0 568 visningar

34 svar

Årets "Svampsmaksöverraskning"!

Affe, Nv Skåne

3 nov 2006 kl. 01:31

Vilken svamp överraskade dej smakmässigt denna säsong?

Själv provade jag Citronslemskivling och Rimskivling för första gången denna säsong.
Båda dessa föll mej bra i smaken, speciellt rimskivlingen.

0

Årets Svampsmaksöverraskning!

Lena M

3 nov 2006 kl. 07:23

Ja det var nog blomkålssvampen! Eller om det bara var så, att det var så kul att finna den.
Citronslemskivlingen och frostvaxskivlingen var också nya bekantskaper för mig.

0

Tina Nordberg Kolsva Västmanland

3 nov 2006 kl. 07:55

Jag har aldrig tidigare tillrett en Brödticka då den kan vara besk som rå. Gjorde lite olika inläggningar på den efter ca 5 - 10 min avkokning.Den blev god och har en härlig lite krispig konsistens. Dock ingen stark, utpräglad egen smak. Värt att prova. Det var den enda nya matsvampen för mig i år. Letar fortfarande efter Goliatmusseron. Har inte hört om den finns i mina trakter. Någon som vet ? Ser ut att bli en vacker men kall dag, Ha det gott alla.

0

Rimskivlingen..

Gunhild

3 nov 2006 kl. 08:57

kanske snart hamnar bland spindelskivlingarna ( ett rykte jag hört) och sen är det väl slutätet av den också. Rimskivlingen är ju Västerbottens landskapssvamp och det finns gott om den här, även torkad i ICA butiken. En bra ersättare för champinjoner som vi inte har så gott om här.

Rimskivling klar för Evermaten

0

Kristina i Lund

3 nov 2006 kl. 09:28

Hittade några små ex. av rödgul taggsvamp för första gången. Var på vandring med min Strövargrupp och då smakar det alltid gott med nå´t varmt när man kommer hem. Men detta var inte bara gott - det var supergott! (Smörstekta på knäckemacka).

0

Elisabet

3 nov 2006 kl. 10:12

För min del är det inget som slår blodriskan. Hittade mängder i år!

0

Charina

3 nov 2006 kl. 10:33

Gunhild.
Det där va ju värsta svampbildsporren!!
Rimskivling (gillar inte det namnet) är det bästa vi vet här :))

0

Maria Helena

3 nov 2006 kl. 13:05

För mig blev det frostvaxskivlingen i år!  Helt okidoki!

0

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

3 nov 2006 kl. 14:48

Testade riddarmusseronen fast man inte skall.
Den var överraskande god så jag hoppas dom utreder den klart snart. Har torkat en del som jag ska spara tills nya rön kommer.
Testade även rimskivling jag också. Kan bara hålla med. Den är supergod.
Rodnande fjällskivling lika så.
Och och…. Ja det finns ju så många goda.
Hoppas vi får bevara våra skogar så inte svampen försvinner.
Fast i år är det slut för min del. Buhuuuuuuu!!!

0

Gula

3 nov 2006 kl. 15:18

Det var nog kungschampinjonen som hade väldigt fin smak, mild och god. Den kom ju upp redan förra året på vår gräsmatta men då var det bara maskarna som fick sig ett läckert mål.

0

Peter

3 nov 2006 kl. 16:51

Sotvaxingen, med konsistens som skaldjur och mild fin smak.

0

Birgitta F

3 nov 2006 kl. 17:15

Måste nog bli rökslöjskivlingen…lättplockad…knaperstekt slår den chips med milasteg…

0

cicki T Belgien

3 nov 2006 kl. 18:31

var nog tipset (kommer inte ihåg vems) att bryta Fjällskivlingens fot i “tändstickor”, bryna i smör och servera som tilltugg. Gudagott!

0

Evus

3 nov 2006 kl. 22:52

Jag har ingen “årets” svampsmaköveraskning.

Jag kör med mina gamla vanliga kantareller och Karl-Johan.

Smörstekta kantareller, med lite charlottenlök på macka. Mums!

Eller lägg hela den “baletten” på en Entrecote….det var gubbens favorit härom kvällen.

Hacka Karl-Johan i små kuber,
knaperstek i smör med finfint hackad vitlök…blanda med färskpasta.
Strö på lite persilja ÄT och NJUT!

Så tråkig är jag….

0

Kristina i Lund

3 nov 2006 kl. 23:11

Inte det minsta tråkigt - låter verkligen mumsigt!

0

På tal om knaperstekt.

Affe, Nv Skåne

4 nov 2006 kl. 01:50

Så prova gärna att knapersteka trattkantareller och salta på bra och lägg det ovanpå potatismoset.
Eller använd till fläskpannkakan, fantastiskt gott.

Min mellandotter (5½ år) har fått flera nya bekantskaper detta året som hon blivit vansinnigt “kär” i. Årets första nya bekantskap var stolt fjällskivling vilken hon bara hyllade till höjder högre än K2. Sedan hade vi den bleka taggsvampen som hon gillade nästan lika skarpt. Blomkålssvampen sågade hon däremot fullständigt, vilket är tur för min del så jag får ha något för mig själv.

0

Lena M

4 nov 2006 kl. 08:10

Jag måste få göra ett tillägg och det om “knölchampinjonen” som jag hittade ett par gånger. Den var mycket god, fräst i smör och sedan i med en gräddskvätt.

0

Pasi

4 nov 2006 kl. 09:07

En gammal bekantskap som jag avråddes från att plocka på 90-talet, har jag åter börjat plocka - föränderlig tofsskivling. Den är underbart god tillsammans med blodriska och grädde.
Blomkålssvamp och stolt fjällskivling går inte heller av för hackor….oxå svampar jag inte ätit på mycket länge.
En färsking som jag tycker om är rökslöjskivling.
Nästa år ska jag verkligen gå på jakt efter rimskivling efter alla rekommendationer den fått.

0

Sillkremlan bäst

Gunhild

4 nov 2006 kl. 09:55

Inget går upp emot dillstuvad sillkremla, serverad till stekt egenfångad öring eller harr. Mums filibaba. Ett gott glas vin förhöjer det hela och så förstås hembakat tunnbröd med västerbottensost.

0

Susanne E

4 nov 2006 kl. 10:05

Det är nog de enormt stora knölchampinjonerna som jag hittade. Doftade FANTASTISKT gott av mandel. Goda visst! Men DOFTEN var det mest överraskande. Helt underbart att få känna.

0

Nejlikbroskskivling

SvenD

4 nov 2006 kl. 10:23

Vill slå ett slag för nejlik-
broskskivlingen; knaperstekt i smör - inte alls dumt!

0

Alf Pallin

4 nov 2006 kl. 14:09

Tunna skivor av små fasta fina råa Karl Johan, droppa över lite citron , fin olivolja, riven permesanost, KANONGOTT

0

Lena Strömstad

5 nov 2006 kl. 10:38

Jag sällar mig till dom som säger Rimskivling. Plockade dom för första gången i år och mmmmmmm. va gott.
Blomkålssvampen blev besvikelse för mig men gladde farsan och gubben.

0

Karin N/Mälardalen

5 nov 2006 kl. 12:57

För min del är det den svartatrumpetsvampen! Har tidigare endast använt den smulad som krydda men knaperstekt är den helt delikat! Blomkålssvampen som jag aldrig tidigare hittat är också gudomligt god!

0

Birgitta D

5 nov 2006 kl. 13:09

Torkad skivad Karl-Johan, blötlagd direkt i grädde ger så otroligt mycket smak till en stuvning eller sås.

0

Carin

5 nov 2006 kl. 16:39

Några gånger genom åren har vi träffat på Blomkålssvamp, men aldrig trott att de gick att äta. Sen såg jag på forumet för någon månad sedan att det skulle vara en delikatess. Till vår glädje råkade vi på en stor, fin Blomkålssvamp strax därefter. Och visst var det gott! Jättegott!
Ännu en glädepoäng med detta forum.

0

Helena A

5 nov 2006 kl. 17:10

Årets missade skulle jag kalla det.
Verkar som om alla utom jag hittat blomkålssvamp i år.
Brukar plocka flera stycken varje år.
Men i år när det verkat nedlusat av dom så har jag inte lyckats hittat nån. Varken på de kända ställena eller nån annanstans heller. Då är jag ändå dagligen i skogen *SUCK*

0

cicki T Belgien

5 nov 2006 kl. 17:19

Samma här! Har sett dom förr om åren men inte vågat. Efter att ha läst Svampforumet har jag banne mig sniffat runt verenda tall men icke!

0

Bo E

5 nov 2006 kl. 17:24

Nu är det tyvärr slut för blomkålsvampen. för idag hittade jag en stor sådan som var alldeles frostskadad.

Annars får det nog bli Michaels recept på “friterad blomkålsvamp” som är årets mesta svampsmaksöverraskning.

Svampen i sig inte ny för mig, men väl sättet att tillaga den.
Det är den enda svamp jag lyckats fritera dock.
Det krävs nog rätt konsistens i svampköttet.

0

Birgitta D

5 nov 2006 kl. 18:23

Blomkålssvampen stekte jag. Tyckte den smakade som stekt äggvita. Ska försöka lura ut en frityrsmet, min man är glutenallergiker och det stämmer inte alltid så bra med mjölmängd kontra glutenfritt mjöl. Men försöka duger ju det finns många påsar i frysen.

0

cicki T Belgien

5 nov 2006 kl. 20:49

har inte provat men behövs frityrsmet? Är det inte bara att doppa denna “jäkla” svamp som inte låter sig hittas här i varje fall, som den är i oljan, ungefär som när man friterar persilja? Då behövs ju inget mjöl.

0

Nina A

5 nov 2006 kl. 21:02

en liten lista
-svart trumpetsvamp=smakade så mycket!nästan som kött och jag gillade konsistensen!

-blomkålssvamp=vacker och otroligt god att fritera!positiv överraskning

-sotvaxskivling=smakade nästan sötaktigt!riktigt god och spännande ny smak!

-nejlikbroskskivling=smakade som rostade nötter!jag är nog skeptiker av naturen eftersom jag överraskats så många gånger!

2006 har varit min första _riktiga_ svampplockarsäsong-innan plockade jag bara kantareller. Tack vare alla kunniga trevliga människor här har jag vågat mer än jag trott!

0

Affe, Nv Skåne

6 nov 2006 kl. 02:15

Blomkålssvampen är grymt god friterad i smet, och till den kan med fördel ris och sweetchillisås ätas.
Helt suveränt….

0

Bo E

7 nov 2006 kl. 19:03

Ja, det var en höjdare, men kanske blir den läcker även utan smet på?
Säkerligen…det får bli nästa års experiment.
Med smet blev det i alla fall lite “kinastuk” på den och passade bra till jasminris.
Något sötsurt eller starksås till låter perfekt…

0

Carin

9 nov 2006 kl. 10:20

Jag provade Bo E:s recept på blomkålssvamp och kyckling på kinavis. Det blev jättegott. Friterat har jag däremot inte. Kändes för fett, med svampens alla vindlingar och vrår.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone