0 270 visningar

18 svar

Trattkantarellerna är på g igen

Bo Reyer, Sala

4 nov 2006 kl. 20:49

Om SMHI håller vad de lovar kan åtminstone vi som bor i mellersta Sverige åter plocka svamp nästa vecka. I alla fall trattkantareller, som kommer att vara precis lika fina som före snöstormen och kylan. Det finns ingen ursäkt för att inte ge sig ut i svampskogen igen!

0

Salasias

5 nov 2006 kl. 00:00

Jag var ute idag och krafsade bort snön på någar ställen där jag visste att jag hade lämnat kvar några bestånd trattisar, och lyckades hitta 2-3 liter under snön + under några träd där snön inte fallit. De ligger nu på tork och ser helt normala ut.

0

Trumpelisa

5 nov 2006 kl. 09:16

OK, jag tar dig på orden. Sticker ut om en stund. Var inte ute igår så abstinensen gör sig påmind.
Wish me good luck!

0

Helena A

5 nov 2006 kl. 09:18

Jag var ute en stund igår.
Trattisarna var hur fina som helst och hade tinat upp igen.
Kantarellerna var däremot lite för sladdriga efter senaste tidens kyla.

0

Lena M

5 nov 2006 kl. 09:25

Har lite svårt att tro på de, för här ligger snön fortfarande kvar i ett par dm:s täcke. Får väl titta på tickor så länge och hoppet är det sista som överger mig.

0

Karin N

5 nov 2006 kl. 11:43

De trattkantareller som blivit sladdriga, har de blivit dåliga?

0

Nina H, Sthlm norr

5 nov 2006 kl. 12:07

Jippiiiii!!
Drar ut direkt, snöfritt på tomten , hoppas likadant i skogen. Här kommer jag…........

0

Nina H, Sthlm norr

5 nov 2006 kl. 14:23

YES!!! Det fanns! Och de har t o m vuxit lite medan jag var borta. Plockade inte så mycket men lite svampmacka till lunch o förrättstoast ikväll blir det.

0

Salasias

5 nov 2006 kl. 14:44

Var ute en sväng söder om Sthlm… Det är ju nästan snöfritt…. Och visst finns det massor, massor av trattisar….

Dagens skörd, den 5 nov 2006

0

Lena M

5 nov 2006 kl. 15:03

Nej, men kanske snöbollchampinjonerna. Så här ser det ut på våran gård, olika falla ödets lotter !

0

Bo E

5 nov 2006 kl. 17:06

Idag var jag ute i mossig granskog av den typ där jag brukar hitta trattkantareller.
Tyvärr inte en enda idag. Bara en stor blomkålsvamp som blev dagens besvikelse.
De yttre grenarna var sladdriga och föll sönder vid beröring, det inre var en klump av is.

Kanske trattkantareller till nästa helg om det blir mildare väder som meterologerna spått.

Idag precis runt fryspunkten men det ska visst bli uppåt 7, 8+ i nästa vecka.

Men såhär års vet man aldrig från dag till dag.
Är bara tacksam så länge man slipper slira runt i snöslask!

0

Salasias

Marie1

5 nov 2006 kl. 17:42

Jajamänn visst har de vuxit under den kallare veckan. Var i de södra förorterna vandrar du? Läste jag Haninge? Jag själv Tyresö..

0

Salasias

Birgitta D

5 nov 2006 kl. 17:50

Här har dryga dm snön nästan tinat så det blir nya svängar i morgon eftermiddag. Förra tisdagen blev det en halv korg. Eftersom frysen är full och skåpet fullt med glasburkar så syltade jag den skörden. Nästa med tror jag. Uppskattade precenter.

0

Bo Reyer

5 nov 2006 kl. 18:08

Lena M. Du skall icke misströsta! Jag blir riktigt avundsjuk på dina snöbollschampinjoner. Var de goda? Precis så här såg det ut i Salatrakten för något år sedan, men efter ett väderomslag smälte den första snön på bara ett par dagar. Du ska vara väldigt glad över att snön kom före kylan, då den är ett skyddande skikt emot den kvarvarande svampen. Trattkantarellerna under snön är fortfarande lika fina. Jag håller tummarna för dig.

0

Marie1

Salasias

5 nov 2006 kl. 18:11

Jag var i utkanterna av Tyrestaparken.. på södra sidan, vägen från Alby mot Åva om du vet…
På hemvägen gick jag förbi stora bestånd. Hade bara inte tid att plocka mer.

Ledig ppå torsdag, så då kollar jag igen.

0

Lena M

5 nov 2006 kl. 19:12

Tack Bo Reyer, jag hoppas att du har rätt, det är så tråkigt att inte kunna traska runt i skogen.
Inte för att jag behöver svamp, men det är så härligt….

0

Göran H

5 nov 2006 kl. 19:21

Var ute och kollade vilka skador snön kan ha ställt till med. Trattkantarellerna verkar ha klarat sig riktigt hyfsat.
De här åker i pannan i morgon.

0

per d

5 nov 2006 kl. 21:06

här säger väderrapporten 10-13 grader hela veckan så jag hoppas på 10 kg trattkantareller på fredag om inte svampsnyltingarna varit framme…...ss

0

Birgitta F

5 nov 2006 kl. 21:09

Kom upp till mig per så kan du plocka 150 kg….minst…ingen plockar dessa här i Bohuslän kustnära

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone