Hur ska jag nu plocka svamp när det ser ut såhär?????
img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05120000-05129999/640x480/5120193.jpg?0”
img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05120000-05129999/640x480/5120194.jpg?0”
Han fick säga det igen…men kommenterade det på ett midre agressivt sätt! Ni måste vara noggranna med hur ni kallar era svampställen, och vad ni plockar den här tiden på året! Han håller strickt på särskiljning mellan “de gula” och “de trattformiga” och vet därför inte med säkerhet vad Birgitta hoppas hitta i pudersnön! Jag satsar på “trattisar”!
Om jag har fel, ber jag om ursäkt! Kanske jag har läst för många inlägg och påpekande om svampars rätta namn (i synnerhet då det gäller (gul)kantarell/tratt(höst)kantarell och tyckte mig se “ett troll”! Men….om någon, enligt min förmening, går ut i skogen med frost på marken har han eller hon troligen tankarna fokuserade på trattkantareller (inte de gula)! Vi kan väl fråga Birgitta F vad hon tänkte på, bild 1 eller 2?
Ta på dig rejäla fotplagg annars kan nåt stort jetplan köra över dina djupfrysta tår…eller var det en bild på vinter"nagel"skivlingen detdär…?
Allvarligt talat tror jag nog att det blir vinternagelskivling för mig resten av året, men visst kan man hoppas att nån liten tratt gömt sig kvar i mossan…
Jag hade fel och ber om ursäkt av per d och hoppas att alla hädanefter med kantareller avser C. cibarius och inte något annat! Innan jag upptäckte Svampguiden hade jag aldrig hört talas om höstkantareller (och “gula” var enligt mig ett överflödigt adjektiv i kantarell-sammanhang), men tydligen använder svenskarna även denna benämning. “Trattisar” däremot används allmänt i Svensk-Finland och alla svampfantaster vet vad man pratar om! Skön kväll till er alla!
Om jag vore per d skulle jag nog byta signatur varje gång jag skrev nåt om kantarellsläktet.
Tycker nog vissa är lite väl känsliga och tar åt sig av kritik som inte ens kanske finns just där de tror sig se den…
Men vad var det nu för konstiga “nagelskivlingar” som Maric hittat i snön på Arlanda…???
8 kg trattkantareller blev det till på 2 h för 2 personer, inte så illa tycker jag. så nästa vecka väntar den andra skogen där de står på fortsatt tillväxt.
hoppas nu verkligen att ingen bliv sur eller känner sig stött över att jag benämner svampen med dess rätta namn…... !
Frysta 8kg eller färska ?
Här fanns bara djupfrysta trattkantareller , inte en kantarell i sikte , massor med djupfryst blek taggsvamp. Jag återkommer om hur den mår senare!
Och huj va fort det blev mörkt , tog 20 minuter att cykla , framme i skogen kvart i fem , en kvart rusande runt, sen hopp upp på cykeln , kolmörkt innan jag var hemma ! = ( gillar sommartid åter om….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.