0 350 visningar

8 svar

Kan det vara denna art ?

Uno M

31 okt 2006 kl. 12:00

Insamlad 061028 i Torkesvikens naturreservat intill Svartälven i Karlskoga. Har kommit till att det är Limacella illinita, vitaktig och väldigt slemmig. Ny art för mig i så fall. Anses tydligen sällsynt

0

Irene A

31 okt 2006 kl. 12:47

Är du alldeles säker på att den är vitsporig? För jag tycker att den är mer lik Pholiota lenta - i så fall brunsporig…

0

Uno M

31 okt 2006 kl. 15:12

Det ante mig att det fanns annat att välja på. Eftersom skivorna var så ljusa tog jag för givet vitsporig, men jag ser ju likheterna med Ph lenta. Så fick man lära sig en annan ny art istället. Tack Irene, jäkla bra när man får snabb vägledning så här av mykologer som kan.
Någon rättikdoft kunde jag aldrig känna att den luktade däremot.

0

kobran

31 okt 2006 kl. 15:17

...och vad kan en sådan luring kallas på ren svenska då??

0

Irene A

31 okt 2006 kl. 15:24

Limacella illinita: slemmig klibbskivling
Pholiota lenta: slemflamskivling

Den här länken är användbar om man känner till det vetenskapliga namnet och vill veta mer om arten:

http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svamp1.asp

0

kobran

31 okt 2006 kl. 15:27

Helt nya namn för mig.
Det låter ju knappast som något ätbart, kanske därför man missat dem.
Sällsynta också?

Är klibbskivling och flamskivling olika “släkten” som det finns olika varianter av ungefär som spindelskivlingar eller kremlor?

0

Irene

31 okt 2006 kl. 16:11

Ungefär så.. flamskivlingar är en undergrupp till tofsskivlingarna, släktet Pholiota.

Varken klibbskivlingar eller flamskivlingar hör till matsvamparna, men är inte giftiga heller, så de finns såklart inte med i matsvampsböckerna som bara brukar innehålla ett litet urval av de vanligaste och mest kända arterna (och varningar för de allra giftigaste).

Angående de svenska namnen, följer de inte de vetenskapliga släktnamnen till 100%. Lite rörigt är det t.ex. med både trattskivlingar och musseroner i släktet Lepista.

0

kobran

31 okt 2006 kl. 16:22

Tack Irene!

Nu återstår att se om man hittar någon flamskivling.

Ibland har det konstigt nog fungerat så.

Man har lärt sig en ny svamp här på forumet, och efter nån vecka stött på den i skogen!

0

hungrig

31 okt 2006 kl. 16:27

De som inte är matsvampar men inte heller giftiga, betyder det att de smakar vidrigt så ingen vill äta dem eller är de bara helt smaklösa?

Kan kanske vara både och…eller?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone