0 364 visningar

4 svar

Gul flugsvamp

Totte

18 sep 2004 kl. 22:05

Hittade en Röd flugsvamp som antagligen saknar ett pigment enligt Michael Krikorev och är därför gul.

0

Irene

19 sep 2004 kl. 10:17

Den röda färgen är vattenlöslig.
Jag kikade på de röda flugsvamparna som jag har på gräsmattan utanför fönstret, och efter en natts regn har de också blivit gula..

0

Totte

19 sep 2004 kl. 11:02

Svaret jag fick från Michael Krikorev löd så här: “Det var kul att få se en helgul form av röd flugsvamp. Det är förmodligen något pigment som saknas.”

Det stod röda exemplar bredvid så jag kan inte tänka mig att denna svamp var blekt.

0

Michael Krikorev

19 sep 2004 kl. 19:31

Hej, jag får väl försöka att förtydliga mig lite.

I naturen finns det många olika ämnen som fungerar som pigment. Pigment är de ämnen som ger t ex en växt dess färg. Karotenoider finns i kantareller och ger dess gula färg. Många pigment är instabila och bryts snabbt ner, medans andra är mer beständiga och kan användas till att färga garn, t ex de antrakinoner som finns i många kanelspindlingar.

Hatthuden på röd flugsvamp innehåller flera instabila pigment. 20 kilo (!) hattskinn från den röda flugsvampen undersöktes av Hans Musso på 70 talet, och han kunde isolera 9 olika pigment, varav de flesta var orange, men ett var gult (muskaflavin) och ett purpurfärgat (muskapurpurin). Pigmenten är av samma typ som finns i t ex rödbetor (betaxanthiner).

Det finns gula varieteter av den röda flugsvampen beskriven. T ex Amanita muscaria var. formosa:
http://www.bluewillowpages.com/mushroomexpert/amanita_muscaria_formosa.html

Min gissning är att balansen mellan de olika pigmenten i denna färgvariant är annorlunda eller helt enkelt att ett eller flera pigment saknas.

Irene har helt rätt i att vädret kan “urvattna” den röda färgen hos den röda flugsvampen (eftersom pigmenten är instabila), men eftersom även knopparna var gula hos Tottes flugsvampar misstänker jag att regnet inte har varit boven i detta drama. Men det är bara min gissning och inget jag har vetenskapliga belägg för ;-)

För vidare läsning rekommenderar jag den fantastiska boken “Flugsvampen och Människan” av Ole Högberg, som jag här använt som källa.

0

Totte

19 sep 2004 kl. 20:37

Tack för ditt svar Michael!

Alltid lika intressant att botanisera i din kunskapsbank som du besitter ;)

Ska bli kul att läsa boken du rekomenderade, har redan beställ den för kul skull. Man kan aldrig uppdatera sig för lite.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone