0 373 visningar

5 svar

Syltade trattisar

Salasias

1 nov 2006 kl. 08:27

Oj, så gott det blev!
Nu vill alla arbetskamrater ha recptet, men i Receptlistan:
“Inskickat av: Lisa

Datum: 2001-09-13

5 liter trattkantareller
Lag:2, 5 dl ättiksprit 1 liter vatten 1 kg socker
½-1 tsk nejlikor hela
½-1 muskotblomma
en bit ingefära
Gör så här: koka upp lagen, den ska vara (klar) i med kryddorna.Häll ner svampen koka upp o låt sen sjuda i 2 tim ca utan lock, ev kan man förvälla svampen innan den går i lagen.Vid mindre svamp halvera receptet mot antal liter svamp.”

Nu är det ju ganska ont om färska trattkantreller…hmm… men Irene var vänlig nog att prova receptet med torkade trattkantareller och det belv 150 g, MEN vad mostvarar 5 liter färska i förvälld form?

0

Birgitt d

1 nov 2006 kl. 08:37

Tack för det receptet
I svampkokboken fanns ett recept med hel pepparot i, som jag ej har hemma. Nu slipper jag ut i kylan och snön. Jag skulle tro drygt en liter hopkokt motsvarar 5 l. brukar bli 1/3 kvar av vanliga.

0

Tommy Olofsson

1 nov 2006 kl. 08:43

Jag vägde upp 120 gram dvs 5dl trattkantareller som jag förvällde och vikten förvällda blev 75 gram. (alltså för 5 dl).

0

Paprika

Brittis

1 nov 2006 kl. 17:47

Jag har massor syltade trattisar, jättegott till kött! Jag har i paprikabitar, ger ingen större smak, men blir jättevackert i burken!

0

Tina Nordberg

1 nov 2006 kl. 18:15

Är inte så förtjust i muskotblomma tar gult senapsfrö i stället.Med paprika låter både gott o ch vackert.

0

Chli...

Salasias

1 nov 2006 kl. 18:30

..hade jag förstås i utan att det stod i recptet. Tyvärr la jag nog i för litet, för det belv inget sting… men nu vet jag till nästa gång.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone