Har försökt läsa tidigare inlägg men blir inte riktigt klok… Har hittat nåt som jag med 99% tror är en mjölskivling, ser precis ut som bilderna i databasen. Skivor som går ner mot foten, doftar mjöl (kanske) osv. Absolut ingen bolmörts. Men kan den förväxlas med ytterligare något? Hittade dessa i gräsmattan samt i hästkastanjallén. Rosa sporer. Kan tyvärr inte skicka bild, min “sladd” är borta sen flytten. En fast spröd, rätt stor svamp.
klart rosa, då kan det inte vara en gifttrattskivling. och med tanke på att skivorna går ner på foten inte heller en bolmört. Doftar jättegott, mjöl, tja, min man säger att den doftar svamp… Samma konsistens som den gula kantarellen, något fastare kanske och mkt fräsch. Den bara längtar efter att få bli lite smörstekt…
har nu fått lite lokal experthjälp. Med största sannolikhet var det clitopilus prunulus (mjölskivling) jag hittade. Ser precis ut som på bilderna i databasen. Däremot har den en “syster” som också anses vara ätlig som heter clitocybe geotropa kallas för tête de moine på franska (munkhuvud). Har googlat men hittar inget på svenska. Nån av stjärnorna som vet?
I vilket fall som helst är mjölskivlingen numera uppäten och något av det godaste i svampväg jag ätit. Den tappar mycket lite vätska och är “al dente”, lite som bläckfisk i konsistensen. För att särskilja den från ex bolmörtskivling eller gifttrattskivling är att skivorna går ner på på foten och att svampen är fast i konsistens. Jaja, finns jag inte på forumet i morgon har jag ätit min sista svamp men det var det värt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.