0 212 visningar

5 svar

Hjälp tarvas

Uno M

3 nov 2006 kl. 09:18

Fotar denna sampsamling 1 nov i ihålig ask. Otroligt rotlikt förlängda fötter.Gissar på Räfflad nagelskivling, vad tror ni ?

0

Uno M

3 nov 2006 kl. 09:25

Svampsamling skall det stå, ursäkta
Den ihåliga asken står i en gammal trädgård som numera för en frilevande utveckling här i karlskoga

0

Irene A

3 nov 2006 kl. 09:54

De där skulle jag kalla vinterskivling, Flammulina velutipes.

0

Uno M

3 nov 2006 kl. 10:33

Tack Irene, har jag aldrig sett tidigare.

0

Uno M

3 nov 2006 kl. 10:50

Det är ju vinternagelskivling man döpt om ser jag nu. Varför var det fel med tillägget nagel ?
Den har jag ju sett , men aldrig på detta ihålighetssätt

0

Hans v E

3 nov 2006 kl. 15:36

Den hörde förr till släktet Collybia - nagelskivlingar (nagel = spik på tyska syftar på att svamparna i fråga är spikformade), men bröts ut och bildade ett eget släkte - Flammulina. Då strök man “nagel”. Den har f. ö. också kallats sammetsfotad nagelskivling. Numera finns en Flammulina-art till, nämligen F. fennae.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone