001:
http://members.chello.se/svampkonsulent/riddarmusseron.html

Visst kan man, som vissa av de svenska svampexperterna som intervjuades då, vara skeptisk till den studie som gjordes med möss efter dödsfallen,
men det finns fördenskull inget skäl att kräva fortsatt svensk forskning för att kunna gå ut och varna för riddarmusseronen.
Självklart ligger det bakom detta ett egenintresse hos folk på universiteten - ett osökt tillfälle att försöka utverka projektpengar för egna studier…

0

Aneers Öberg

17 sep 2004 kl. 21:39

Jag är väldigt tveksam till att våra riddarmusseroner här i Sverige innehåller någon typ av gift. Jag tror helt enkelt att det är en helt annan art man hittat i Frankrike.Detta var ett hett ämne när jag gick konsulentutbildningen för några år sedan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone