0 340 visningar

15 svar

Glädjestubbar..

Gunhild

31 okt 2006 kl. 12:15

finns det gott om vid älven. Nu undrar jag om det är samma art på mina tre bilder? Jag har plockat ex. för att göra skyltar av och det kommer varje år nya stora “flygande tefat” jag undrar också hur lång tid det tar för dem att göra slut på stubben?

0

klas jaederfeldt

31 okt 2006 kl. 12:29

1 och 3 är platt-ticka, 2 vet inte

0

Dom här då...

Gunhild

31 okt 2006 kl. 12:52

Undrar om det inte är platt-ticka alla ex.det är en väldigbvariation på dem

0

Dom här då...

Tony S

31 okt 2006 kl. 13:49

Gunhild, din bild 2 kan inte vara platticka. Det ser ut att vara en tunnköttig, mindre ticka som exv. svedticka. Men det vet du säkert redan. Kanske du länkade fel bild?

Samlingen på tilläggsbilden ser däremot ut att helt bestå av platticka.

0

Dom här då...

Gunhild

31 okt 2006 kl. 20:10

Neej men jag ville få svar trodde nog att även dessa ( bild 2)var platt-tickor, Tony jag ska titta närmare på dem till våren nu är det snöstorm här hos mig. Bra att ha nåt att se fram emot.

0

Skyltar

Helena A

31 okt 2006 kl. 21:10

Blev bara så nyfiken…...
Hur gör du skyltar av svamparna????

0

Skyltar...Helena

Gunhild

2 nov 2006 kl. 09:49

Plocka en stor färsk platt-ticka och skriv ditt namn på undersidan Du kan använda den som namnskylt

Platt-tickeskrift

0

Skyltar...Helena

Helena A

2 nov 2006 kl. 10:00

Vad fint!!!!!!
Vilken bra idé att använda såna svampar till det.

0

Skyltar...Helena

klas jaederfeldt

2 nov 2006 kl. 11:32

0

Skyltar...Helena

Lena M

2 nov 2006 kl. 12:39

Ja Klas, vad vissa människor är kreativa, vacker !

0

Skyltar...Helena

Helena A

2 nov 2006 kl. 12:50

Oj!!!!!!!
Så otroligt vacker!!!!!!!
Tänk vad svamp kan vara bra till mycket.

0

Konservering!

Elisabeth Jansson

3 nov 2006 kl. 01:42

Hej!

Är det inte viktigt att behandla tickorna, så att det inte börjar krypa i dem.
Hur gör man Klas?

0

Konservering!

Stina Nordsjælland

3 nov 2006 kl. 07:28

Jag använder lackerade tickor av olika slags till pynt i juldekorationer som jag framställer. Det går aldrig mask i de hårda träboende, men för en säkerhets skull får de ett par minuter i mikrovågsugnen innan jag använder dem. Det tar kål på allt.

PS. Är det någon som har erfarenhet med att framställa fnöske av tickor. Kunne tänka mig att lära metoden. Fann en museumsuppskrift som inte funkade särskilt bra.

0

Fnösketillverkning...Stina

Gunhild

3 nov 2006 kl. 09:11

Leta på internet du får massor med svar. Annars kan du försöka själv. Ta en färsk fnöskticka och skär ut den mjuka delen (den som är ljusast på min genomskärningsbild), sen knådar du den mellan fingrarna tills den blir tunn som mocka. Jag har provat själv. bra terapi om man har svårt att hålla händerna i styr.

0

klas jaederfeldt

3 nov 2006 kl. 10:14

Tickor som man inte vill ha ohyra i skall frysas, tinas upp , frysas igen osv, 5 ggr. larverna klarar kylan från husållsfrys bra , men inte den snabba omställningen vinter, sommar, vinter, sommar,

Tillverkning av fnöske. ta den biten av köttet som är över rör, under hattskorpa, koka svampen i kaustiksoda (akta ögonen) du kan använda lut gjort på björkaska, men det går snabbare med kaustik.
skölj i vatten , banka din fnöskebit med en träklubba , slå innifrån och ut, så blir den större och tunnare. du kan läsa lite mer om fnöske här

http://www2.nrm.se/kbo/krypt/fomfom.html.se

0

Stina

3 nov 2006 kl. 15:17

Tack Klas och Gunhild för svar. Så vill jag försöka igen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone