0 1092 visningar

12 svar

Hydnum umbilicatum?

Hans Myhre

31 okt 2006 kl. 23:55

Har denne fra bøkeskog, ser ut som en smultring med hullet i midten. Dette huller fortsette ned i stilken. Er Hydnum rufescens og Hydnum umbilicatum samme art eller er det to forskjellige?

0

Uno M

1 nov 2006 kl. 07:29

0

Birgitta F

1 nov 2006 kl. 07:37

Hur går man till väga för att särskilja dessa ?
Jag kan hämta några exemplar av den “groteska” varianten jag hittade tidigare och skicka per post till den som vill..

0

Hans Myhre

1 nov 2006 kl. 08:25

Jeg får inte up nogon side på den adressen Uno M ??

0

Birgitta

1 nov 2006 kl. 08:29

Väldigt lika bilder.

0

Irene A

1 nov 2006 kl. 14:36

Jag undrar också var man kan hitta belägg för att vi har två olika arter. En del anser att de är synonymer, för andra är umbilicatum en nordamerikansk motsvarighet till vår rufescens.

Uppgifterna om miljön för umbilicatum varierar också. Enligt artikeln i SMT är det en lövskogsart, men i Nordamerika går den i både barr- och lövskog. Ingenting skiljer dem åt mikroskopiskt om man samlar uppgifter från flera håll (båda har något större sporer än H. repandum som de jämförs med).

Man kan knappast basera artbestämningen enbart på hålet i hatten, för det har jag ju sett att en del exemplar kan ha ibland.

Här finns en artikel (obs, pdf-fil) med en rapport från en DNA-undersökning av detta komplex inom släktet Hydnum:

http://www.plantslo.org/Kongres/PDF/1%20Filogenija-FINAL.pdf

Slutsatsen där, är att inomartsvariationen hos H. rufescens är för stor för att kunna skilja ut H. umbilicatum som egen art.
Med reservation för att de inte hade någon europeisk “umbilicatum” med i testet… men om det skulle finnas en sådan som är artskild från den amerikanska, ska den ju inte ha den amerikanska artens namn heller.

0

Uno M

1 nov 2006 kl. 15:45

Artikeln jag försökte hänvisa till handlar om indikatorsvampar i natura 2000 områden. Där finns både bild och text om denna art, som någon Lüderich tydligen anser är en art.
Står att läsa i Svensk mykologisk Tidskrift Nr 26 (2) 90 - 95 2005

0

Bo E

1 nov 2006 kl. 16:11

Vad är en Hydnum umbilicatum?

Tycker mest den liknar en rödgul taggsvamp?

Fick inget napp i databasen på namnet i alla fall.

Kollar google får vi se om jag behöver återkomma…

0

Irene A

1 nov 2006 kl. 16:17

Här finmns en Hydnum-nyckel där den nya arten H. ellipsosporum finns med, men H. umbilicatum saknas:

http://www.sci.muni.cz/botany/mycology/hydna.htm#hydnum

Kanske Stefan som har läst Karstenia, har mer information?

0

Bo E

1 nov 2006 kl. 16:18

Det var på hydnum man skulle söka i databasen.

Men Hydnum umbilicatum fanns bara på google.
Om jag skummade texten rätt så är det en ätlig taggsvamp med söt smak som kan ha beska varianter, men som tydligen rekommenderas att plocka.
På de bilder som fanns där såg den mer ut som blek taggsvamp.

Tja…en lekman som jag skulle nog inte ha lätt att identifiera den exakt i skogen, men visst kanske man skulle känna skillnad i smak då?

Förmodligen en raritet som man inte har stor chans att få med hem eller…?

0

Stefan

1 nov 2006 kl. 17:27

Artikeln i Karstenia 46(1) är skriven av Seppo Huhtinen och Juhani Ruotsalainen, kända svampforskare alltså. Så här går sammandraget till artikeln (min översättning från engelskan):

“Nya obeservationer avslöjade stora skillnader i sporer mellan material samlat som Hydnum rufescens. Nya kollekter och herbariematerial tyder på att finskt material kan delas upp i tre grupper baserat på sporkännetecken. En av dessa, med ellipsoida sporer, nybeskrevs av andra. Denna art Hydnum ellipsosporum Ostrow & Beeneken är inte sällsynt i Finland. I finska kollekter av H. rufescens s. str. är sporerna typiskt klotformiga. Populationer där det ingår mer brett ellipsoida sporer är mer sällsynta. Sporstorleken i H. rufescens är tydligt mindre än i H. umbilicatum Peck, som har enhetligt klotformiga sporer. Undersökning av holotypen visar sporkännetecken identiska med det finska materialet. Därför påstår vi att H. umbilicatum hör till en typisk europeisk mykloflora; arten förefaller rätt almmän i Finland. Observationer fram till nu indikerar att makromorfologi och färger kan vara för variabla för definitiv identifiering i fält. Några möjligen hjälpliga karaktärer, i huvudsak gällande hymeniet diskuteraas. Två kollekter av H. rufescens rapporteras från Kanada. Färgfoto av alla omtalade taxa ingår.”

De makroskopiska kännetecken som eventuellt kan använda till att skilja arterna åt har att göra med taggarnas storlek och färg, sporfällningens färg och formen på fotbasen. Alla tre finns med navlad hatt. Inte heller ekologin verkar vara av mycken hjälp.

0

Irene A

1 nov 2006 kl. 18:04

Usch, så besvärligt det blev! Ska man nu bli tvungen att undersöka alla rödgula taggsvampar i mikroskop för att komma underfund om vad man har hittat… Men om de har olika sporfärg kanske den ger lika bra ledning till vilken art det är?

0

Hans Myhre

1 nov 2006 kl. 23:32

Ja, denne slekten Hydnum er problematisk, spesiellt artene rufescens og umbilicatum.I den Nordamerikanske boken stemmer beskrivelsen med den jeg har avbildet. Sporene på denne er gjennomgående større enn på rufescens, de er runda og hyaline. Hullet i midten av hatten fortsetter langt ned i stilken (som hos traktkantarellen)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone