Skulle vilja veta om det kan ha varit en läderboll jag hittade i Skåne (nära Genarp) härom dagen. Vill gärna veta litet mer om den svampsorten i så fall: matvärde, tillagning, var den brukar växa, storlek, kännetecken, förväxlingsrisker…
Först trodde jag att jag hade hittat mina första små exemplar av jätteröksvamp. Hade ingen svampbok med mig men sparade ett exemplar och tog med hem. När jag tittade efter fick jag för mig att det kanske var läderboll istället.
Svampen var ganska rund men aningen större på bredden än på höjden, runt 6-8 cm i diameter, ingen fot, kanske 2 mm tjock “hud” som var litet seg (kanske kan kallas läderartad med litet god vilja). Ytan var till stora delar vit eller mycket ljus, men hade områden med uppbruten litet ljudbeige färg.
Innanmätet på ett exemplar jag delade på plas var helvitt men hemma fann jag kraftig gul missfärgning utom nära skinnet. Lukten påminde om vårtig röksvamp tycker jag.
Är jätteröksvamp “alltid” större än såhär?
Tackar & bugar för eventuella svar. :-)
Ser att du inte fått något svar på frågan om läderbollen. Jag har ingen egen erfarenhet av den, men den har varit på tapeten här tidigare:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=12256&fnr=1&sok=Läderboll&Start=0&Offset=50&5
Jag blir lite tveksam till läderboll när du skriver “lite” seg hud. Formen och måtten skulle även kunna stämma med skålröksvamp, Calvatia utriformis, som visserligen brukar ha en kort och bred fot, men ibland är den otydlig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.