Om SMHI håller vad de lovar kan åtminstone vi som bor i mellersta Sverige åter plocka svamp nästa vecka. I alla fall trattkantareller, som kommer att vara precis lika fina som före snöstormen och kylan. Det finns ingen ursäkt för att inte ge sig ut i svampskogen igen!
Idag var jag ute i mossig granskog av den typ där jag brukar hitta trattkantareller.
Tyvärr inte en enda idag. Bara en stor blomkålsvamp som blev dagens besvikelse.
De yttre grenarna var sladdriga och föll sönder vid beröring, det inre var en klump av is.
Kanske trattkantareller till nästa helg om det blir mildare väder som meterologerna spått.
Idag precis runt fryspunkten men det ska visst bli uppåt 7, 8+ i nästa vecka.
Men såhär års vet man aldrig från dag till dag.
Är bara tacksam så länge man slipper slira runt i snöslask!
Lena M. Du skall icke misströsta! Jag blir riktigt avundsjuk på dina snöbollschampinjoner. Var de goda? Precis så här såg det ut i Salatrakten för något år sedan, men efter ett väderomslag smälte den första snön på bara ett par dagar. Du ska vara väldigt glad över att snön kom före kylan, då den är ett skyddande skikt emot den kvarvarande svampen. Trattkantarellerna under snön är fortfarande lika fina. Jag håller tummarna för dig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.