0 232 visningar

5 svar

stubbsvampar

Lena M

31 okt 2006 kl. 17:43

Förmodligen det sista i svampväg som jag fotograferat i år och det var i lördags. Den kastanjebruna, 3-6 mm stor växte emellan bark och träd på en gammal stubbe och det fanns många.
De andra gula, ( lj.beiga ) också på en stubbe i närheten. Flera i varienande storlekar på rötter som låg ovan jord. Är det föränderlig tofsskivling igen ?

0

Birgitta F

31 okt 2006 kl. 18:09

Bild 2 ser ut som rökslöjskivling.
Väl värda att ta till vara i så fall.

0

Lena M

31 okt 2006 kl. 18:18

Tvivlar på att jag vågar mig på dem, det finns så många stubbsavmpar som är lätt att förväxla innan man lärt sig. Och förresten, nu ligger de under ett två dm tjock snötäcke. Tack för svaret Birgitta.

0

Lena M

Birgitta F

31 okt 2006 kl. 18:42

Försöker lokalisera dig men lyckas inte , lite kul eftersom vi plockat liknande svampar ungefär samtidigt.

0

Lena M

Lena M

31 okt 2006 kl. 19:09

Hur menar du Birgitta ? Var jag bor ? I Gästrikland, Torsåker.
Har du fortfarande strul med att komma in på hantverkslistan? OM du visste vad jag slet mitt hår innan jag kom in på rätt spår, men trägen vinner.

0

bara nätet...

Birgitta F

31 okt 2006 kl. 19:49

...stabiliserar sig ska jag nog ta mig dit.Gästrikland verkar trevligt förutom snön just nu = )

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone