0 350 visningar

16 svar

tröst

klas jaederfeldt

2 nov 2006 kl. 20:50

på vädret säger dom att värmen är på väg tillbaka, troligtvis en del svamp också

0

Susanne E

2 nov 2006 kl. 22:06

Det låter utmärkt! För jag var ju inte klar vare sig i trädgården eller i skogen när snötäcket kom :)

0

Gula

2 nov 2006 kl. 22:12

Samma här, men det blir så mööörkt när snön försvinner…

0

Susanne E

2 nov 2006 kl. 22:17

Så sant, men det är så skööönt att hinna göra klart innan man kryper in. Sedan får snön komma och lysa upp!
...tänk om man skulle ta och uppfinna en “väderprogrammerare”...

0

Gula

2 nov 2006 kl. 22:23

Gör det, Susanne! Du kommer att bli RIK!!!
Kanske lika bra att det blir varmt så hinner jag gräva ner en pion som jag fick av grannfrun. Nån riktigt gammal sort från hennes mormors trädgård. Och kanske nån svamp har överlevt i skogen 8)

0

Susanne E

2 nov 2006 kl. 22:40

Du ser! Det finns ALLTID någonting mer man måste göra ute. Här är det tveksamt om det går att gräva, men det finns ju annat “plock” som ska göras. Och trattkantarellerna-hur har det gått för dem tro? Ska bli intressant att se…

0

till Gula

cicki T Belgien

2 nov 2006 kl. 23:39

Gula, pioner trodde jag att man skulle gräva upp inför vintern och förvara knölarna svalt och mörkt över vintern och sedan gräva ner dom igen på våren? Eller har belgarna lurat mig igen?

0

till Gula

Gula

2 nov 2006 kl. 23:47

Hahaa, jo omdom talade om pioner så lurade dom dig! Men om dom sa dahlior så hade dom rätt! Pionerna är perenner och växer dessutom väldigt ytligt, men det finns ju några från Grekland och Mallorca som inte tål våra vintrar här uppe. Men i Belgien borde det inte vara något problem!

0

till Gula

cicki T Belgien

2 nov 2006 kl. 23:55

det är jag som blandar ihop begreppen, helt rätt det var nog dahlior dom menade…lade i varje fall ner projektet, vill ha en trädgård som sköter sig själv! “Älskar maskrosor” är en bra ursäkt…

0

till Gula

Gula

3 nov 2006 kl. 00:09

Ja, finns det nånting finare än ett stort blommande fält med maskrosor???! Det skulle vara en stor kantarellblommande skogsbacke då....!
Men jag fick många rotbitar av pionen, om du vill ha kan jag skicka en till dig!? Det är nån gammal, vit doftande sort.

0

Lena M

3 nov 2006 kl. 08:15

Klas, jag hoppas att du har rätt, för nu har jag varit inne tillräckligt länge. Visst finns det att göra, men att ströva i skogen , det är livet!

0

till Gula

Totte Gbg

3 nov 2006 kl. 08:44

Ursäkta mig att jag lägger mig i men Gula har du en poinrotbit så det räcker till mig med?
Lät intressant tycker jag med en sort som doftar o är vit?

0

till Gula

Gula

3 nov 2006 kl. 09:01

Ja Totte, det finns säkert en liten bit åt dig också;  det tar ju något år innan dom blommar när dom blivit omplanterade. Men väntar man på något gott….Maila din adress till mig : gula_l@hotmail.com

0

till Klas

Ann-Marie

3 nov 2006 kl. 09:03

Menar du att det finns hopp om att trattisarna tinar och fortfarande är ätbara? Har läst nånstans att om dom varit frusna (utomhus) ska man förvälla och frysa in dom igen istället för att torka. Stämmer det eller kan jag torka dom som vanligt?

0

till Gula

Totte Gbg

3 nov 2006 kl. 09:24

Du har fått mejl..

0

till Gula

Susanne E

3 nov 2006 kl. 09:33

Nu sitter jag och skruvar på mig, vill så gärna fråga om det skulle kunna vara så om du har väldigt mycket rotknölar efter den vita pionen. Om det i så fall även fanns till mig?

Ska gräva upp min fem olika rosa till våren för att ställa på bättre ställe, och en vit skulle vara fantastiskt fint.

Om det nu skulle vara så att Gula har någon vit liten överbliven :)

0

till Gula

Gula

3 nov 2006 kl. 09:49

Det finns säkert någon liten bit till dig också. Jag har dom i en hink i jordkällaren och har inte tittat så noga ännu men jag tyckte jag fick många bitar. Maila din adress så skickar jag om det finns!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone