Bifogar bilder på svampsort som gör mig förbryllad.
Visserligen tycker jag att det ibland är näst intill omöjligt att skilja trattkantareller och rödgul trumpetsvamp åt, men när jag finrensade en kort trattisar härom dagen hittade jag ett par som jag inte kan identifiera, trots noggraan jämförelser med bilderna här i Svampguiden samt i mina svampböcker.
Till formen är de mycket lika bilderna på svart trumpetsvamp, men utsidan är lika gul som på vanliga gula kantareller, och insidan är mörkt brun. Storlek/höjd upp till ca 8 cm på de jag plockat.
Nu har de nästan torkat färdigt, och märkligt nog är de fortfarande knallgula på utsidan, medan insidan av “trumpeten” är nästan svart.
På den första av bilderna har jag radat upp trattisar med lite olika utseende - de jag undrar över är alltså de båda sammanväxta näst längt till höger på bilden samt den som ligger som 4 på bilden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.