Toppig giftspindling är klassad som dödligt giftig. Men hur mycket skall man peta i för dödlig utgång eller allvarliga njurskador? Visst, om man tror att svampen är en trattis, eller någon annan matsvamp, steket den och äter med god aptit på mackan, då är det odiskutabelt att det blir livsfarligt. Men om man av misstag får med sig 1 (en) liten rackare i korgen och tillagar med de andra? Är det lika dödligt farligt? Hur stor/liten är den dödliga dosen?
Hej Elisabet, du kan gå in på följande länk och läsa vad jag skriver om giftvampar och svampgifter.
http://www.svampistockholm.org/toxique.html
Tack för ditt svar! Jag har printat ut sidorna och skall läsa noga ikväll, ser mycket intressant ut! Vid en snabb titt kunde jag inte hitta någon uppgift om HUR MYCKET svamp som ger dessa hemska förgfiftningssymptom. Blir man så sjuk om man av misstag får i sig en liten rackare? Eller är det som Trumpelisa skriver att det räcker med att tugga och spotta ut?
jag läste i svampe (dansk svamptidskrift) en översättning från franskan.)
ett gäng militärer på överlevnads vandring frågade ortsbefolkningen om dessa svampar (i detta fall orangebrun spindelskivling C, oranellus) gick att äta, ortsbefolkningen sa ja, när de kom till baka till sitt regemente så kroknade alla utom 3 st, med njurbesvär.
nu skulle man kunna gissa att dessa 3 st inte fått i sig någon C.orealanellus.Men en av den hade varit den verkliga storätaren, som ätit dubbla portioner av , soppa och stuvning.
med detta kanske man kan dra slutsatsen att inte alla människor reagerar på giftet.
MEN DET FINNS INGEN MENING MED ATT CHANSA, DU VET JU INTE IFALL DU ÄR EN AV DEM
Himmel! I och för sig plockar vi ju våra trattisar med omsorg. Men det har hänt att när vi plockar en “tuva” med trattisar, har det slunkit med en sådan ful sak. Denna har naturligvtis plockats bort vid rensningen. Det är ju ganska lätt att skilja dom åt. Men tanken har ju funnits.. tänk om en liten del av hatten har brutits av och ändå har smugit sig med i torken? Risken är ganska liten - vi har i år plockat ca 100 liter trattisar och har hittat 3 st sådana hemskheter i skörden, men ändå...
Apropå klas inlägg om de förgiftade soldaterna så åt jag med god aptit allmän pluggskivling som barn.
Skulle aldrig göra om det, trots att jag inte märkte något illamående.
Den toppiga spindelskivlingen är väl ännu farligare och den har jag tack och lov aldrig fått i mig.
Tycker det blir lättare att identifiera den ju vanare man blir att skilja den från trattkantarell, vilket inte alls är svårt tycxker jag bara man tar det lugnt och plockar en och en av svamparna.
Jag krafsar aldrig ned hela tuvor av någon svamp utan kollar ev. plockade “tuvor” redan i skogen.
Det är en enkel livförsäkring tycker jag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.