finns det gott om vid älven. Nu undrar jag om det är samma art på mina tre bilder? Jag har plockat ex. för att göra skyltar av och det kommer varje år nya stora “flygande tefat” jag undrar också hur lång tid det tar för dem att göra slut på stubben?
Jag använder lackerade tickor av olika slags till pynt i juldekorationer som jag framställer. Det går aldrig mask i de hårda träboende, men för en säkerhets skull får de ett par minuter i mikrovågsugnen innan jag använder dem. Det tar kål på allt.
PS. Är det någon som har erfarenhet med att framställa fnöske av tickor. Kunne tänka mig att lära metoden. Fann en museumsuppskrift som inte funkade särskilt bra.
Leta på internet du får massor med svar. Annars kan du försöka själv. Ta en färsk fnöskticka och skär ut den mjuka delen (den som är ljusast på min genomskärningsbild), sen knådar du den mellan fingrarna tills den blir tunn som mocka. Jag har provat själv. bra terapi om man har svårt att hålla händerna i styr.
Tickor som man inte vill ha ohyra i skall frysas, tinas upp , frysas igen osv, 5 ggr. larverna klarar kylan från husållsfrys bra , men inte den snabba omställningen vinter, sommar, vinter, sommar,
Tillverkning av fnöske. ta den biten av köttet som är över rör, under hattskorpa, koka svampen i kaustiksoda (akta ögonen) du kan använda lut gjort på björkaska, men det går snabbare med kaustik.
skölj i vatten , banka din fnöskebit med en träklubba , slå innifrån och ut, så blir den större och tunnare. du kan läsa lite mer om fnöske här
http://www2.nrm.se/kbo/krypt/fomfom.html.se
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.