0 378 visningar

24 svar

Svampplockning????

Maric // Arlanda

1 nov 2006 kl. 19:10

Hur ska jag nu plocka svamp när det ser ut såhär?????

img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05120000-05129999/640x480/5120193.jpg?0”

img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05120000-05129999/640x480/5120194.jpg?0”

0

Säger detsamma...

Salasias

1 nov 2006 kl. 19:19

Det retar mig för jag är ledig på torsdagar, så jag kan plocka inna helgrusherna sätter in, men nu får jag nog vänta till lördag då det ska bli plusgrader igen.. Lär inte hitta några trattisar under snön… en decimeter eller så nu här i Sthlm.
Shit!!

0

Säger detsamma...

Tina Nordberg Kolsva Västmanland

1 nov 2006 kl. 19:27

Vi har inte en flinga ännu.

0

Säger detsamma...

Birgitta F, Bohuslän

2 nov 2006 kl. 06:26

...fortfarande kallt här med pudersnö. Måste bara besöka mitt sista kantarellställe på lördag, jag tror nästn att dom klarat frosten.

0

per d

2 nov 2006 kl. 07:41

kantareller brukar inte klara frost så bra tyvärr.
jag skall ut och plocka trattkantareller i skog nr 2 i dag, fler som plockar där än i skog nr 1 vet jag så, det är lite osäkert vad det kan bli till.

0

Kenneth

2 nov 2006 kl. 10:38

Han fick säga det igen…men kommenterade det på ett midre agressivt sätt! Ni måste vara noggranna med hur ni kallar era svampställen, och vad ni plockar den här tiden på året! Han håller strickt på särskiljning mellan “de gula” och “de trattformiga” och vet därför inte med säkerhet vad Birgitta hoppas hitta i pudersnön! Jag satsar på “trattisar”!

0

per d

2 nov 2006 kl. 11:23

kenneth, vad menar du ? jag utgår från att det är mig som du häcklar, eller ?

0

Per D

Nina A

2 nov 2006 kl. 11:47

jag hittade kantareller efter två frostnätter och dom var jättefina(och goda) fast dom kanske stod rätt så skyddade :)

0

Per D

Gula

2 nov 2006 kl. 11:55

Här är det c. 10cm snö så jag får nog vänta till helgen när det skall bli +grader igen. Då får man se vem som klarat sig och vem som gett upp….

0

Hörrö, Kenneth...

Daniel Persson

2 nov 2006 kl. 14:06

Nu tror jag att du ser Internet-troll där de inte riktigt finns…

per d måste väl få kalla svamparna vid sina rätta namn i sina egna inlägg utan att bli påhoppad? Han anmärkte ju inte på någon annans namngivning.

0

Hörrö, Kenneth...

Kenneth

2 nov 2006 kl. 14:24

Om jag har fel, ber jag om ursäkt! Kanske jag har läst för många inlägg och påpekande om svampars rätta namn (i synnerhet då det gäller (gul)kantarell/tratt(höst)kantarell och tyckte mig se “ett troll”! Men….om någon, enligt min förmening, går ut i skogen med frost på marken har han eller hon troligen tankarna fokuserade på trattkantareller (inte de gula)! Vi kan väl fråga Birgitta F vad hon tänkte på, bild 1 eller 2?

0

Hörrö, Kenneth...

Birgitta F

2 nov 2006 kl. 14:55

Jag tänker plocka kantareller i eftermiddag , bild 1 , och kanske en och annan bild 2

0

Hörrö, Maric på Arlanda...

Bo E

2 nov 2006 kl. 15:01

Ta på dig rejäla fotplagg annars kan nåt stort jetplan köra över dina djupfrysta tår…eller var det en bild på vinter"nagel"skivlingen detdär…?

Allvarligt talat tror jag nog att det blir vinternagelskivling för mig resten av året, men visst kan man hoppas att nån liten tratt gömt sig kvar i mossan…

0

Birgitta F

2 nov 2006 kl. 15:04

annars kan man plocka porschar på essinge-leden , se bara upp för bajs-korvar mellan tårna…

0

Gula

2 nov 2006 kl. 15:09

Hahahaa, den var bra, Birgitta! Man kanske skulle ta en sväng in till Stockholm i dag…

0

Ursäkt...

Kenneth

2 nov 2006 kl. 15:24

Jag hade fel och ber om ursäkt av per d och hoppas att alla hädanefter med kantareller avser C. cibarius och inte något annat! Innan jag upptäckte Svampguiden hade jag aldrig hört talas om höstkantareller (och “gula” var enligt mig ett överflödigt adjektiv i kantarell-sammanhang), men tydligen använder svenskarna även denna benämning. “Trattisar” däremot används allmänt i Svensk-Finland och alla svampfantaster vet vad man pratar om! Skön kväll till er alla!

0

kobran

2 nov 2006 kl. 15:36

Om jag vore per d skulle jag nog byta signatur varje gång jag skrev nåt om kantarellsläktet.

Tycker nog vissa är lite väl känsliga och tar åt sig av kritik som inte ens kanske finns just där de tror sig se den…

Men vad var det nu för konstiga “nagelskivlingar” som Maric hittat i snön på Arlanda…???

0

per d

2 nov 2006 kl. 17:17

8 kg trattkantareller blev det till på 2 h för 2 personer, inte så illa tycker jag. så nästa vecka väntar den andra skogen där de står på fortsatt tillväxt.
hoppas nu verkligen att ingen bliv sur eller känner sig stött över att jag benämner svampen med dess rätta namn…... !

0

per d !

Birgitta F

2 nov 2006 kl. 17:57

Frysta 8kg eller färska ?

Här fanns bara djupfrysta trattkantareller , inte en kantarell i sikte , massor med djupfryst blek taggsvamp. Jag återkommer om hur den mår senare!
Och huj va fort det blev mörkt , tog 20 minuter att cykla , framme i skogen kvart i fem , en kvart rusande runt, sen hopp upp på cykeln , kolmörkt innan jag var hemma !  = (  gillar sommartid åter om….

0

sommartid året om !!!!

Birgitta F

2 nov 2006 kl. 17:58

jädra snubblande på tangenterna…

0

per d !

per d

2 nov 2006 kl. 18:43

färska så klart men hade nog varit lite frysna under natten.

0

svampplockning

Birgitta F

2 nov 2006 kl. 19:52

Kul att höra per d , här är det fortfarande minus hela dagarna så det klirrar i korgen.
Den tidigare djupfrysta bleka taggsvampen känns bra efter några timmar i rumstemperatur, full i studs =)

0

Ursäkt...

Tina Nordberg Kolsva Västmanland

2 nov 2006 kl. 20:45

Sverigefinnar plockat inte Trattisar de plockar Rattisar.
Jo, o no e de så allti.

Hälsningar från en finlandssvensk.

0

Hans/Elisabet

2 nov 2006 kl. 21:41

Kolla inlägget om iskantarell!!!

0

Till Bo E

Maric // Arlanda

2 nov 2006 kl. 22:09

Som den super-duper-FINSKA-pingla jag är så, springer jag oftast barfota mellan bastun och huset året om :-).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone