0 269 visningar

6 svar

stor svamp

Birgitta D

31 okt 2006 kl. 22:55

Dessvärre ingen skarp bild. Stor som en kungschampinjon, utan fjäll, ljust gul med mörkare mitt, fot samma färg som hattkanten. Skivor fria mörkt gråbruna i kanten ljusare in mot hatten som är köttig. Växte i gammal granskog med mossa och barrmattor nära ridskola. Luktar svagt anis. Bilden är 1 dag gammal.

0

Nina A

31 okt 2006 kl. 23:23

jag tycker att det ser ut som en gammal snöbollschampinjon

hittade likadana
snöbollschampinjoner på “mitt” ställe (de som vuxit där hela säsongen ut har varit vackert vita, kanske frosten gör dom bruna?)

0

Birgitta D

31 okt 2006 kl. 23:26

Var inne på det men dom små hade samma färg och den luktade gott av anis alltså ingen giftchampinjon. Nu är bilden dessutom mörkare än i verkligheten.

0

Nina A

31 okt 2006 kl. 23:37

det är nog en av de ätliga champinjonerna(doften beskrivs ofta som “bittermandel” eller “anis”)

dock vet jag inte matvärdet?
vad säger ni andra?kan man äta champinjoner som fått sig ett och annat frostnyp, eller är det bara att låta ligga kvar?

0

Hans Myhre

31 okt 2006 kl. 23:52

Birgitta, kan jeg modifisera ditt bilde, lage det ljusare og legge det inn igjen?

0

Stor svamp

Hans v E

1 nov 2006 kl. 13:13

Nog är bilden skarp, men den är för mörk!

0

Bo E

1 nov 2006 kl. 13:32

Matvärdet hos en snöbollschjampinjon kan man nog bara avgöra om man har den i handen och bedömer doft, konsistens och smak. Är den inte slafsig eller full av mask finns det väl ingen anledning att kassera den, om man har nån lämplig mat på gång som skulle kunna piffas upp av champinjon.
Hacka ned den i en champinjonsås t ex….skulle nog jag göra i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone