0 456 visningar

13 svar

fråga till stjärnorna

cicki T Belgien

1 nov 2006 kl. 22:34

re mitt förra inlägg om ev mjölskivling. har nu fått lite lokal experthjälp. Med största sannolikhet var det clitopilus prunulus (mjölskivling) jag hittade. Ser precis ut som på bilderna i databasen. Däremot har den en “syster” som också anses vara ätlig som heter clitocybe geotropa kallas för tête de moine på franska (munkhuvud). Har googlat men hittar inget på svenska. Nån av stjärnorna som vet?
I vilket fall som helst är mjölskivlingen numera uppäten och något av det godaste i svampväg jag ätit. Den tappar mycket lite vätska och är “al dente”, lite som bläckfisk i konsistensen. För att särskilja den från ex bolmörtskivling eller gifttrattskivling är att skivorna går ner på på foten och att svampen är fast i konsistens. Jaja, finns jag inte på forumet i morgon har jag ätit min sista svamp men det var det värt!

0

Franco Matli

2 nov 2006 kl. 08:37

Hej cicki, jag vet inte vad du har ätit, men efter din uppfattnig av konsistensen av den tillagade svampen, “al dente” är troligen svampen i fråga inte en Mjölskivling som har en mycket sprött kött, inte alls som bläckfisk i konsistensen.
Det finns många vita svampar som liknar just mjölskivling speciellt bland vita Trattskivlingar.
Clitocybe geotropa= Häggtrattskivling, är en stor, gulaktig svamp, hattens diam. når upp till 20cm.
och och med samma höjden.Lukten påminner om häggblommor och liknar inte Mjölskivlingen.

0

pdf-länk

Birgitta F

2 nov 2006 kl. 09:03

Hittade detta vid sök på Clitocybe geotropa ,
Franco klicka inte det är en pdf..
intressant läsning här:

http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_2_Udda%20matsvampar.pdf

“udda matsvampar”

0

klas jaederfeldt

2 nov 2006 kl. 12:13

lukten på höggtrattskivling (häggdoftande trattskivling) C.geotropa tycker jag är mera gammal sur Wetexduk (disktrasa), men har man mage som tål svampen så är den jättegod

0

Hallå cicki

Gula

2 nov 2006 kl. 12:59

Finns du där nånstans?? Eller ligger du på intensiven???? Hope NOT!!

0

pdf-länk

Bo E

2 nov 2006 kl. 15:23

Mycket läsvärt som bekräftar en del av mina egna senare erfarenheter, vad gäller vinternagelskivling och svavelticka. Har dock aldrig sett den på körsbärsträd!
Det blir nåt att leta efter nästa säsong det!

0

BoE

2 nov 2006 kl. 15:25

Måste texten täckas av blått i Joachim Kruimlindes utmärkta artikel! Så ser det ju inte ut på skärmen!

0

pdf-länk

Bo E

2 nov 2006 kl. 15:28

Den häggdoftande trattskivlingen åt jag med god aptit i barndomen då jag hade den på “mina jaktmarker”.
Sen har jag inte sett den så ofta och är det inte blåsyrevarning för den???

Den har i alla fall väldigt utpräglad doft som kan variera mellan nyutslagen hägg till doftrenare på offentlig toalett!

0

Hallå cicki

cicki T Belgien

2 nov 2006 kl. 17:38

jodå jag finns kvar, inga problem med magen, tack för omtanken! Och det var nog en clitocybe geotropa (“munkhuvud”) vi åt. Gott var det i alla fall.

0

cicki T Belgien

3 nov 2006 kl. 00:46

nu äntligen kan jag bifoga bilder på det jag åt och överlevde.

C. geotropa?

0

Daniel Persson

3 nov 2006 kl. 08:37

Hej Cicki!
Det där tror jag inte är mjölskivling, om den cremefärgade hatten är korrekt återgiven. Snarare nån trattskivling, kanske ett torrt exemplar av Lepista inversa (Rödbrun trattskivling).

0

Irene A

3 nov 2006 kl. 08:45

Svampen på bilden ser ut att vara häggtrattskivling, men du skrev tidigare att den hade röda sporer och undrade om det var mjölskivling..??
Jag tror (och hoppas) att det hela är ett skämt, för det är synnerligen KORKAT att äta en vit svamp som man inte har en aning om vad det är. De giftiga vita trattskivlingarna är lika giftiga i Belgien som de är här.

0

Franco Matli

3 nov 2006 kl. 08:50

Svampen i bilden ch som du åt är Häggtrattskivling=Clitocybe geotropa.
Den är ätlig med reservation för att det finns personer som inte tål den och får magont.Men några av mina vänner äter den utan problem, dock bara hattarna därför foten är ganska seg, eller unga ex.Dom får alltid de som jag hittar och använder dom i stuvningar och såser.Personligen gillar jag inte deras lukt.

0

cicki T Belgien

3 nov 2006 kl. 18:11

Tack Franco och Irene! Irene, du har absolut rätt, det är idiotiskt att äta vilken vit (eller annan svamp heller för den delen) om man inte vet vad det är. Nu hade jag ALDRIG stoppat i mig denna om det inte var för min granne som ätit dessa i 30 års tid. Dessutom var det fråga om språkstrul. Clitocyble geotropa (häggtrattskivling) kallas här i folkmun för både “tête de moine” = munkhuvud OCH för “bol de farine” = mjölskål.
Nåväl, tack för alla goda råd!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone