Hej, jag får väl försöka att förtydliga mig lite.
I naturen finns det många olika ämnen som fungerar som pigment. Pigment är de ämnen som ger t ex en växt dess färg. Karotenoider finns i kantareller och ger dess gula färg. Många pigment är instabila och bryts snabbt ner, medans andra är mer beständiga och kan användas till att färga garn, t ex de antrakinoner som finns i många kanelspindlingar.
Hatthuden på röd flugsvamp innehåller flera instabila pigment. 20 kilo (!) hattskinn från den röda flugsvampen undersöktes av Hans Musso på 70 talet, och han kunde isolera 9 olika pigment, varav de flesta var orange, men ett var gult (muskaflavin) och ett purpurfärgat (muskapurpurin). Pigmenten är av samma typ som finns i t ex rödbetor (betaxanthiner).
Det finns gula varieteter av den röda flugsvampen beskriven. T ex Amanita muscaria var. formosa:
http://www.bluewillowpages.com/mushroomexpert/amanita_muscaria_formosa.html
Min gissning är att balansen mellan de olika pigmenten i denna färgvariant är annorlunda eller helt enkelt att ett eller flera pigment saknas.
Irene har helt rätt i att vädret kan “urvattna” den röda färgen hos den röda flugsvampen (eftersom pigmenten är instabila), men eftersom även knopparna var gula hos Tottes flugsvampar misstänker jag att regnet inte har varit boven i detta drama. Men det är bara min gissning och inget jag har vetenskapliga belägg för ;-)
För vidare läsning rekommenderar jag den fantastiska boken “Flugsvampen och Människan” av Ole Högberg, som jag här använt som källa.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.