Hej!
Nu när snön kommit får man titta på lite roliga bilder.
År 2004 fanns det otroligt med Karl Johan här, jag hittade denna svamp vid en stor sten, det verkade som om den inte hade fått plats.
Det satt en fruktkropp till som hade tre hattar.
Hattarna var i samma kvalitet som vanlig K-J men köttet på foten var extremt hårt och nästan som det var torkat.
Kom då på att jag skulle försöka bevara svampen genom att frystorka den.
Men tyvärr fick jag inte tag på någon kunnig person, så svampen hamnade på komposten efter någon vecka.
Idag vet jag hur man kan göra.
Väg svampen när den är färsk frys den sedan, så småningom så frystorkar den och om den är helt torr så väger man den och ser vikten det är lite vägledande.
Det finns kanske andra sätt att bevara svampar, på någon som vet?
Har du någon bild på en extrem svamp så skulle det vara roligt att se den.
5-armad Karl-Johan
Jag hittade svampen i skogen som liten sedan fick den växa till sig, bar den sedan hem från skogen och det var väldigt långt till närmaste väg sedan fotade jag den hemma.År 2004 fanns det inga larver i K-J här de var felfria.
Men den här svampen hade inte gått att äta, fötterna var extremt hårda som trä och nästan trådiga inuti.
Hei Elisabeth, du kan fryse ned svampen i flytande nitrogen, det tar et par sekunde. Sidan legger du den på et glass med tett lokk i hjemmefryseren. Få tak i silica gel (som er blåfarget som tørr) . Legg dette i tett boks/Glass i fryseren. Når silica gel’n er fryst så fyller du dett på på glasset du har soppen. Etter en tid blir silicagel’n rosa, da skifter du den ut med ny bål silicagel. Dette gør du helt til silicagel’n ikke skifter til rosa farge.( Den rosa silicagel’n kan du tørke i en stekeovn.) Da er svampen tørr og du kan ta den ut av fryseren. Den beholder både form, farge og størrelse men vær oppmerksom på at den blir veldig sprø og kan fort brekkes istykker. OK?
Vilken häftig taggsvamp Nina, har aldrig sett något liknande, hoppas fler lägger in bilder!
Tack också Hans för informationen om hur man torkar svamp en fråga är var köper man nitrogen och silicagel, jag har fått det här berättat tidigare men nu har jag det i skrift.
Kanske Klas vet som arbetat på Naturhistoriska, var man kan köpa det man behöver, och hur konserverar man tickor?
Vi kanske ska skapa ett nytt inlägg om metoder att bevara svampar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.