Det ante mig att det fanns annat att välja på. Eftersom skivorna var så ljusa tog jag för givet vitsporig, men jag ser ju likheterna med Ph lenta. Så fick man lära sig en annan ny art istället. Tack Irene, jäkla bra när man får snabb vägledning så här av mykologer som kan.
Någon rättikdoft kunde jag aldrig känna att den luktade däremot.
Limacella illinita: slemmig klibbskivling
Pholiota lenta: slemflamskivling
Den här länken är användbar om man känner till det vetenskapliga namnet och vill veta mer om arten:
http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svamp1.asp
Ungefär så.. flamskivlingar är en undergrupp till tofsskivlingarna, släktet Pholiota.
Varken klibbskivlingar eller flamskivlingar hör till matsvamparna, men är inte giftiga heller, så de finns såklart inte med i matsvampsböckerna som bara brukar innehålla ett litet urval av de vanligaste och mest kända arterna (och varningar för de allra giftigaste).
Angående de svenska namnen, följer de inte de vetenskapliga släktnamnen till 100%. Lite rörigt är det t.ex. med både trattskivlingar och musseroner i släktet Lepista.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.