0 483 visningar

22 svar

Extrema svampar!

Elisabeth Jansson

1 nov 2006 kl. 13:52

Hej!

Nu när snön kommit får man titta på lite roliga bilder.
År 2004 fanns det otroligt med Karl Johan här, jag hittade denna svamp vid en stor sten, det verkade som om den inte hade fått plats.
Det satt en fruktkropp till som hade tre hattar.
Hattarna var i samma kvalitet som vanlig K-J men köttet på foten var extremt hårt och nästan som det var torkat.
Kom då på att jag skulle försöka bevara svampen genom att frystorka den.
Men tyvärr fick jag inte tag på någon kunnig person, så svampen hamnade på komposten efter någon vecka.

Idag vet jag hur man kan göra.
Väg svampen när den är färsk frys den sedan, så småningom så frystorkar den och om den är helt torr så väger man den och ser vikten det är lite vägledande.

Det finns kanske andra sätt att bevara svampar, på någon som vet?

Har du någon bild på en extrem svamp så skulle det vara roligt att se den.

5-armad Karl-Johan

0

Salasias

1 nov 2006 kl. 14:14

Sicken en…
Visst är det egentligen ganska konstigt att mann ändå är 100% säker på att det är en K-J?

0

Tina Nordberg

1 nov 2006 kl. 16:30

Mycket kul svamp.

0

Birgitta D

1 nov 2006 kl. 16:32

Tur i alla fall att du hade kameran till hands. Festlig svamp

0

Bo E

1 nov 2006 kl. 16:41

Ja, visst har det kommit upp väldigt extrema Karl-Johan men de smakar lika bra oavsett storlek och form bara man hinner före larverna!

0

Elisabeth

1 nov 2006 kl. 18:38

Jag hittade svampen i skogen som liten sedan fick den växa till sig, bar den sedan hem från skogen och det var väldigt långt till närmaste väg sedan fotade jag den hemma.År 2004 fanns det inga larver i K-J här de var felfria.
Men den här svampen hade inte gått att äta, fötterna var extremt hårda som trä och nästan trådiga inuti.

0

Tony S

1 nov 2006 kl. 20:22

Tjusiga bilder Elisabeth! Särskilt bild 2.
Som en månghövdad hydra ur någon fantasy-saga.

0

Till Tony!

Elisabeth

1 nov 2006 kl. 21:20

Tänk om jag hade kunnat bevara den live som ett konstverk.
Vet du något om hur man bevarar svampar?

0

Till Tony!

Svampnörden

1 nov 2006 kl. 21:28

Att frystorka i frysen låter som ett otroligt långdraget projekt. Måste det inte fläkta lite också?
Hänga ut dem vintertid borde fungera!

Kul svamp

0

Nej!

Svampnörden

1 nov 2006 kl. 21:29

Inlägget ovan var inte till Tony.

0

Hans Myhre

2 nov 2006 kl. 21:20

Hei Elisabeth, du kan fryse ned svampen i flytande nitrogen, det tar et par sekunde. Sidan legger du den på et glass med tett lokk i hjemmefryseren.  Få tak i silica gel (som er blåfarget som tørr) . Legg dette i tett boks/Glass i fryseren. Når silica gel’n er fryst så fyller du dett på på glasset du har soppen. Etter en tid blir silicagel’n rosa, da skifter du den ut med ny bål silicagel. Dette gør du helt til silicagel’n ikke skifter til rosa farge.( Den rosa silicagel’n kan du tørke i en stekeovn.) Da er svampen tørr og du kan ta den ut av fryseren. Den beholder både form, farge og størrelse men vær oppmerksom på at den blir veldig sprø og kan fort brekkes istykker. OK?

0

Nina A

2 nov 2006 kl. 22:21

denna taggsvamp hittade jag i skogen
det är en blek taggsvamp som är “något” deformerad, men den var god iaf :)

0

Elisabeth

3 nov 2006 kl. 01:34

Vilken häftig taggsvamp Nina, har aldrig sett något liknande, hoppas fler lägger in bilder!
Tack också Hans för informationen om hur man torkar svamp en fråga är var köper man nitrogen och silicagel, jag har fått det här berättat tidigare men nu har jag det i skrift.
Kanske Klas vet som arbetat på Naturhistoriska, var man kan köpa det man behöver, och hur konserverar man tickor?
Vi kanske ska skapa ett nytt inlägg om metoder att bevara svampar.

0

Lena M

3 nov 2006 kl. 07:19

Någonstans i bakhuvudet ringer en liten klocka, var det inte så man gjorde för att torka rosor, med silica gel alltså. Om, så bör det finnas i blomsteraffärer och liknande.

0

knepig trattkantarell

Birgitta F

3 nov 2006 kl. 16:59

Hittade denna nyss , tyckte den var lite kul

tänker inte äta den….

0

knepig trattkantarell

cicki T Belgien

3 nov 2006 kl. 18:17

ser ut som en Terrier som reser ragg, bet han dig? Ville väl inte bli plockad!

0

knepig trattkantarell

Kristina i Lund

3 nov 2006 kl. 19:28

Hihi - den var bra!

0

silicagel-blågel

Karin Z, Västerås

4 nov 2006 kl. 11:43

Jag köpte blågel (silicagel) för flera år sedan för att torka blommor. Då fanns det att köpa på Panduro. Lätt att använda. När den blivit rosa av fukten torkar man den bara i ugn eller micro tills den återtar sin blå färg.

0

silicagel-blågel

Elisabeth

4 nov 2006 kl. 11:57

Tack för tipset!
Ska kolla i deras katalog!

0

Lena M

5 nov 2006 kl. 09:28

Inte är den extrem men vacker på sitt sätt. En pepparriska ( tror jag ) i upplösningstillstånd.

0

Birgitta F

7 nov 2006 kl. 18:02

Trevånings-trattkantarell och
knallgul trattkantarell

trevåningar och helgul

0

Lena M

7 nov 2006 kl. 19:14

Är det trattkantareller på undre bilden ???

0

Birgitta F

7 nov 2006 kl. 19:15

ja Lena M , helgula sådana , jättefina och kul att hitta !
Uppträder så emellanåt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone