0 324 visningar

7 svar

Mer hjälp tarvas

Uno M

3 nov 2006 kl. 10:29

Ursäkta , jag vet att trådskivlingar att hopplösa artbestämma utan mikroskåpiska karaktärer, men någon av er proffs kanske ändå tycker er känna igen via utsende och ge något förslag. Var helt frusen o därmed doftlös. Färgen, lite brunröd stämmer på bilderna med originalet, tycker jag. Hattbredd ca 3 cm

0

Irene A

3 nov 2006 kl. 21:59

Det är inte säkert att det är den, men har skivorna olivgul ton med ljus egg, är det i första hand topptråding, Inocybe rimosa, som jag kommer att tänka på. På lite rikare mark är det en vanlig art - och den är ganska variabel, både makro- och mikroskopiskt.

0

Uno M

5 nov 2006 kl. 10:15

Tack Irene, det var just det jag glömde nämna, att arten växte på mycket fet jord med nässlor o kirskål. Skivbeskrivningen stämmer också, vad bra !

0

Namnfunderingar

SvenD

5 nov 2006 kl. 17:26

Har man väl lärt sig ett latinskt namn (inte för att snobba utan för att lättare kunna orientera sig i icke-svensk litteratur!) så ska det bytas! Inocybe fastigiata har blivit inocybe rimosa. Skulle vara kul att veta mer om hur sådana namnbyten går till. Kanske du, Irene, eller någon annan kan ge ett bra tips för lämplig litteratur - helst (men inte nödvänligtvis) på nätet!

0

Namnfunderingar

Irene A

5 nov 2006 kl. 18:23

I de flesta fall sker namnbytena genom att man kommer fram till att ett artnamn är synonymt med ett annat namn. Det är ganska vanligt att samma art har beskrivits flera gånger, med olika namn av olika auktorer, och när någon sedan gör en större arbetsinsats för att utreda vilka arter som egentligen finns, revideras detta. Varför I. rimosa fick företräde framför I. fastigiata, vet jag inte, men ett namnbyte bör vara allmänt accepterat innan det genomförs.

Lämplig litteratur hittas förstås numera med fördel på nätet (böckerna blir snabbt för gamla)
http://www.speciesfungorum.org/Names/Names.asp

är en bra sida om man vill se hur arterna har namnsatts och bytt namn. Om man skriver in ett artnamn, får man fram alla hittills kända synonymer och de gällande namnen - så gott de nu hinner med att förnya artlistorna.
Det finns nog andra liknande artlistor, men det här är den jag känner till - tar gärna emot tips om fler.

0

Namnfunderingar

SvenD

5 nov 2006 kl. 20:25

Tack Irene, det verkar vara en intressant sida.

0

Namnfunderingar

Uno M

6 nov 2006 kl. 07:34

Vad bra att få tips om en kanal för namnproblem. Provade att sätta in Inocybe rimosa o massor av synomymer kom fram, men märkligt nog nämns inte fastigiata någon stans förräns man slår in I Fastigita, då finns rimosa på 4 ställen. Förbryllande eller vad ?

0

Namnfunderingar

Irene A

6 nov 2006 kl. 08:55

Uno, om du klickar på namnet I. rimosa (det gällande grönmärkta namnet), får du upp en lista med synonymer, däribland de varieteter av fastigiata som har tolkats som I. rimosa.

Databasen är nog inte hundraprocentigt fullständig, men ger ändå en hel del intressant information till dem som är intresserade av namnsättningen på arterna. Om man tittar på “Page image in Published List”, kan man ibland få en kortfattad beskrivning av arterna (på latin :-), om arten t.ex. har publicerats i Saccardo’s “Sylloge fungorum”, eller Fries’ “Epicrisis”, och själv försöka bilda sig en uppfattning om vilka arter det egentligen var de beskrev. Det ger en liten inblick i svårigheterna att tolka ett gammalt artnamn om det inte har funnits bevarade bilder eller exsickat av arterna…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone